میزان مصرف نمک در ایران ۲ برابر استاندار جهانی

کار‌شناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین میزان مصرف نمک در ایران را دو برابر استاندار جهانی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نوروزعلی عزیزخانی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه هفته بسیج آموزش تغذیه ضمن اعلام روزهای این هفته، با اشاره به عادت‌های بدغذایی، میزان مصرف نمک در کشور را دو برابر استاندارد جهانی اعلام کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: الگوی تغذیه جامعه یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار بر بار بیماری‌ها است و اصلاح الگوی تغذیه در جامعه می‌تواند در کاهش و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مانند فشار خون، دیابت، چاقی و انواع سرطان‌ها کمک زیادی کند.

کار‌شناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، تصریح کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه هر ساله هفته‌ای را به منظور آموزش همگانی تغذیه اختصاص می‌دهد و در سال جاری همچون سال‌های گذشته هفته بسیج آموزش تغذیه با تاکید بر کاهش مصرف نمک و روغن برگزار می‌شود.

وی در ادامه برگزاری جشنواره غذای سالم، تهیه و توزیع مطالب آموزشی، برگزاری نشست‌های آموزشی، ارسال پیام‌های مرتبط به مخاطبان را بخشی از برنامه‌هایی که برگزار خواهد شد، معرفی کرد.

عزیزخانی در خصوص روزشمار این هفته اعلام کرد: روز نخست این هفته به «نام صنعت و کاهش مصرف نمک و روغن در غذاهای فرآوری شده» نامگذاری شده است.

کار‌شناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: روزهای بعدی این هفته به ترتیب با عناوین «تغذیه و پیشگیری از فشار خون»، «ذائقه سازی در کودکان برای شکل گیری عادات غذایی صحیح»، «دانش‌آموزان سالم، میان وعده‌های سالم»، «انتخاب و مصرف صحیح روغن»، «انتخاب و مصرف صحیح نمک و «سلامت و تغذیه در خارج از منزل» نامگذاری شده است.

 

مصارف نمک

این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و مصرف متعادل آن لازم است. به طور مثال در هنگام اسهال و استفراغ و یا فعالیت شدید بدنی و در هوای گرم با مصرف کمی نمک می‌توان املاح از دست رفته بدن را جبران کرد.

 طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است و این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.

 در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود کلیه‌ها سالم بوده و عملکرد خوبی خواهند داشت.

 در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند.

، مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها را در خود یا خانواده دارند، می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  3  =