دولت هر روز ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه بنزین می‌دهد

روزانه دولت فقط برای تأمین بنزین مصرفی داخل کشور بیش از 100 میلیارد تومان یارانه نقدی می دهد که این پول به صورت بلاعوض بوده و هیچ بازگشتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم دولت به طور متوسط هر لیتر بنزین را 2 هزار تومان از پالایشگاههای کشور خریداری می کند. این بنزین خریداری شده که پول آن بنا به گفته مسئولان در بازه های مشخص زمانی نقدا به حساب پالایشگاهها واریز می شود، تأمین کننده بنزین مصرفی داخل کشور است.

در باک خودروها و موتورسیکلت هایی که روزانه در اقصی نقاط ایران تردد می کنند بنزین با دو نوع نرخ می سوزد. بخشی از بنزین مصرفی با نرخ یارانه ای 400 تومانی و بخشی از بنزین مصرفی با نرخ نیمه یارانه ای 700 تومانی عرضه می شود.

بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران،‌ متوسط رقمی که روزانه بابت هر لیتر بنزین در کشور پرداخت می شود حدود 500 تومان است. از اینرو دولت روزانه بابت هر لیتر بنزین 2000 تومان پرداخت می کند که 500 تومان آنرا مردم پرداخت کرده و به خزانه دولت بازمی‌گردد. هر لیتر بنزین روزانه 1500 تومان به صورت نقدی از خزانه دولت کم می کند و هرچه مصرف بیشتر باشد، یارانه دولت و تزریق پول از بیت المال به بخش مصرف بنزین بیشتر می شود.

آخرین آمار دقیق و جامع مصرف بنزین در ایران در یک بازه زمانی قابل اتکا برای تحلیل و بررسی امروز در خبرگزاری تسنیم منتشر شد.

بر اساس این گزارش، متوسط مصرف بنزین در ایران در سه ماهه پاییز سال جاری 67 میلیون و 132 هزار لیتر در روز بود. با احتساب این رقم، روزانه دولت در پاییز امسال، به طور متوسط در هر روز 134 میلیارد و 264 میلیون تومان بابت خرید بنزین از پالایشگاههای داخلی هزینه کرده (بدون احتساب واردات حدودا 7 تا 10 میلیون لیتری بنزین با نرخ بیش از 2800 تومان در هر لیتر) که از این رقم 100 میلیارد و 698 میلیون تومان یارانه نقدی و به عبارتی کمک هزینه بلاعوض دولت به مالکان خودروها و موتورسیکلت ها بوده است.

نکته جالب توجه این است که هر خانواده ای که از وضعیت مالی بهتری برخوردار است و تعداد خودروها و موتورسیکلت های بیشتری دارد، بیش از دیگران از یارانه 100 میلیارد تومانی دولت سهم می برد.

این پول که از جیب تمامی مردم ایران به صورت روزانه خارج می شود، تنها برای کمک هزینه تأمین بنزین مالکان خودرو و موتورسیکلت است و کسانی که جزو دهک های پایین درآمدی هستند و خودرو یا موتورسیکلتی ندارند، از این کمک نقدی دولت بی بهره اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5