آیا ایران در حال تهدید آمریکاست؟

صالحی اعلام کرده است که ایران در حال تولید نسل جدیدی از ماشین های سانتریفیوژ است و اطلاعات مربوط به آنها را هم در قالب یک پرسش نامه اطلاعات طراحی جدید به آژانس اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،رییس سازمان انرژی اتمی از آغاز تولید نسل جدیدی از ماشین های سانتریفیوژ در نطنز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آریا، امروز رییس سازمان انرژی اتمی از ارائه اطلاعات نسل جدید ماشین هایی که ایران قصد ساخت آنها را دارد، به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

صالحی اعلام کرده است که ایران در حال تولید نسل جدیدی از ماشین های سانتریفیوژ است و اطلاعات مربوط به آنها را هم در قالب یک پرسش نامه اطلاعات طراحی جدید به آژانس اعلام کرده است.

وی همچنین با ارائه یک توضیح فنی گفت که پلوتونیوم تولید شده در راکتور آب سنگین اراک نمی تواند برای ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار گیرد.

صالحی گفته است: «اساسا رآکتور 40 مگاواتی تحقیقاتی اراک نمی‌تواند پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح‌های هسته‌ای را تولید کند، چراکه این پلوتونیوم به مدت یک سال در قلب راکتور قرار می‌گیرد در حالی که پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح‌های هسته‌ای نباید بیش از 3 الی چهار هفته در قلب رآکتور بماند، چون بیش از این مدت اگر در قلب بماند به سمومی آغشته می‌شود که اساسا امکان استفاده از آن برای آن‌چه آنها معتقدند وجود ندارد. علاوه بر این اساسا ایران فعالیت و کارخانه بازفرآوری ندارد».

طرح نمایندگان مجلس برای افزایش 60 درصدی غنی سازی اورانیوم

 صد نفر از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده اند که درصورت تشدید تحریم ها،دولت تحت شرایطی ملزم به بالابردن درجه غنی سازی اورانیوم به میزان حداقل 60 درصد می شود.
براساس این طرح در صورت تشدید تحریم‌ها، وضع تحریم‌های جدید و تعرض به حقوق هسته‌ای کشورمان، دولت باید اقدامات جدیدی برای پیشرفت و صیانت از برنامه هسته ای  انجام دهد.
در این طرح دولت متناسب با اقدام غربی ها ملزم خواهد شد تا زیرساخت‌های هسته‌ای فردو و نطنز را تکمیل کند.

همچنین دولت موظف می شود رآکتور آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند و برای تامین سوخت مورد نیاز پیشرانه‌های شناورهای دریایی برای زیردریایی‌ها غنی‌سازی اورانیوم را حداقل به 60 درصد برساند.

این طرح چند روز پیش با امضای 100 نماینده به هیئت رئیسه تقدیم شد تا براساس آئین نامه در نوبت بررسی در صحن قرار گیرد.

واکنشها به اقدامات ایران

برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری اسوشیتدپرس روز جمعه 6 دی 1392 (27دسامبر 2013) اعلام کردند که ایران تعداد ماشین سانتریفیوژ را که نسبت به ماشین های فعلی پیشرفته تر و در نتیجه دارای توان غنی سازی بیشتر است، در بخش تحقیق و توسعه نطنز نصب کرده است.
بخش تحقیق و توسعه نطنز که اصطلاحا PFEP نامیده می شود روی زمین قرار دارد و ظرفیت آن 1000 ماشین سانتریفیوژ است.

مراجعه به گزارش های قبلی آژانس نشان می دهد که ایران قبلا هم تعدای ماشین های نسل 3 و 4 در این تاسیسات نصب کرده بود اما کنون منابع غربی می گویند ایران ماشین های جدیدی نصب کرده و تعداد ماشین های خود در بخش تحقیق و توسعه (R&D) را افزایش داده است.
خبرگزی آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم جرج جان از وین که روز جمعه 6 دی منتشر شده گفته است که مقام های غربی این اقدام ایران را سوء تعبیر از توافق ژنو می دانند.

کارشناسان در تهران اما عقیده دارند صرف نظر از اینکه متن توافق ژنو چه می گوید این اقدام سازمان انرژی اتمی ایران قابل ستایش است و باید آن را پاسخی به اظهارات تندروانه امریکایی ها در یک ماه گذشته دانست.

در همین حال روزنامه «نزاویسیمایا ‌گازتا» در ستون یادداشت به قلم «یوری پانیف» نوشت: جمهوری اسلامی ایران غرب را با غنی سازی بالای 60 درصد تهدید کرد.

در این یادداشت آمده است که نمایندگان مجلس ایران تهدید کرده اند که اگر آمریکا و دیگر کشورهای غربی دست به تحریم های جدید بزنند غنی سازی اورانیوم را تا بالای 60 درصد خواهند رساند.

یادداشت روزنامه نزاویسیمایا ‌گازتا در این باره می افزاید که «سید محمد موسوی نژاد» که کی از مبتکران این طرح است، گفت: اورانیوم 60 درصدی برای سوخت موتور زیر دریایی های لازم است. این تصمیم طی یک هفته قابل بررسی است.

اما در همین حال نویسنده یادداشت می نویسد تحریم های جدید غرب و بحث افزایش غنای اورانیوم نشان می دهد که هر دو کشور خود را برای شکست مذاکرات هسته ای آماده می کنند. در حالی که ایران برای به توافق رسیدن حاضر شده برنامه هسته ای خود را به طور قابل توجهی محدود کند.

 یادداشت یوری پانیف حکایت از آن دارد که تصمیم غنی سازی 60 درصدی می تواند ایران را در برابر قدرت های بزرگ قرار دهد در حالی که دیپلمات ها و تحلیل گران معتقد هستند تهران از این ابزار برای افزایش فشار به غرب استفاده می کند.

واکنش کنگره آمریکا

 درپی اعلام ایران مبنی بر ایجاد نسل جدیدی از سانتریفیوژها در این کشور، نمایندگان کنگره آمریکا فشارها بر باراک اوباما رئیس جمهور، برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده‌اند.
به گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز ، باراک اوباما بار دیگر با دور جدیدی از فشارها از سوی هر دو حزب برای تجدیدنظر درباره مقاومت خود در برابر نمایندگان کنگره، در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه ایران مواجه شد.

بر اساس این گزارش، "باب منندز"، نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که رهبری نمایندگان این نهاد برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده دارد، شب گذشته (جمعه شب) در گفتگو با فاکس‌نیوز مدعی شد، وقتی شما از تولید سانتریفیوژهای پیشرفته جدید که تنها برای غنی‌سازی اورانیوم از آن‌ها استفاده می‌شود، صحبت می‌کنید و از سوی دیگر اجازه بازرسی از آن را نمی‌دهید، این به آن معنا است که هدف شما از این اقدام تولید انرژی هسته‌ای برای مصارف داخلی، نیست .

از سوی دیگر، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن در بیانیه‌ای، بار دیگر ادعای خود را مبنی بر اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران باید متوقف شده و زیربنای این فعالیت‌ها به طورکامل از بین برود، تکرار کرد.

فاکس‌نیوز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد، با وجود این به نظر نمی‌رسد اوباما با این موضع منندز موافقت کند. زیرا وی تاکنون با مواضع کنگره برای تصویب قانون جدید تحریم‌ها مخالفت کرده است.
 
دشواریهای اجرای توافق نامه ژنو

گفتگوهای هسته ای ایران و شش کشور( پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان ) که در 24 نوامبر 2013 به امضای توافقنامه ژنو منجر شد ؛اکنون به زمان اجرایی شدن این توافقنامه در ماه ژانویه ؛نزدیک شده است .

ظرف یکماه گذشته بعد از امضای توافقنامه ژنو ؛ دو دور مذاکرات در سطح کار شناسی برگزار شده است ؛اما در این دو مرحله ، روند مذاکرات از سرعت لازم برخوردار نبود و با وقفه هایی همراه شد . وقفه در مذاکرات پس از ان بوجود آمد که وزارت خزانه داری آمریکا ، در اقدامی مغایر با توافقنامه ژنو اسامی 19 فرد و شرکت ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم ها ضد ایران افزود.

اجرای کامل توافق زمانی محقق خواهد شد که همه اقداماتی که در گام اول در توافق ایران و گروه 5+1 در ژنو در نظر گرفته شده ؛ عملیاتی شوند؛ اما به نظرمی رسد در مسیری که برای اعتماد سازی در موضوع هسته ای ترسیم شده است ؛ موانعی وجود دارد و برخی محافل سیاسی غرب همچنان سعی درایجاد شبهه در فعالیت های هسته ای ایران دارد .

ازانجاییکه توافق ژنو تضادی با تداوم غنی سازی اورانیوم درایران ندارد ؛ بدیهی است که ایران به فعالیت های متعارف هسته ای خود ادامه دهد و غرب نباید با تفسیرهای موهوم از مذاکرات؛ انتظارات غیر واقعی از توافق را القاء کند . خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با همین رویکرد روز جمعه ادعا کرد ؛ ایران در حال اتخاذ اقداماتی برای تسریع غنی سازی اورانیوم است که می‌تواند اجرای توافق هسته ای را به تاخیر اندازد .

این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می کند .اگرچه این موضوع همواره با نوعی از بی اعتمادی به آینده مذاکرات همراه بوده است ؛با این حال توافق ژنو در ابتدای یک راه بزرگ و طولانی است ؛اما در هر حال شاخص موفقیت در اجرای توافق ژنو تعیین چار چوب اجرایی مفاد موافقتنامه در قالب سیاستی گام به گام ومتوازن است .

در حال حاضر مسائلی در ارتباط با توافقنامه ایران و 5+1 وجود دارد وگفتگوهای کارشناسی ایران و 5+1 برای تسریع در اجرای این موافقتنامه روز دوشنبه این هفته بار دیگر از سر گرفته می شود.
از دید برخی ناظران ، تحولات پیرامون غنی سازی اورانیوم بیانگر دشواریهایی است که برای اجرای توافق 24 نوامبر انتظار می‌رفت، زیرا طرف های غربی سعی دارند تفسیرهای متفاوتی از اقدامات جامعه بین المللی برای کاهش تحریمهای ایران در ازای اعتماد سازی هسته ای ارائه کنند . در هر صورت این موضوع می‌تواند برشروع توافقنامه از ماه ژانویه تاثیر منفی بگذارد .ازاینرو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با توجه به کارشکنی هایی که بدنبال تخریب توافقنامه ژنو است؛ با دقت و تامل این مذاکرات را دنبال می کند .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

11  −    =  5