کورسوی امید در باتلاق جنگ داخلی؛ این روزها در مصر چه خبر است؟

فضای دو قطبی کنونی مصر علاوه بر واگرایی مردمی، امکان شنیده شدن صداهای معتدل و عملگرا را از بین برده و سیاست های مفید و بی طرف را سرکوب خواهد کرد.

روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر بعد از خلع محمد مرسی از قدرت که شش ماه پیش روی داد، علاوه بر ابعادی که بارها مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران مسایل داخلی این کشور قرار گرفته، موجی از نفرت و واگرایی را در میان شهروندان مصری ایجاد کرده است.

ملتی که روزگاری برای رسیدن به سعه صدر و همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان به دور از استبداد و دیکتاتوری انقلاب ژانویه را ترتیب داده بودند، به گونه ای قدرت تحمل افکار و جریانهای مخالف را از دست داده اند که حتی در موارد متعدد زن و شوهران مصری نیز به علت اختلاف در دیدگاه های سیاسی از هم جدا می شوند و اعضای منتسب به یک گروه خاص بدون بررسی سوابق  گذشته خود متهم به تروریسم شده و از تمامی حقوق فردی و شهروندی خود از جمله شغل و کرامت انسانی محروم می شوند.

احساسات کینه توزانه نسبت به اقلیت های دینی از جمله قبطی ها و شیعیان که کم و بیش در زمان دولت مخلوع مصر نیز پابرجا بود، در دوره جدید با شدت بیشتری دنبال شده و سخت گیری های دولتی در مورد این اقشار شدت پیدا کرده است. در همین فضا است که تریبون های رسانه ای به ابزاری برای تبلیغ کینه توزی و نفرت به دیگران تبدیل شده و مواضع مخالفان جریان حاکم را به باد انتقاد و توهین و افترا بست.
 

data-src=http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/19/472481_492.jpg

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

23  −    =  16