گروه پارلمانی انگلیس با چه هدفی به تهران می‌آید؟

نه‌تنها جای این سوال وجود دارد که در تاریخ بین ایران و انگلستان چه نوع دوستی می‌توان یافت، حتی جای این سوال مطرح است که بین مجلس اصول‌گرای ایران و پارلمان تحت تسلط محافظه‌کاران در انگلستان چه نوع دوستی می‌تواند وجود داشته باشد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مشرق جک استراو، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا سرانجام به خواسته خود برای سفر به ایران دست یافت. رویترز گزارش داده که استراو و 3 نماینده دیگر پارلمان انگلیس قرار است روزهای ششم تا دهم ژانویه (16 تا 20 دی) به ایران سفر کنند. این دیدار در چارچوب برنامه‌های گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان انجام می‌شود.

علاوه بر جک استراو، «نورمان لامونت»، وزیر دارایی سابق بریتانیا، «بن ولیس»، نماینده محافظه‌کار مجلس عوام و «جرمی کوربوین»، نماینده مجلس مزبور از حزب کار در قالب تیم دوستی پارلمانی بریتانیا با ایران به کشورمان سفر خواهند کرد. دوشنبه هفته گذشته، دفتر جک استراو بیانیه‌ای را صادر کرده و در آن مدعی شده است که گروه پارلمانی انگلیسی، دعوت همتایان ایرانی خود را برای سفر به ایران پذیرفته و بنابراین بر اساس آنچه از بیانیه استراو برمی‌آید، این گروه پارلمانی ایران بوده که از استراو و دوستانش دعوت به عمل آورده است.

البته آقای استراو مدت‌ها پیش قصد سفر به ایران را داشت. در آستانه مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، برخی رسانه‌ها از احتمال سفر استراو به ایران خبر می‌دادند. اگرچه این سفر محقق نشد اما گمانه‌زنی‌های آن دوران بیان‌گر آن است که استراو مدت‌هاست به سفر پارلمانی به ایران علاقمند است.

پس از واقعه حمله به سفارت انگلستان در تهران توسط دانشجویان در آذرماه 1390، روابط دیپلماتیک تهران و لندن به نازل‌ترین سطح رسید. نقش فعال سفارت بریتانیا در آشوب‌های سال 88 یکی از اصلی‌ترین علل خشم دانشجویان از لندن و سیاست‌هایش بود. با این حال چندی است که ایران و انگلیس برای بهبود روابط خود تلاش می‌کنند.

data-src=http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/15/469878_402.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  18