واردکنندگان سیگار سر از لاک خود بیرون آوردند

در حالی صنعت دخانیات در دهه‌های گذشته همواره انحصاری و غیرشفاف بوده که طی چند ماه گذشته همزمان با لغو قانون انحصار دخانیات، حضور شرکت‌های فعال در این صنعت در مجامع مختلف نیز علنی شده است. تازه‌ترین رخداد در این زمینه نیز مربوط به آگهی تبریک تعدادی از شرکتهای واردکننده سیگار خطاب به رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا شاید برای بسیاری دشوار باشد که نام حتی یکی از شرکت‌های رسمی واردات سیگار به کشور را بلد باشند. در دهه‌های گذشته به دلیل انحصار قانونی در حوزه دخانیات امور مربوط به تولید، واردات و توزیع سیگار در کشور در انحصار شرکت دخانیات ایران بود. با این وجود از سال گذشته و همزمان با مصوبه دولت مبنی بر واگذاری سهام شرکت دخانیات و مطرح شدن بحث عرضه سهام این شرکت در فرابورس، عملا شرکت دخانیات و صنعت دخانیات ایران وارد فاز خصوصی‌سازی و جدایی از دولت شد.

در همین حال طبق مصوبه دولت مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور نیز تشکیل شد تا امور حاکمیتی دخانیات همچنان در اختیار دولت باقی مانده و تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

اما در حالی چند روز پیش رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در اظهارنظری کیفیت سیگارهای تولید داخل را نامطلوب توصیف کرد که روز 28 دی ماه پنج شرکت فعال در زمینه واردات رسمی سیگار در صفحه نخست یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های سراسری کشور اقدام به انتشار آگهی تبریک خطاب به رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور کردند.

در این آگهی از اقدامات انجام شده در زمینه بهبود روند اداری، صدور مجوزها، ترخیص کالا و تحول ساختاری در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تشکر شده است. این پنج شرکت شامل شرکت میلاد نور گیتی (النخله)،‌ شرکت آزادگان فاخر (الفاخر)، شرکت دخان پارسیان، بازرگانی جهانگیری خمسه (زین) و شرکت جهان دخان پارس هستند.

در همین حال یک مقام مسوول در شرکت دخانیات در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد شدید از اظهارات رئییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور این اظهارات را همسویی با اهداف واردکنندگان سیگار دانست و گفت: اول اینکه ایشان گفتند سیگاری نیستند؛ بنابراین باید پرسید پس چطور فهمیده‌اند که سیگارهای تولید داخل فاقد کیفیت بوده و مطابق ذائقه مردم نیستند و دوم اینکه مگر نه اینکه آزمایشگاه مرجع کنترل کیفیت در اختیار دخانیات است پس چگونه ایشان بدون نظر علمی و گزارش‌های کارشناسانه آزمایشگاه‌های تخصصی به این باور رسیده‌اند که سیگار تولید داخل بی‌کیفیت است.

به گفته وی ‌در حال حاضر سیگارهای ایرانی از نظر کیفیت با سیگارهای خارجی مشابهت داشته و تنها در بسته‌بندی متفاوتند.

در همین حال اظهارات چندی پیش رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور واکنش رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران را نیز برانگیخت. غلامرضا حیدری در این باره گفت: شایعه افت کیفیت سیگارهای شرکت دخانیات ترفند جدید باندهای قاچاق برای فروش محصولاتشان و ترغیب مردم ایران به استعمال دخانیات خارجی است.

چند ماه پیش و در اوایل آغاز به کار مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور رئیس این مرکز در نشستی با واردکنندگان سیگار به بررسی مشکلات این حوزه پرداخت. این تقریبا برای نخستین بار بود که چنین جمعی از واردکنندگان سیگار در یک نهاد دولتی دور هم جمع شدند.

اما دعوای بین شرکت دخانیات ایران و مرکز تازه تاسیس برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در حالی وارد فاز تازه‌ای شد که به نظر می‌رسد در این بین واردکنندگان سیگار هم پس از سال‌ها از لاک خود بیرون آمده و با وجود محدودیت‌های تبلیغاتی تلاش می‌کنند به صورت غیرمستقیم از منافع خود در حوزه واردات سیگار دفاع کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =