داده‌کاوی در بانک اقتصادنوین ابزار و الگوی مناسب برای نظام بانکی

در میزگرد نقشه راه بانکداری الکترونیک در چشم‌انداز 1400 تاکید شد،

در شرایط فعلی که نظام بانکی در مواجه با جریانی بزرگ از اطلاعات قرار دارد، لازم است که بانک‌ها با استفاده از ابزارهای نوین نسبت به کشف الگوهای ارزش‌آفرین مشتریان اقدام کنند و با توجه به حجم وسیع اطلاعات مشتریان داده‌کاوی زمینه پوشش و شناخت سریع نیازهای مشتریان و ارایه راهکارهای جدید را فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از روابط عمومی بانک اقتصادنوین حسن معتمدی مدیرعامل بانک اقتصادنوین در میزگرد "نقشه راه بانکداری الکترونیک در چشم‌انداز 1400" در سومین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت افزود: در شرایط فعلی که نظام بانکی در مواجه با جریانی بزرگ از اطلاعات قرار دارد، لازم است که بانک‌ها با استفاده از ابزارهای نوین نسبت به کشف الگوهای ارزش‌آفرین مشتریان اقدام کنند.

وی کاربردی ترین ابزار کشف الگوهای ارزش‌آفرین در قرن حاضر را "داده‌کاوی" دانست و گفت: با توجه به حجم وسیع اطلاعات مشتریان داده‌کاوی زمینه پوشش و شناخت سریع نیازهای مشتریان و ارایه راهکارهای جدید را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در نظام بانکی کشور بانک اقتصادنوین با هدف تسریع دسترسی به اهداف و اطلاعات، واحد داده‌کاوی را از سه سال قبل ایجاد کرده که این واحد بعد از بررسی و تحلیل داده‌ها، پیشنهادات مورد نظر را در خصوص محصولات و خدمات جدید استخراج و نتایج را به عنوان منبع تصمیم گیری به واحد های مرتبط بانک اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته تحولاتی را در بانک‌ها شاهد بودیم و از وظیفه مداری به مشتری مداری رسیدیم اظهار کرد: این موضوع تحول بزرگی در سیستم بانکی محسوب می‌شود و در حال حاضر مشتری محوری، ملاک کار بانک‌ها شده که در این بحث ظرفیت مشتری و تعریف مفاهیم جدید جا گرفته است.

مدیرعامل بانک اقتصادنوین ادامه داد: بانک‌ها برای ارائه خدمات به دنبال تهیه فناوری‌های مورد نیاز خود رفته و به ناچار شرکت‌های جدید تاسیس و اقدام به تهیه نرم‌افزارهای بانکی برای خود کردند ولی خوشبختانه با اقدامی که بانک مرکزی در راستای تهیه نقشه راهبردی انجام داد زیرساخت‌های اصلی فراهم ‌شده و بانک مرکزی به عنوان متولی نظام بانکی می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد.

در این میزگرد ناصر حکیمی مدیرکل فناورز اطلاعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به چالش‌های نظام بانکی در افق 1400 گفت: بزرگ‌ترین معضل بانک‌ها در سال 1400 مواجه با "داده‌های بزرگ" است که بانک‌ها را با چالش مواجه خواهد کرد.
وی افزود: بانک‌ها در حال حاضر پروفایل استانداردی از مشتریان ندارند ضمن اینکه اطلاعات جامعی نیز از مشتریان در بانک‌ها وجود ندارد، در چنین شرایطی بانک‌ها باید با بهره‌مندی از دانش‌های جدید نسبت به تهیه این اطلاعات اقدام کنند.
دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز در میزگرد نقشه راه بانک مرکزی در چشم‌انداز 1400 گفت: ترسیم افق و تدوین برنامه برای تعامل با ذی‌نفعان و سنجش فاصله با استانداردهای روز دنیا از گام‌های مهمی است که باید برداشته شود.

وی داده‌کاوی را راه حل خروج از این وضعیت دانست و گفت: بانک اقتصادنوین تاکنون اقدامات موثری در این بخش داده‌کاوی انجام داده که شبکه بانکی می‌تواند از تجربه ارزشمند بانک اقتصادنوین در این بخش استفاده کند

نیلی با تاکید بر اینکه یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی هر کشوری آن است که اطلاعات در آن ارزشمند محسوب شود گفت: اطلاعات خلق ارزش می‌کند و برای ما جای امیدواری است که مشتریها و بخش خصوصی فعال در این حوزه بتوانند به ما سینگنال ارسال کنند تا تمام مراجعات افراد به سامانه‌ها مورد تحلیل و مطالعه قرار گرفته و اطلاعات مورد نیاز از آن استخراج و در نهایت برای مشتریان شناسنامه تهیه شود.

وی داده‌کاوی را راهبردی موثر در استخراج دانش دانست و گفت: "بانک فردا" بانکی است که مشتری را یکسان نمی‌بیند و از سویی مشتری نیز سطح خود را می‌شناسد، این دو موضوع در داده کاوی قابل دستیابی است.

لازم به ذکر است بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران با درک مزیت‌های داده‌کاوی بر سایر روش‌های کلاسیک تحلیلی، کوشیده است با بهره‌مندی از دانش داده‌کاوی از آینده اطلاع یابد و بر این اساس بر مزیت رقابتی خود تکیه کند چرا که سازمان‌ها با تکیه بر این دانش با برقراری ارتباط بین نتایج حاصل از فرآیندهای داده‌کاوی و مطالعات محیطی می‌توانند آینده را بجای پیش‌بینی، خلق کنند.

اهمیت این دانش در عصر حاضر سبب شده توجه بسیاری از نهادهای سیاسی،اقتصادی و اجتماعی به این مقوله معطوف گردد که رفتارهای مصرف کنندگان کالاها و خدمات و اطلاعات هویتی آنها فرصتی ارزشمند برای شناخت ابعاد پنهان از نیازمندی‌ها و خصوصیات رفتاری ایشان است. به عبارت ساده‌تر داده‌کاوی و دانش حاصل از آن این امکان را فراهم می‌کند که بدانیم و بتوانیم محصولی که بیشترین انطباق را با مخاطبش دارد را طراحی و معرفی کنیم.

بر این اساس در دنیای امروز نتایج مورد دلخواه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد، ابتدا نیازمند راه‌حل‌های داده‌کاوی با هدف شناخت رفتاری مخاطبان است تا با بهره‌مندی از این شناخت، اصلاحات مورد نیاز اقدام گردد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  2