۵ دلیل اصلی افت شاخص بورس

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بازار سرمایه کشورمان فراواکنشی است و بیش از آنچه که باید به اخبار واکنش نشان می دهد، 5 دلیل اصلی افت شاخص بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با مهر در مورد افت شاخص بورس طی هفته های اخیر گفت: فضای روانی خاصی در بازار سرمایه کشورمان از گذشته حاکم بوده است، به طوریکه بخش زیادی از سرمایه گذاران به صورت تکنیکال سهام خریداری می کنند و عملکرد آنها بنیادی نیست و نگاه بلندمدتی به بازار سرمایه ندارند و به محض اینکه خبر خوب یا بدی در بازار سرمایه منتشر می شود، به سرعت به آن واکنش نشان می دهند.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه واکنش سرمایه گذاران بورسی ما بیش از واقعیت خبرهایی است که اینچنین در بازار سرمایه منتشر می شود، تصریح کرد: در واقع بازار سرمایه کشورمان بازاری فراواکنشی است و بیش از آنچه که باید به اخبار واکنش نشان می دهد، یعنی با انتشار یک خبر خوب فورا خرید سهام را آغاز می کنند و با انتشار یک خبر بد نیز سریعا اقدام به فروش سهام می کنند. بازارهایی از جنس بازار سرمایه کشورمان معمولا دچار چالش است، بنابراین باید بازار را به سمت یک نگاه بلندمدت و بنیادی سوق دهیم.

وی ابهامات لایحه بودجه، ابهام در نرخ خوراک پالایشگاه ها، سنگ آهنی ها و فولادی ها را از جمله عوامل موثر در ذات بازار دانست و گفت: اینکه چه اعداد و ارقامی برای بودجه های عمرانی به تصویب برسد در این زمینه موثر است، معمولا در زمان بررسی لایحه بودجه به دلیل ابهامات، بازار منتظر اخذ تصمیمات می ماند و پس از آن واکنش نشان می دهد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: امسال به ابهامات، موضوع دیگری هم افزوده شد و آن هدفمندی یارانه ها بود، ابهامات در قیمت هدفمندی بر نرخ تک تک سهام شرکتها، صنایع و شاخص ها اثر مستقیم می گذارد. از سوی دیگر چالش های خاص موضوع هسته ای نیز به نوبه خود تاثیرگذار بود و وضعیت آنگونه که انتظار می رفت، پیش نرفت.

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار موضوع دیگر تاثیرگذار در وضعیت فعلی بازار سرمایه را شایعات تغییر مدیریت بازار سرمایه اعلام و بیان کرد: این موضوع با توجه به اینکه در بازار عدم اطمینان ایجاد می کند تاثیرگذار است.

پورابراهیمی با اعلام اینکه چشم انداز آتی بورس وضعیت خوبی را ترسیم می کند، افزود: با این وجود نوسان و کاهش شاخص جزو ذات بازار است و بازاری که دائما روندی صعودی داشته باشد که بازار نیست و ممکن است در مقطعی هم روندی کاهشی داشته باشد. این چالش ها در ذات بازار است و هیچگونه نگرانی وجود ندارد و مجلس و دولت نگاهی بلندمدت به بازار سرمایه دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  −  44  =