علت کاهش قیمت و آینده دلار

افزایش قیمت دلار دربازار آزاد در تهران این پرسش را به میان آورده که کدام اتفاق سیاسی و اقتصادی موجب این افزایش شد و چرا امروز دوشنبه بار دیگر به زیر سه هزار تومان رسید؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هر چند برخی تحلیل گران این امر را ناشی از افزایش تقاضا به خاطر تعطیلات  پیش رو در ایران – و همزمانی با تعطیلات سال نو میلادی –  می دانند اما این حجم تقاضا چندان نیست که تا این اندازه بر بازار تاثیر بگذارد. از سوی دیگر در دو سال اخیر خانواده های ایرانی بعضا اقدام به پس انداز دلاری کرده اند و طبعا بخشی از مسافران به جای مراجعه به بازار ز همان اندوخته استفاده می کنند.

در نگاه سیاسی نیز طرح نمایندگان مجلس برای الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی به منزله تهدیدی برای توافق ژنو دانسته شده که بر قیمت ارز تاثیر گذاشته یعنی به همان دلیل که اصل توافق اولیه فضای روانی مثبتی ایجاد کرد این گونه اقدامات آثار مثبت را خنثی می کند.

با این حال شواهد نشان می دهد عامل افزایش قیمت دلار، موضوع دیگری است و ریشه در بیرون از مرزهای ما دارد. زیرا این روند، درست با بازداشت مدیر عامل هالک بانک (بانک خلق) ترکیه آغاز شد. بانکی که یکی از راه های انتقال ارز به ایران بوده است. اما این واقعیت که "هالک بانک" یگانه مجرای انتقال ارز به ایران نبوده و راه های دیگری در چند کشور غیر ترکیه باقی است و وضع فعلی در کشور همسایه نیز به هر حال تغییر خواهدکرد از توقف این روند حکایت می کند.

بر این اساس پیش بینی می شود هم زمان با عادی شدن اوضاع در ترکیه روند کاهشی بازار ارز در ایران از سر گرفته شود هر چند که کاهش ویژه اتفاق نمی افتد و بار دیگر در قیمت های قبلی تثبیت خواهد شد. بنا بر این می توان گفت بازار ارز ایران عجالتا به تحولات اقتصادی ترکیه (بحران بر سر گاز در برابر طلا و انتقال ارز) پیوند خورده است.

در غروب امروز بازار ارز که طی چند روز گذشته دستخوش نوسان افزایشی شده بود، امروز با کاهش مواجه شد، و هر دلار آمریکا در صرافی ها با افت 11 تومانی دوباره به زیر 3000 تومان کاهش یافت و به بهای 2998 تومان معامله شد.

با توجه به اینکه اکثر سرمایه گذاران در بازارهای بین المللی در تعطیلات کریسمس به سر می برند کارشناسان اقتصادی انتظار رشد بیشتر قیمت طلا را ندارند، و پیش بینی می کنند با افت حجم معاملات بهای طلا، هر اونس طلا در محدوده 1200 دلار سال جاری میلادی را به پایان ببرد.

گفتنی است، با توجه به تعطیلی روزهای آتی هم در بازار های جهانی و هم در بازار داخل، ثبات نسبی قیمتها دربازار طلا و سکه تا پایان هفته دور از انتظار نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =