شهرهای دیدنی امیرچخماق یزد و چک چکوی اردکان

معماری منحصر به فرد و فرهنگ تساهل و تداخل فرهنگی بین زرتشتیان و مسلمانان که قرنهاست بی هیچ مشکلی در کنار هم زیسته اند یزد و اردکان را به مراکز موفق جذب گردشگر تبدیل کرده است مخصوصا که چند سالیست توجه به زیر ساختهای مدرن گردشگری در تعامل با بافت سنتی این شهرها دنبال شده است.

اردکان
هر سال جشن مهرگان در این زیارتگاه جشن برگزار می‌شود و زرتشتیان بسیاری در این مکان گرد هم می‌آیند.
گفته می‌شود نام «چک چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و اکنون به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود. نیایشگاه پیر سبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده که به آن‌ها «خیله» می‌گویند. در داخل یکی از اتاق‌ها چاهی به ژرفای بیش از 50 متر وجود دارد. بنا به اعتقاد زرتشتیان زمان سقوط پادشاه ساسانی وقت (یزدگرد) نیک بانو دختر شاه فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفت . یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام پیر هریشت معروف است .

کویر اردکان
این کویر که سیاه کوه نام دارد مهم‌ترین کویر منطقه یزد است. شکل آن درست مثل یک نعل اسب ست که با جهت شمال غربی – جنوب شرقی در شمال اردکان قرار گرفته‌است. این منطقهٔ کویری بین دو کوه منفرد سیاه‌کوه به ارتفاع 2050 متر در شمال و هریشت به ارتفاع 1939 متر در جنوب واقع است و مکانی ست مناسب جهت جذب جریان‌های آبی و سیلابی که از دامنه این دو کوه سرازیر می‌شود.

یکی از مناطق باستانی اردکان زردُگ است که آثاری بسیار کهن مربوط به قرون پنجم و ششم هجری را در خود جای داده‌است و به نگین گلین مشهور است. دیگر می‌شود به دو مسجد قدیمی به نامهای مسجد زیرده و مسجد جامع اشاره کرد، که هر دو از بناهای مربوط به قرن دهم هجری هستند، و اثر تاریخی دیگر، مسجد حاج محمد حسین، خانه سروری در محله چرخاب که هر دو مربوط به دوره قاجاریه‌ هستند. به نظر باستان شناسان میدان قلعه بعد از زردگ اقامتگاه دوم اردکانی‌ها بوده است

قنات‌های اردکان

اردکان دارای قناتهای متعددی است. با تمامی اهمیتی که قناتها در تداوم حیات متعادل و زاینده کویر دارند، امروزه، در اثر ورود و رواج شیوه‌های غیر بومی همچون چاه‌های عمیق در کویر، بیشتر قناتها یا به طور کامل خشک هستند یا در آستانه خشک شدن.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    اگراز حاجی آباد زرین هم عکسی بذارید ممنون میشم

ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3