آخرین مرحله از طولانی ترین آزمایش جهان

در طولانی ترین آزمایش در حال اجرای جهان که نشان می دهد جامدات هم می توانند در شرایط خاص مثل مایعات جریان داشته باشند 25 هزار نفر از 158 کشور جهان ثبت نام کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، طولانی ترین آزمایش جهان از سال 1927 در دانشگاه کوئینزلند استرالیا آغاز شده و کماکان ادامه دارد. در این آزمایش نسبتا مشهور که به «آزمایش چکیدن قیر» شناخته می شود، تکه های جامد و خردشده قیر، از یک ظرف سوراخ دار، در حال چکیدن به درون یک ظرف زیرین هستند، ولی هر چند سال فقط یک قطره!

این آزمایش برای این طراحی شده است که نشان دهد جامدات هم می توانند در شرایط خاص مثل مایعات جریان داشته باشند.

طبق گفته پروفسور «آندرو وایت» مسئول فعلی این پروژه، از ابتدای این آزمایش تا سال 1988 فقط 7 قطره چکیدند، یعنی به طور متوسط هر 8 سال یک قطره. ولی از سال 1988 تا سال 2014 این روند به هر 13 سال یک قطره رسید، یعنی در سال 2000 یک قطره و در سال 2014 هم یکی (در مراحل نهایی چکیدن).

نکته دیگر در خصوص قطرات هشتم و نهم آن است که این دو قبل از آن که به طور کامل از ظرف بالایی جدا شوند، به توده قطرات انباشته شده در ظرف زیرین برخورد کردند.

موضوع بسیار جالب در خصوص این آزمایش آن است که فرایند آن از طریق 3 وب کم آنلاین به طور همیشگی و از طریق وب سایت www.theninthwatch.com قابل تماشا است و تاکنون 25000 هزار نفر از 158 کشور دنیا رسما برای پایش آن ثبت نام کرده اند!

جالب تر این که کسانی که درست در لحظه جدا شدن هر قطره، در حال تماشای فرایند آزمایش باشند، نامشان در آزمایش ثبت خواهد شد.

پروفسور وایت اشاره کرده است که لحظه واقعی چکیدن قطره از طریق آنالیز سرعت آن با استفاده از فیلم های ضبط شده مشخص شده و به کاربران اطلاع داده خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  +    =  35