چرایی واردات خودروهای لوکس

روزنامه تهران امروز: بزرگ‌ترین محموله خودروهای سواری پورشه در آبان ماه امسال به تعداد 49 دستگاه و ارزش 3.9 میلیون دلار وارد کشور شد.این محموله از خودروهای سواری پورشه از مبدا امارات و از طریق گمرک یزد در آبان ماه وارد کشورشده و همچنین دومین محموله بزرگ خودروهای پورشه نیز به تعداد هشت دستگاه در آذر ماه امسال وارد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا در گزارشی از آمار گمرک در 9 ماهه امسال خبر داده و نوشته است که طبق آمار گمرک ایران در 9 ماهه امسال 85 دستگاه انواع خودروهای پورشه وارد کشور شد. این در حالی است که در آخرین فهرست اعلامی خودروهای سواری مجاز وارداتی در سال 1392 نامی از هیچ‌یک از مدل‌های خودرو پورشه مشاهده نمی‌شود.

جالب اینکه آخرین فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال 1392 که از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شده شامل 93 مدل انواع خودرو می‌شود که نام هیچ‌یک از مدل‌های خودرو پورشه در آن وجود ندارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای پورشه وارداتی در سال گذشته ثبت سفارش شده‌ بودند.

ثبت سفارش،‌حتما غیر قانونی است

طبق گفته‌های یک نماینده عضو کمیسیون صنایع، این واردات خودروی پورشه آنطور که اتفاق افتاده، غیرقانونی است اما به دلیل وقوع این اتفاق، مجلس، به ویژه کمیسیون صنایع حتما پیگیر خواهد بود تا حقیقت امر روشن شود.

«علی علیلو» به سه وجه این قضیه اشاره کرده ومی‌گوید: «با توجه به اینکه ما همچنان در کشور با مشکل اختصاص ارز به کالاهای اساسی و دارو مواجه هستیم آیا درست است که ارز به چنین کالاهای تشریفاتی که فقط مخصوص قشر مرفه است،‌اختصاص یابد؟ امروز که ارز با شرایط سخت وبا هزینه‌های گزاف وارد می‌شود، جای سوال دارد که چرا باید به خودرو اختصاص داده شود؟»به گفته این نماینده مجلس، با توجه به اینکه در زمانی که شرایط محقق نبوده، این کالا ثبت سفارش شده، بسیار تاسف آور است که در آن زمان این کالا ثبت سفارش شده باشد.

علیلو با گلایه از اینکه، ‌در زمانی که وسایل حمل‌ونقل عمومی، واگن مترو در کلانشهرهایی همچون تبریزو اصفهان هنوز راه نیفتاده تنها به این دلیل که نمی‌توانند به دلیل نداشتن ارز،‌اینها را از گمرک ترخیص کنند، چطور ثبت سفارش خودرو پورشه به این راحتی انجام می‌شود؟جالب اینکه این نماینده به این نکته نیز اشاره می‌کند که «در آن زمان هم در مجلس شنیدیم که قرار است چنین اتفاقی انجام شود که با مخالفت مجلس روبه رو شد وبعد از آن یک وقفه زمانی برای آن ایجاد کردند و گذاشتند که آبها از آسیاب بیفتد، بعد شروع به واردات پورشه کردند که واقعا متاسفیم برای گمرک و سایر نهادها که هیچ‌توجهی به این موارد نمی‌کنند.»

افزایش واردات انواع خودرو نسبت به سال گذشته

گفتنی است تاکنون خودروهای کره‌ای (کیا، هیوندای و سانگ‌ یانگ)، چینی (SAIC موتور و جیلی)، ایتالیایی (آلفارومئو، فیات)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، آلمانی (ABT، فولکس واگن، بنز و بی‌ام‌و)، سوئدی (ولوو) و فرانسوی (رنو) موفق به دریافت مجوز واردات محصولات خود به ایران در سال‌جاری شده‌اند. براساس آمار گمرک در 9 ماهه امسال 44 هزار و 647 دستگاه انواع خودرو سواری به ارزش تقریبی 924 میلیون دلار وارد شده است. این میزان واردات از نظر تعداد و ارزش نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ترتیب 49.24 و 31.35 درصد افزایش یافته است.

ورود دوباره خودروهای کره‌ای و اروپایی به ایران تا 6 ماه آینده

خودروهای وارداتی با برند کره‌ای و اروپایی طی 6 تا 8 ماه آینده به‌طور رسمی به بازار ایران بر می‌گردند. یک کارشناس صنعت خودرو با طرح پیشنهاد طبقه‌بندی تعرفه واردات خودرو، معتقد است: با توجه به لغو تحریم‌ها، واردات خودرو با برندهای کره‌ای تا 6 ماه آینده به‌طور رسمی به کشور تسهیل خواهد شد و خودروهای اروپایی نیز طی 8 تا 10 ماه آینده به‌طور رسمی به بازار ایران برمی‌گردند.

«فربد زاوه» در گفت‌وگویی با فارس می‌گوید: قیمت این خودروها کاهش نخواهد یافت، بلکه عوارض حاصل از آن و درآمد دولت رشد می‌یابد.در حال حاضر شرکت‌های واردکننده از استانداردهای شرکت مادر فاصله زیادی گرفته‌اند و طی دو، سه سال اخیر مشکل زیادی در زمینه تامین قطعه وجود داشته است که برای حل آن باید سرمایه‌گذاری زیادی صورت گیرد.به گفته وی، شرکت‌های واردکننده هزینه این کار را در قیمت مصرف‌کننده لحاظ خواهند کرد و در نتیجه به جز نوسان 5 درصدی قیمت، کاهش قیمت خودرو را شاهد نخواهیم بود.

زاوه در مورد بحث‌های مطرح شده درخصوص تعرفه واردات خودرو نیز گفت: پیشنهاد ما این است که برای خودروهای با حجم موتور 1500 سی‌سی تعرفه 40 تا 50 درصد، برای خودروهای با حجم موتور 1500 تا 3000 سی‌سی تعرفه 75 تا 90 درصد و برای حجم موتور بالای 3000سی‌سی تعرفه 90 تا 120 درصد اعمال شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  2  =