کارگران واقعا چقدر دستمزد می گیرند؟

تعیین حداقل دستمزد با رشد 25 درصدی در قیاس با سال های گذشته قدری از نگرانی های کارگران کشور را برطرف کرده است.

خبرآنلاین: تعیین حداقل دستمزد با رشد 25 درصدی در قیاس با سال های گذشته قدری از نگرانی های کارگران کشور را برطرف کرده است.
 
در حالی که میزان دستمزد پرداختی در قیاس با سال های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه می کند ولی بازهم نهادهای کارگری نگران تامین معیشت کارگران باقی مانده اند.

کارگران واقعا چقدر دریافت می کنند؟

نگاهی به آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد در سالهای 87 تا 90 میزان حقوق ماهانه پرداختی به کارگران و کارمندان با میزان واقعی دستمزد بین 1.4 تا 1.7 برابر میزان حداقل حقوق بوده است، براین اساس در حالی که درسال 87 میزان حداقل حقوق رقمی معادل 219 هزار تومان بوده است میزان پرداختی متوسط در بنگاههای صنعتی متوسط کشور (با 10 تا 49 نیروی کار) رقمی معادل 357 هزار تومان در ماه بوده است این وضعیت در سال 90 به این ترتیب تغییر کرده است که حداقل حقوق قانونی رقمی معادل 330 هزار تومان بوده است در حالی که میزان متوسط دستمزد پرداختی رقمی معادل 562 هزار تومان بوده است.

با توجه به این آمارهای رسمی می توان گفت متوسط نسبت حقوق پرداختی واقعی به حداقل دستمزد معادل 1.58 برابر است که با این ضریب می توان گفت در سالهای 91 و 92 به ترتیب متوسط پرداختی به هر کارگر ماهانه رقمی معادل 616 و 770 هزار تومان درماه بوده است که البته این موضوع را فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفتگو با خبر گزاری مهر تائید می کند وی در مصاحبه خود می گوید: در حال حاضر تنها 17.8 درصد مشمولان قانون کار حداقل مزد بالای 750 هزارتومان دریافت می کنند، بنابراین با ارقام فعلی مزد نمی توان خیلی به موضوع بهره وری نیروی کار فکر کرد. همچنین موضوع یکسان سازی ضرایب مالیاتی را نیز به عنوان خواسته های جامعه کارگری داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.
 

height=197
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  20