آغاز گشایش بزرگ ارزی از دو هفته دیگر/سامانه اعتباری اسنادی ریالی عملیاتی شد

سیف در همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت;

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه حجم تراکنش‌های شبکه های برخط بانکداری الکترونیکی به 20 میلیارد تراکنش رسیده است، گفت: سامانه اعتباری اسنادی ریالی عملیاتی شده و با پوشش ضمانت نامه ها و اعتبارات اسنادی گسترش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ولی الله سیف امروز در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، گفت: پس از بحران مالی 2008، بانکهای مرکزی، محورهایی را در دستور کار خود قرار دادند که از مهمترین آنها دغدغه حفظ ارزش پولی، کنترل تورم و حفظ رشد اقتصادی کشور بوده است.

وی، یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی را مدیریت بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت ذکر و تصریح کرد: هم اکنون 20 میلیارد تراکنش در شبکه های برخط بانکداری الکترونیکی در کشور مدیریت می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به جهش های آماری در شبکه های الکترونیکی نظام های پرداخت بانکی در کشور اعلام کرد که حجم تراکنش های بانکداری الکترونیک به شکل بی سابقه ای رو به افزایش است.

وی ادامه داد: بخش بزرگی از ترافیک شبکه الکترونیکی بانکی مربوط به بخش هایی است که هیچ ارزش افزوده ای ندارد و با سایر روش ها می توان از ترافیک آنها کاست و با خدمات برداشت مستقیم می توان بخش قابل توجهی از این تراکنش ها را به صورت برون خط مدیریت کرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: زمان آن رسیده است که در فاز بعدی فعالیت شبکه شاپرک وضعیت پایانه ها ساماندهی شده و پایان اتلاف منابع کشور را در این زمینه شاهد باشیم. بانکها ملزم هستند که خود را با این شبکه تطبیق داده و از رقابت در بخش پایانه های پرداخت دست بردارند.

سیف گفت: سامانه اعتباری اسنادی ریالی عملیاتی شده و با پوشش ضمانت نامه ها و اعتبارات اسنادی گسترش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن سامانه چکاوک، پردازش چک های بین بانکی، انتشار اوراق گواهی سپرده الکترونیکی و … باید جزو برنامه های ضروری نظام بانکی کشور باشد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش پایانی سخنرانی خود از ترسیم نقشه راه 1400 بانک مرکزی خبر داد و گفت:  بر این اساس تحول در محصولات و مسیرهای خدمات بانکی را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است پیش از آغاز مراسم همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از کتاب تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران رونمایی شد که در این کتاب خاطرات 39 تن از مسئولان و مدیران فعلی و سابق ارشد بانک مرکزی مطرح شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم نیز خاطرنشان کرد: باید از تجربیات بانک مرکزی، از طریق انتشار این گونه کتاب ها استفاده کرد و از تاریخ پر فراز و نشیب این بانک از طریق عقلانیت به نحو مطلوبی بهره برداری نمود.

ولی الله سیف امروز در حاشیه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که ارزش پول ملی 60 درصد کاهش یافته است، بانک مرکزی چگونه می خواهد این موضوع را جبران کند؟ گفت: مهم حفظ ثبات اقتصادی و جلوگیری از ورود شوک های تخریب کننده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: علائمی که در اقتصاد کشور مشاهده می شود، نشان دهنده ثبات اقتصادی و کنترل نوسانات نرخ ارز است به طوری که نرخ ارز به سمت کاهش تمایل دارد که بانک مرکزی با این قضیه به صورت منطقی موافق است.

وی اظهارامیدواری کرد که در آینده با مشاهده علائم رشد اقتصادی در کشور بتوانیم تقویت پول ملی و افزایش قدرت آن را شاهد باشیم.

سیف درباره تاثیر مذاکرات ژنو بر روی مبادلات ارزی، اظهار داشت: از بیستم ژانویه به بعد این توافق عملیاتی می شود، لذا گشایش‌ها پس از این زمان خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: ثبات در بازار ارز افزایش خواهد یافت به طوری که بازار ارز در روزهای آینده روند باثبات تری را به خود خواهد دید و شاهد سیر نزولی قیمت ارز در بازار ارزی کشور خواهیم بود .

وی افزود: برنامه بانک مرکزی نظارت بیشتر بر بازار ارز به منظور کنترل بیشتر نوسانات ارزی است گرچه طی ماههای اخیر نوسان در بازار ارز بسیار ناچیز بوده است.

سیف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما بهتر است که در کدام بازارها سرمایه گذاری کرد، گفت: هم اکنون بازار سرمایه جهت خوب یافته و می توان از آن برای سرمایه گذاری استفاده کرد و توصیه می کنم در این بازار سرمایه گذاری کنید تا این بازار بتواند از فعالیت های مضر در اقتصاد جلوگیری کرده و مانع حباب در بازارها شود.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد میزان نقدینگی در کشور، گفت: قصد داریم تا پایان سال رشد نقدینگی را در مرز 23 درصد نگه داریم و در حال حاضر حجم نقدینگی به 530 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سیف افزود: تا پایان امسال تورم به 35 درصد کاهش خواهد یافت و آمارهای نرخ تورم در پایان آذرماه بیانگر شرایط مثبت اقتصادی است که نمونه آن کاهش چشمگیر نرخ تورم ماهانه آذر در قیاس با ماه های قبل از آن است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  8