قهرمان سابق بوکس جهان می‌خواهد اوکراین را رستگار کند

قهرمان سابق بوکس جهان می‌خواهد اوکراین را رستگار کند

غول دومتری که تا چند سال پیش در رینگ مشت‌زنی برای قهرمانی می‌جنگید، اکنون وارد میدان سیاست شده و به جای رقبای ورزشی در کنار مخالفان دولت سابق و حکومت خودخوانده این روزهای اوکراین به مبارزه با یانوکویچ و پوتین برخاسته و در کنار مقامات غربی دیده می‌شود.

به گزارش «تابناک»، این روزها اوکراین به میدان درگیری غرب و شرق تبدیل شده و به روشنی در مسیر تجزیه و دو تکه شدن است. حکومت فاسد و تحت نفوذ روسیه در سال 2004 با انقلاب نارنجی هواداران غرب ساقط شد، ولی یاناکویچ یک بار دیگر به ریاست جمهوری رسید؛ اما باز هم نزدیک بودن قدرت دو طیف مخالف هم در این کشور، باعث شد که مخالفان به خیابان بریزند و رئیس جمهور سابق را فراری دهند.

بنا بر این گزارش، در جریان همه تحولات اخیر، کلیچکو چهره‌ای بود که اکنون دیگر آشکارا به چهره‌ای سیاسی تبدیل شده و به نمایندگی از مخالفان به مذاکره با یاناکویچ و مقامات غربی می‌پرداخت. او که روزگاری نه ‌چندان دور رقیبانش را در میدان مبارزه با مشت‌های آهنین خود درهم می‌کوبید، این روزها اما نقش متفاوتی در تحولات اوکراین دارد و می‌کوشد که مانع ایجاد تشنج در اعتراضات مردمی شود. انتشار تصاویری از او که در اعتراضات خیابانی سعی در ایجاد آرامش در میان معترضان و نیروهای پلیس داشت، در کنار تصاویری از او که پشت میز مذاکره با رهبران و سیاستمداران‌ نشسته است، تصویر متفاوتی از یک قهرمان بوکس جهان ارائه داده داده است.

این مشت‌زن بازنشسته که هم‌اکنون نماینده مجلس اوکراین و رهبر حزب « UDAR» به معنای «مشت» است، خودش را برای رقابت با ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهوری کنونی اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 آماده می‌کند.

این گزارش می‌افزاید، این روزها کلیچکو با تحولات اوکراین گره خورده و نام او به عنوان یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین بر سرزبان‌ها افتاده است. از زمانی که ویکتور یانکوویچ با امضای موافقت‌نامه مشارکت با اتحادیه اروپا مخالفت کرد و اوکراین با اعتراضات مردمی روبه‌رو شد، این ویتالی کلیچکو بود که به عنوان یکی از رهبران اپوزیسیون به نماد جنبش اعتراضی همراه با مردم اوکراین به خیابان آمد و در بیشتر راهپیمایی‌های اعتراضی در صف نخست معترضان دیده می‌شد.

حضور او در سازماندهی اعتراضات مردمی اوکراین، موجب شد تا در آن زمان حتی از سوی گیدو وسته‌وله، وزیر امور خارجه آلمان‌ و دولت آلمان هم ‌حمایت شود.
کلیچکو در دوران قهرمانی‌اش یک شعار معروف داشت و آن اینکه من می‌توانم در مسابقاتم یک یا دو دور را ببازم؛ اما تمام یک مسابقه را نمی‌توان ببازم. حالا و در میدان سیاست، هرچند از کلیچکوی سرکش و یاغی خبری نیست و بارها تصویر او در حال دعوت ‌نیروهای پلیس به آرامش و برگزاری مسالمت‌آمیز راهپیمایی دیده‌ می‌شود، شعار او هیچ تغییر نکرده و او همچنان امیدوار به پیروزی در میدان سیاست است. او که زمانی اوکراین را فاسد‌ترین کشور اروپا ‌و جدال سیاسی در اوکراین را نبردی بدون قانون خوانده بود، حالا و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در اوکراین از تغییر سخن می‌گوید و اینکه: «دیدگاه و ذهنیت در سیاست اوکراین باید تغییر کند، چون آن‌ها تنها به فکر خودشان هستند‌».

در اوکراین بحران‌زده اما کلیچکو امیدوار است ‌با اتکا به محبوبیت خود، بتواند همانند رینگ بوکس سرانجام به پیروزی برسد. چه اینکه ژست‌های صلح‌طلبانه‌ او در ‌مبارزات مردمی اوکراین شهرت فراوانی برای او داشته‌ و مردم این روزها همانند ایامی که ویتالی را در رینگ بوکس با قلب‌هاشان همراهی می‌کردند از قهرمان دومتری خود در دنیای سیاست حمایت می‌کنند. او در یکی از راهپیمایی‌های اعتراضی مردم از ارتش خواست تا پاسخ اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را با اسلحه ندهند. او در بخشی از سخنان خود گفت: «‌اوکراین حالا محتاج بسیجی عمومی است؛ نیازمند تمام افرادی که می‌دانند کشور احتیاج به تغییر دارد و این تغییر تا حد زیادی به تک تک ما وابسته است. از شما خواهش می‌کنم که نماینده‌هایتان را پیش فرماندهان نظامی قسمت خودتان بفرستید، تا آن‌ها هم با اهداف و موقعیت ما آشنا شوند. کاری که ارتش در حال حاضر به هیچ عنوان نباید انجام دهد، استفاده از اسلحه است. امیدوارم که روحیه‌ای قوی داشته باشید. ما با اتحاد پیروز می‌شویم‌».
 
کلیچکو که دکترای «علم ورزش» دارد، در میان اوکراینی‌ها به «دکتر مشت‌آهنین» معروف بوده و قهرمان سابق بوکس جهان است. وی در دوران قهرمانی خود، 45 پیروزی (شامل 42 ناک اوت) و‌ دو شکست‌ در پرونده خود داشته است. او یک ‌بار در سال 2005 به دلیل مصدومیت از دنیای بوکس خداحافظی کرد، ولی کمی بعد و در سال 20087 به دنیای بوکس بازگشت و عنوان قهرمانی‌اش را از ساموئل پیتر پس گرفت. وی آخرین بار در سپتامبر 2012 در رینگ بوکس حاضر و با جراحت و مصدومیت حریفش ‌پیروز مسابقه ‌شد. حالا او خیلی امیدوار است که در میدان پر تنش اوکراین و در میان کشمکش قدرتی که در میان است، به یاری شهرت و محبوبیتش مانند بوکس با پیروزی‌های بزرگ همراه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  −  38  =