گفت‌وگو با سیمین غانم؛ «بانوی آواز» ایران /عکس

روزنامه اعتماد: بعد از انقلاب تماس‌ها و ارتباط‌های بسیاری قطع شد و من جور آهنگسازی کارهایم را خودم کشیدم. خوشبختانه از این وضعیت هم راضی هستم و مردم هم از کنسرت‌ها و قطعه‌هایی که ارائه می‌کنیم استقبال می‌کنند، دلیلش هم این است که من بیش از هر چیزی، شعر را حس می‌کنم و جای آهنگ را تشخیص می‌دهم و آنچه ارائه می‌کنم با روحیه‌ام بیشتر تطبیق دارد.

من قصد محدود کردن خودم را ندارم. خانم‌ها چه بخواهند و چه نخواهند شامل این محدودیت‌ها هستند. من هم دوست دارم فعالیت بیشتری انجام دهم. ان‌شاءالله اگر روزی فرصت و شرایط اجازه دهد، حتی به صورت همخوانی فضاهای تازه را تجربه و از آهنگسازان بزرگ استفاده می‌کنم

چند قطره آبِ لیمو در لیوانی آب می‌چکاند و بعد آب را می‌نوشد. از ترافیک تهران ناراحت است. آلودگی هوا چشمانش را آزار می‌دهد. از گفت‌وگو کمی گریزان است. سخت حرف می‌زند. در 69 سالگی صلابت سخن گفتنش نشان از زندگی سالم اوست. او هنوز هم کنسرت‌هایی برای بانوان اجرا می‌کند که همواره با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شود. گوشی او که زنگ می‌زند، صدای زنگ گوشی، یکی از آهنگ‌های معروف خودش است؛ «گل گلدون من شکسته در باد». از علاقه‌اش به ادبیات کهن ایران و دقت در انتخاب اشعار می‌گوید. از محدودیت خانم‌ها گلایه دارد و از انتشار آلبومش در صورت بهتر شدن اوضاع سخن می‌گوید. بعد از رفتنش به سمت موسیقی پاپ هنوز هم به موسیقی ایرانی علاقه دارد و گاهی آواز هم می‌خواند. آخرین بار، همین چند روز پیش در «ماهور»، چند بیتی خوانده است. هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد اما هنوز هم صدایی رسا دارد (البته این موضوع را خانم‌هایی تصدیق می‌کنند که در چند سال گذشته به کنسرت‌هایش رفته‌اند). سیمین غانم، خواننده‌یی است که هیچ گاه و به هیچ قیمتی حاضر نشد وطنش را ترک کند. او با اینکه یکی از استعدادهای بزرگ آواز در موسیقی ایران محسوب می‌شود، اما با همه محدودیت‌ها ساخت و هرگز به آن سوی آب‌ها نرفت. با «بانوی آواز» همراه شدیم تا از فعالیت‌ها و برخی دیدگاه‌های او باخبر شویم.

برای آغاز صحبت‌مان می‌خواهم که نظرتان را درباره مهم‌ترین ابزار خواننده یعنی شعر بیان کنید. انتخاب شعر در آهنگ‌های شما چگونه انجام می‌شود؟

به گمان من خواننده هنگام خواندن ترانه یا آواز، در حال بیان کردن سخن درونی‌اش است. به عبارتی کلام و شعری که به کار می‌‎برد بیان‌کننده روحیات و شخصیت او است. همان‌گونه که شاعر هم می‌گوید: هر چه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند؛ به طور حتم خواندن براساس حرف دل، در مخاطب تاثیر بیشتری نسبت به ترانه‌های سطحی دارد. به همین دلیل من در انتخاب شعر بسیار حساس و دقیق هستم..
 

data-src=http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1392/10/18/238071_330.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  6