پیش‌بینی جدید تغییرات ارزش ارزهای معتبر/علت تقویت یورو

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان در دو سال اخیر افزایش یافت و این درحالیستکه انتشار اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و آغاز برنامه محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی این کشور به رشد ارزش دلار کمک کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ر ادامه به وضعیت کنونی بازارهای ارز و نیز علل رشد شدید ارزش یورو می‌پردازیم.

هفته گذشته شاخص‌های مالی در برخی بازارهای بزرگ جهان از جمله آمریکا برای دومین هفته پی در پی رشد کردند زیرا خبرهایی که از وضعیت اقتصاد جهان بویژه آمریکا منتشر شده مثبت بوده‌اند. در ایالات متحده پس از انتشار خبر رشد و بهبود شرایط بخش اشتغال، سفارش کالاهای بادوام و مسکن، شاخص‌های مالی به رقم‌های بی سابقه افزایش یافتند. گزارش‌ها همگی از بهبود شرایط اقتصاد حکایت دارند.

در منطقه یورو به رغم آنکه بحران به پایان نرسیده و نرخ بیکاری همچنان بسیار بالاست، شاخص‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها از جمله آلمان نشان می‌دهند روند بهتر شدن اوضاع ادامه یافته و خواهد یافت و به همین دلیلف ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در سخنان اخیر خود اعلام کرد هیچ ضرورتی برای کاهش بیش از پیش نرخ مرجع بهره وجود ندارد. بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود این نرخ را 0.25 درصد کاهش داده بود تا هم به رونق اقتصادی کمک کند و هم از کاهش نرخ تورم جلوگیری نماید.

سخنان دراگی سبب شده ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین میزان در دو سال اخیر افزایش یابد. ارزش ین به پایین ترین میزان در پنج سال گذشته رسیده است زیرا تصور می‌شود برنامه‌های آتی بانک مرکزی این کشور همچنان بر ارزش یورو فشار وارد کند.

اما پایان هفته پیش رشد شدید ارزش یورو مهمترین خبر در بازارهای ارز بود. عامل اصلی این رشد سخنان برنانکی و پیش‌بینی بهتر شدن وضعیت اقتصادی منطقه یورو بود. گزارش‌های نشان می‌دهد مازاد تجاری منطقه یورو در ماه اکتبر به 21.8 میلیارد یورو افزایش یافته که بالاترین میزان از سال 1997 است. همچنین پیش‌بینی می‌شود در گزارشی که روز سوم ژانویه منتشر خواهد شد آمده باشد بازده کارخانه‌ای منطقه یورو در ماه دسامبر رشدی بالا داشته باشد.

اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی پس از 18 ماه از رکود خارج شد و پیش‌بینی شده تولید ناخالص این منطقه سال آینده 1.1 درصد رشد کند. البته امسال این شاخص 0.6 درصد کاهش خواهد یافت. در هر حال بهتر شدن وضعیت اقتصادی منطقه یورو و پایبندی بانک مرکزی اروپا به حمایت از اقتصاد این منطقه عواملی مهم برای رشد ارزش یورو محسوب می‌شوند.

در زیر جدول جدید تغییرات ارزش ارزهای معتبر در هفته جاری، ماه ژانویه و سه ماهه نخست سال 2014 نشان داده شده است:

height=137

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  1