بانک مرکزی مخالف ارائه اطلاعات بانکی است؟

با وجود اینکه مسئولان وزارت اقتصاد عنوان می‌کنند ثبت‌نام به منزله اجازه دسترسی دولت به اطلاعات اقتصادی افراد است، رئیس کل بانک مرکزی امروز گفت: به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای قانون هدفمندی استفاده نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در اظهار نظری جدید تاکید کرد: به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد، ضمن آنکه چنین موضوعی در هیچ زمانی مطرح هم نبوده است.

وی گفت: اطلاعات بانکی سپرده‌گذاران نظام بانکی کشور جز اطلاعات محرمانه آنهاست و در این گونه موارد مورد بهره‌برداری قرار نخواهد گرفت.

این صحبت رئیس کل بانک مرکزی در حالی است مطرح شده است که وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در این باره گفته بود: کسانی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کنند، به منزله اجازه به دولت برای دسترسی به اطلاعات شخصی آنها است.

شب گذشته هم شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد در برنامه تلویزیونی گفت: دولت قصد ندارد، تا زمانی که افراد متقاضی نشده‌اند و مردم نیز اجازه ندهند، به اطلاعات اقتصادی آنها دست پیدا کند و وقتی مردم متقاضی باشند، یعنی اجازه ورود به این اطلاعات به دولت داده شده است و در عین حال دولت اختیار قانونی نسبت به این موضوع دارد.

وی با تأکید بر اینکه خود افراد بهترین مرجع برای انصراف یا گرفتن یارانه هستند، گفت: دولت این موضوع را به تشخیص مردم موکول کرده و مباحثی از جمله اجاره‌بها، مسکن، سود سهام، مجموع درآمد خانوار و دیگر مباحث ملاک عمل است و البته دولت تدبیری برای نقاط مختلف کشور نیز خواهد داشت، زیرا هزینه‌ در شهرهای مختلف متفاوت خواهد بود.

به گزارش فارس،‌ یکی از راه‌های اساسی به منظور شناسایی و راستی‌آزمایی مجموع درآمد خانوار دسترسی به اطلاعات بانکی افراد است، اما رئیس کل بانک مرکزی همانند رئیس کل سابق بر محرمانه بودن اطلاعات بانکی افراد و تاکید کرده و استفاده از این اطلاعات را در شناسایی درآمدها را رد می‌کند.

البته استفاده از اطلاعات بانکی افراد برای دریافت مالیات و یا ملاک عمل برای پرداخت‌های انتقالی دولت (یارانه) در بسیاری از کشور‌ها رویه‌ای مرسوم بوده و محرمانه بودن اطلاعات برای سایر شهروندان و نهادهای غیردولتی مورد تاکید قرار می‌گیرد.

فارغ از این مسائل به نظر می‌رسد، مسئولان دولت و بانک مرکزی هنوز بر اجرای روشی مشخص برای شناسایی مشمولان دریافت یارانه نقدی نرسیده‌اند.

به همین دلیل ایجاد مدیریتی واحد برای به اجماع‌ رساندن مجموعه دولت در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها _که شناسایی سطح درآمدی متقاضیان یکی از مولفه‌های اصلی اجرای مناسب آن ارزیابی شده است_‌ ضروری به نظر می‌رسد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1