سامانه ۱۴۲ برای پاسخ به سوال درباره بیمه

مهم است که بدانید، بیمه نشدن شما به عنوان یک کارمند، تخلف از قانون کار است و می توانید به خاطر آن از کارفرمایتان شکایت کنید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مجله چلچراغ؛ در پیاده روی دوازدهم گفتیم: قوه قضاییه سامانه ای مردمی با شماره 129 راه اندازی کرده است که کارشناسان آن (قضات بازنشسته دادگستری) پاسخگوی انواع سوال های حقوقی مردم هستند. شما می توانید در هر ساعت شبانه روز با این سامانه تماس بگیرید یا از طریق سایت سوال های حقوقی خود را مطرح کنید.

دختر همسایه مان، مهسا، چند وقتی بود که لیسانسش را گرفته و دنبال کار می گشت. از روی رفاقتی که باهم داشتیم، از احوالش فهمیده بودم که بی کاری حسابی خلقش را تنگ کرده. با لیسانس حسابداری کار گیر می آید اما خب، باید آشنا داشته باشی، وگرنه به این سادگی که پایت به اداره مالی شرکتی باز نمی شود. خلاصه آنقدر گشت تا بالاخره در یک شرکت تجاری خصوصی، کار گیر آورد. آن هم به عنوان منشی و نیمه وقت.

تصمیم گرفت برود. می گفت تحملش تمام شده. البته حق هم داشت، فعلا بالاتر از منشی کار گیرش نمی آمد. همان روزهای اول درباره حقوق و مزایای کارش پرسیدم، گفت هنوز نمی ندانم، چیزی نگفته اند. گفتم اینطوری که نمی شود دخترجان، باید بروی صحبت کنی. رویش نمی شد. خلاصه گذشت و گذشت.

روزهای اول شاد و سرحال بود اما هر چه می گذشت، روز به روز آثار جدیدی از غم در چهره اش پیدا می شد تا روزی سراغم آمد و جریان را گفت. مدیر شرکت بعد گذشت سه هفته از کار، گفته بیمه اش نمی کند، چون اصولا نیمه وقت ها را بیمه نمی کنند. از طرفی دیگر نمی خواهند قراردادی هم با او ببندند و باید آخر هر ماه حقوقش را نقدی از بخش مالی بگیرد.

تا همین جایش هم خیلی زور داشت. به نظر می رسید قصد دارد از زیر بار بیمه و تکالیفی که در قبال کارمندش دارد، در برود اما نه من، نه خودش، مطمئن نبودیم که او به عنوان یک کارمند نیمه وقت چه حق و حقوقی غیر از مزد ماهانه اش دارد. همین پرداخت دستی پول خودش کلی مشکوک بود. حتی نمی دانستیم همین حقوق کمی هم که گفته، اعتبار و ضمانتی به پرداختش هست؟ خلاصه با کلی علامت سوال در ذهنمان روبرو بودیم. در این شرایط احتمالا این راهکارها پیش روی ماست:

1) با دوستان و آشنایانی که در شرایط مشابه مشغول به کار هستند، تماس گرفته و آمار بگیریم.

2) مهسا کوتاه بیاید و با همین وضع به کار ادامه دهد.

3) با مدیر شرکت چک و چانه بزند تا حقوق و مزایای بیشتری به جای بیمه بگیرد.

4) با سامانه 142 سازمان تامین اجتماعی تماس بگیریم و سوال هایمان درباره شرایط بیمه یک کارمند نیمه وقت و مزایای مرتبط با آن را بپرسیم.

142 چیست؟

از اردیبهشت سال جاری، سازمان تامین اجتماعی برای رسیدگی سریع تر به امور بیمه شدگان و کاستن از میزان مراجعه حضوری مردم، سامانه 142 را راه اندازی کرد. این سامانه با 20 اپراتور هر روز از ساعت 8 تا 16 پاسخگوی سوال های بیمه ای ، درمانی و همچنین شکایات بیمه شدگان است. اگر بعد از این ساعت هم تماس بگیرید، می توانید پیام بگذارید تا در 24 ساعت آینده، کارشناسان بیمه، پاسخ سوال شما را بدهند.

مهم است که بدانید، بیمه نشدن شما به عنوان یک کارمند، تخلف از قانون کار است و می توانید به خاطر آن از کارفرمایتان شکایت کنید. بهتر است پیش از قبول هر کاری، وضعیت آن را بررسی کنید و اگر سوالی دربارهش رایط بیمه و مزایای پیشنهادش ده داشتید از این سامانه بپرسید. این طرح سازمان تامین اجتماعی، ندای تامین نام دارد و در سایت آنها به نشانی (ir.tamin.www) هم لینکی با عنوان 142 وجود دارد که شما می توانید سوال خود را به صورت الکترونیکی و با پر کردن یک فرم با کارشناسان بیمه مطرح کنید.

در شهرستان ها هم با شماره گیری 21، تماس با این سامانه ممکن است و همچنین سامانه پیامکی این مرکز به شماره 5000142 آماده پاسخگویی به سوال هاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. مهدی می گوید

    با عرض سلام وخسته نباشید.اینجانب وظیفه خود می دانم که بابت این سایت که واقعآپربار وصددرصد مفید است ازتمامی دست اندرکاران سایت نهایت تشکر را داشته باشم. امیداست جهت پربارترشدن سایت تلاش بیشتری صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

7  ×    =  63