پیش بینی قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۳

آنطور که مسئولین می‌گویند قرار نیست دیگرهیچ کالای اساسی دچار افزایش قیمت شود و نوسانات قیمتی را تجربه کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از خبرآنلاین آنطور که مسئولین می‌گویند قرار نیست دیگرهیچ کالای اساسی دچار افزایش قیمت شود و نوسانات قیمتی را تجربه کند.

قیمت کالاهای مصرفی یا همان کالاهای اساسی که در دو سال گذشته به دنبال افزاش شدید نرخ دلار، با شیب تندی و در چند مرحله بالا رفت، در سال 1393 چه سمت و سویی را در پیش می گیرد؟. تحلیل ها نشان می دهد حتی اگر قیمت مواد غذایی بیش از این افزایش نیابد اما ارزان تر شدن قیمت ها حداقل در کوتاه مدت رخ نمی دهد. این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال افت شدید قیمت دلار امید به کاهش بهای مواد غذایی و بازگشت قیمت ها افزایش پیدا کرد.

قیمت  کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن، کره، گندم، نهاده های دامی، گوشت و لبنیات که بیشتر وارداتی هستند همواره تحت تاثبر نرخ ارز، شرایط واردات از جمله تحریم و میزان تقاضا است. در دو سال گذشته قیمت این کالاها تحت تاثیر نوسانات ارزی از یک سو و مشکلات واردات از سوی دیگر به شدت بالا رفت. در این مدت مسوولان بارها نسبت به کنترل و تنظیم بازار وعده دادند اما این وعده ها هیچ گاه محقق نشد.

حال اما آنطور که مسئولین می‌گویند قرار نیست دیگرهیچ کالای اساسی دچار افزایش قیمت شود و نوسانات قیمتی را تجربه کند.

بحث گرانی نان نیز در طول هفته‌های آخر سال 1392 بسیار مطرح بود و موجب نگرانی مردم شده بود. آنطور که گفته می‌شد قیمت نان در طول ماه‌های جاری قرار بود افزایش پیدا کند اما با یارانه‌ 8800 میلیاردی که به تازگی پرداخت شد بحث افزایش قیمت نان منتفی شد.

*آخرین آمار بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی
 

گروه کالایی

درصدتغییر نسبت به هفته قبل

درصد تغییر نسبت به هفته مشابه ماه قبل

درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل

لبنیات

0

0.2

20.2

تخم مرغ

0.7-

1.5

26.3

برنج

0

0.1-

19

حبوب

0

4.3-

5.2-

میوه‌های تازه

1.3

9.9

26.6

سبزی‌های تازه

2.2-

1.5-

24.5

گوشت قرمز

0

1.7

5.9

گوشت مرغ

0.8-

0.3-

26.2

قند و شکر

0

0.1-

13.4

چای

0

0.5

0.2-

روغن نباتی

0

0

9.1-

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1