تقویت ارزها در بازار آزاد

بازار ارز تهران دیروز نیز کار خود را با افزایش نرخ دلار شروع کرد. قیمت یورو و پوند انگلیس نیز در اولین ساعات مبادلات دیروز بالا رفته بود. با در نظر گرفتن نسبت ارزشی این سه ارز می‌توان نتیجه گرفت که دلار آمریکا بیشترین افزایش را داشته و بعد از آن به ترتیب یورو و پوند انگلیس قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بررسی این تغییرات نشان می‌دهد که روند تغییر این سه نرخ برابری‌های جهانی هماهنگ نبود. نرخ برابری یورو و پوند انگلیس در مقابل دلار، دیروز افزایش یافت.

در‌صورتی‌که بازار داخل با برابری‌های جهانی هماهنگ بود، باید پوند انگلیس بیش از آن دو ارز دیگر تقویت می‌شد. البته این استدلال بر مبنی نرخ‌های ساعات ابتدایی مبادلات صورت گرفته است. به هر روی صرافان از افزایش قیمت دلار ناراضی نیستند، آنها معتقد هستند که گرم شدن و رونق گرفتن بازار، افزایش قیمت‌های مقطعی را ناگزیر می‌کند و مادامی که حرکت کنترل شده و تعادلی باشد جای نگرانی نیست. در این میان حرکت قیمت‌های رسمی در جهت‌های مختلف صورت گرفت و دامنه تغییرات به بیش از 15 تومان افزایش یافت. بیشترین افزایش قیمت رسمی را فرانک سوئیس داده و بعد از آن یورو و سپس پوند قرار گرفتند. آیا این تغییرات با برابری‌های جهانی هماهنگ بود؟ نه‌چندان! بانک مرکزی ملاحظات فنی را در نظر خواهد گرفت، ولی شاید گمانه‌زنی کارشناس روزنامه در این خصوص که بانک مرکزی سعی در برآورد واکنش‌ها دارد درست باشد؛ اما طلای جهانی در چه وضعیتی به‌سر می‌برد و سکه چگونه از تغییرات متاثر شده است. قیمت طلا دیروز افزایش یافت.

عده‌ای این امر را با جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو که در آن احتمالا موضوع افزایش نرخ بهره در نیمه اول سال 2015 بررسی خواهد شد، مرتبط می‌دانند. بازار سکه به این تقویت واکنش مثبت نشان داد. تقویت قیمت سکه به نسبت قابل‌توجه بود. شاید این امر از آن جهت بوده که بازار سکه با چند رویداد تحریک‌کننده مواجه بود. یکی از این رویدادها تقویت طلای جهانی بود که ابهامات زیادی در خصوص علت آن وجود دارد. از طرف دیگر تعطیلات تمام شده، بازار ارز داخل در حال حرکت است، قیمت دلار افزایش یافت و ارزهای اروپایی خود را بالا کشیدند.

شاید همه این رویدادها در تقویت به نسبت جدی سکه در دوره رکود بازار این کالا موثر بوده باشند، اما پاسخ قطعی در این خصوص میسر نیست. شاید در روزهای آینده به این سوال‌ها دقیق‌تر بتوان پاسخ گفت. به هر روی نشانه‌های شروع حرکتی در بازار داخل دیده می‌شود و نکات دیگری نیز توجه کارشناسان روزنامه را به خود جلب کرده است. این نکات به تحولات در بُعد جهانی بازمی‌گردد که می‌تواند بر بازار داخل اثر بگذارد. حرکت بازارهای جهانی شروع شده است. آمریکا تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته است و سعی در جذب نقدینگی دارد. گرم شدن بازارها می‌تواند نشانه مثبتی باشد، اما احتمالا رقابت سختی در راه است. بازارهای سهام در حال تکان خوردن هستند و همه این مسائل ممکن است با هم در ارتباط باشند. کارشناسان روزنامه در خصوص صحت و سقم فرضیه‌هایی که از طرح این سوالات در ذهن ایجاد می‌شود در روزهای آتی پاسخ خواهند داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1