اهمیت ضریب نفوذ بیمه

ضریب نفوذ بیمه جایگاه صنعت بیمه هر کشوری را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند، یکی از شاخص‌های توسعه و ترقی صنعت بیمه در هر کشور ضریب نفوذ بالای بیمه‌ای در آن کشوراست (ضریب نفوذ از نسبت حق بیمه تولید شده به تولید ناخالص ملی محاسبه می‌شود).

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از دنیای اقتصاد اخیرا مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران سالنامه آماری سال 1391 صنعت بیمه را منتشر و میزان افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور را از 4/1 درصد به 9/1 درصد اعلام کرده است. با این توضیح که متوسط ضریب نفوذ بیمه در کشورهای منطقه بالاتر از 7/1 درصد و در کشورهای پیشرفته بیش از 4/8 درصد است.
صرف‌نظر از تاثیرات ناشی از افزایش نرخ تورم و نرخ ارز در افزایش ضریب نفوذ با عنایت به افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌گر در سنوات قبل، این سوال مطرح است که در کشوری که بالغ بر 27 شرکت بیمه و بیش از 31 هزار نماینده و کارگزار فعال بیمه‌ای وجود دارد، دلایل قلت و رشد ناکافی ضریب نفوذ بیمه چیست؟ این مقاله به برخی از دلایل موضوع می‌پردازد:
1 – اغلب شرکت‌های بزرگ بیمه‌گر فعال در کشور به‌جای اینکه اتاق فکر صنعت بیمه باشند و از راه و روش صحیح بیمه‌گری مبتنی بر علم و دانش روز بهره‌گیرند و به سایر شرکت‌ها نیز رهنمود سازنده ارایه دهند یا به پشتوانه وجود سرمایه‌های هنگفت و قدرت بالای کارشناسی که در اختیار دارند عملیات اتکایی داخلی و منطقه‌ای انجام دهند، خود را مشغول روزمرگی و کارهای یدی رده پایین کرده‌اند. سنگینی بیش از حد کار و قبول تعهدات بیمه‌ای فراوان و حجم بالای عملیات که از توان کارکنان موجود به علل مختلف خارج است، باعث کندی و عدم‌پویایی آن شرکت‌ها شده‌است. شرکت‌های بیمه به دلیل عدم‌نظارت درست و کافی وسیستمی دچار چالش‌های عدیده شده‌اند و هر از گاهی پرونده سوء‌استفاده، جعل و تقلب باعث اختلاس مبالغ زیادی از آن شرکت‌ها می‌شود، به‌جای اینکه نقدینگی این‌گونه شرکت‌ها در بازارهای مالی و پولی کشور سرمایه‌گذاری شود و به واسطه آن، هم صنعت بیمه بهره‌مند و هم موجب رونق اقتصادی کشور شود.
2 – بیشتر شرکت‌های کوچک بیمه‌گر خصوصی و بالاخص تازه تاسیس در کشور نیز به دلیل اینکه اغلب کادر تصمیم‌گیر غیر بیمه‌ای و غیر فنی دارند، به‌جای انجام وظایف اصلی شان که انجام امور بیمه‌گری است، دچار مشکلات داخلی هستند و تاثیرعملکردشان در میزان ضریب نفوذ بیمه ناچیز است.
3 – استمرار بی‌منطق کاهش نرخ و مبلغ حق بیمه‌ها نسبت به میزان ریسک‌های پذیرفته شده تحت عنوان اهرم رقابت بیمه‌گری در بازار اقتصادی کشور در اکثر شرکت‌های بیمه‌گر مطرح و در حال اجرا است که این عمل ابتدا باعث کاهش مبالغ حق بیمه‌های دریافتی شده و نهایتا موجب بدهی‌های سنگین و ورشکستگی برای این‌گونه شرکت‌ها خواهد شد و نتیجه‌اش کاهش ضریب نفوذ بیمه است.
4 – برگشت قسمتی از حق بیمه‌ها به روش‌های ناصحیح یا طی صدور الحاقی برگشتی به افراد و واسطه‌ها تحت عنوان بازاریابی یا عناوین مشابه (که از دید سازمان‌های نظارتی نیز پنهان مانده است) این‌گونه عملیات در کنار بیمه و بیمه‌گری موجب کاهش دریافت حق بیمه‌ها و کاهش ضریب نفوذ بیمه است.
5 – عدم توسعه و تنوع در پوشش بیمه‌های زندگی از قبیل پوشش بیمه‌های حوادث اشخاص، عمر و پس‌انداز و…. که ناشی از غفلت شرکت‌های بیمه‌گر از سهم بالقوه و ارزنده این رشته در بازار بیمه کشور است نیز باعث کاهش ضریب نفوذ بیمه شده است.
6 – عدم ابتکار و نوآوری در صنعت بیمه کشور و نامتجانس بودن اکثر پوشش‌های بیمه‌ای موجود با نیاز واقعی مردم نیز کاهش ضریب نفوذ بیمه‌ای را به همراه دارد.
7 – نبود نظام سیستماتیک در نشر فرهنگ بیمه در کشور و ضعف در شناساندن مزایای پوشش‌های بیمه در سطح وسیع وهمگانی به آحاد مردم از طرف شرکت‌های بیمه‌گرنیز کاهش ضریب نفوذ بیمه را به همراه دارد.
پیشنهادها:
– پیشنهاد درخصوص بند 1: شرکت‌های بزرگ بیمه‌گر با واگذاری پوشش‌های بیمه‌ای به شرکت‌های کوچک‌تر باید خود را سبک کنند و به‌جای رقابت نابرابر با شرکت‌های کوچک‌تر و ورود به عملیات صرف بیمه‌گری سنتی، ابتدا سیستم‌های نظارتی داخلی‌شان را تقویت کنند و با ایجاد بستری مناسب زمینه امکان انجام کامل عملیات بیمه‌گری اتکایی در داخل و خارج از کشور را فراهم آورده و با تربیت کارشناسان امور بیمه‌ای در تمامی زمینه‌ها اقدام وسپس لیدری صنعت بیمه را عهده‌دار شوند و بی‌نظمی، بی‌ضابطه‌گی و ناهماهنگی فعلی صنعت بیمه را مرتفع کرده و طرق و روش‌های علمی روز دنیا را برمبنای نیاز کشور بومی‌سازی وعملیاتی کنند.  
– پیشنهاد درخصوص بند 2: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد ناظر و متولی ایجاد شرکت‌های بیمه‌گر در راستای وظایف قانونی باید بستری مناسب در نحوه انتخاب وچیدمان نیروهای هیات‌مدیره و ارکان تصمیم‌گیر شرکت‌های بیمه‌گر فراهم آورد تا اکثریت اعضای هیات‌مدیره یا اکثریت ارکان تصمیم‌گیر از افراد مجرب ومتبحر بیمه‌ای انتخاب شوند تا ضمن انجام وظایف بیمه‌گریشان به‌نحو مطلوب و شایسته از حقوق بیمه‌گذاران نیز به نحو احسن دفاع کنند و همچنین سهامداران باید در انتخاب نمایندگانشان در هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی دقت بیشتری کنند تا همواره افراد خبره و صالح کار را بر عهده داشته باشند.
 – پیشنهاد درخصوص بند 3: شرکت‌های بیمه‌گر باید نرخ‌های بیمه‌ای مورداستفاده را بر مبنای مدیریت ریسک محاسبه یا در قالب کنسرسیوم‌های تخصصی نرخ و شرایط به متقاضیان بیمه‌ای ارایه کنند.
– پیشنهاد درخصوص بند 4: نهادهای ناظرکشور بالاخص نهادهای ناظر بر صنعت بیمه باید سیستم‌های نظارتی و کنترلی خود را افزایش و بروز کنند تا از انجام هر‌گونه عملیات مشکوک جلوگیری شود.
 – پیشنهاد درخصوص بند 5: قابل‌ذکر است که سهم حق بیمه‌های زندگی از بازار صنعت بیمه کشور 8/7 درصد است که در مقایسه با حق بیمه تولیدشده مشابه در منطقه 4/24 درصد یا نسبت به حق بیمه زندگی تولید شده در جهان 8/56 درصد، به مراتب کمتر است. بنابراین بازار بکر و بالقوه‌ای برای فروش بیمه‌های زندگی در کشور وجود دارد که شرکت‌های بیمه‌گر می‌توانند با متنوع‌سازی این‌گونه بیمه‌ها و بومی‌سازی آنها زمینه فروش این چنین بیمه‌ها را از طریق نمایندگی و کارگزاران تخصصی این رشته فراهم آورند.
 – پیشنهاد درخصوص بند 6: ایجاد و تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی مرتبط یا تحت‌نظر معاونت‌های طرح و برنامه در هر شرکت بیمه‌گر می‌تواند به ابتکار و نوآوری در صنعت بیمه کمک کند. اعضای این کمیته‌ها می‌توانند از کارشناسان داخلی شرکت، استادان فعال بیمه‌ای و دانشگاهی یا کارشناسان خارج از شرکت انتخاب شوند و هرگونه طرح جدیدی را که از داخل یا از خارج شرکت دریافت می‌شود مورد بررسی قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل نتیجه اقدامات به طراح اعلام شود. معمولا کارشناسان شبکه فروش طرح‌های ارزشمندی ارایه می‌کنند، ولی چون سیستم پویایی جهت پذیرش و حمایت وجود ندارد، اجرای طرح‌های اعلامی ابتر می‌ماند.
 – پیشنهاد درخصوص بند 7: سازمان‌های متولی و تاثیرگذار از قبیل سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش، بیمه مرکزی، وزارتخانه‌ها و… و همچنین جامعه مطبوعاتی و فناوری اطلاعات کشور می‌توانند با یک برنامه منسجم سیستمی موجبات نشر فرهنگ بیمه را فراهم آورند. شرکت‌های بیمه‌گر نیز با تبلیغات صحیح و پرداخت خسارت کامل و سریع می‌توانند موجبات نشر فرهنگ بیمه را بیش از پیش فراهم آورند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  10