اجرای نظام هماهنگ در رعایت نرخ سود سپرده از امروز (شنبه)/ بانک مرکزی:بانکها و موسسات اعتباری بر هم نظارت کنند

شبکه بانکی در وضعیت وِیژه:

به منظور اجرا و اعمال نرخ های جدید سود سپرده های بانکی تمامی بانک های خصوصی و دولتی از امروز شنبه اقدام به افتتاح سپرده با سود 10 الی 22 درصدی می کنند./ کلیه بانکها و موسسات اعتباری مکلفند قبل از ارائه هر گونه محصول یا ابزار جدید که به منظور جذب سپرده معرفی می شود، مراتب را با توضیح مشخصات کامل آن قبلا به تایید این بانک برسانند./ بانک/ موسسه اعتباری ضمن همکاری کامل با بازرسین بانک مرکزی ، هر گونه موارد تخلف یا تخطی از توافقات به عمل آمده توسط سایر موسسات را نیز با قید فوریت و به صورت مستند و مکتوب به شماره 22257044 نمابر نمایند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،افزایش نرخ سود سپرده های بانکی طی ماه های اخیر توسط بانک های خصوصی و دولتی علاوه بر اینکه توانست حجم عظیمی از نقدینگی را به سمت سیستم بانکی هدایت کند موجب اثرات منفی در بازار سرمایه شد.

همین امر موجب شد تا وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای جلوگیری از نوسان نزولی بازار سهام وارد عمل شوند و ترمز افزایش بی سابقه نرخ سود سپرده های بانکی را بکشند.

در همین ارتباط سیف طی روزهای اخیر جلسه ای با بانکداران خصوصی ودولتی برگزار کردو از آنها خواست با توافق یکدیگر نرخ سود سپرده ها را کاهش دهند و همین هم شد و بانکداران تصمیم گرفتند نرخ سود سپرده های بانکی را به 10 الی 22 درصد کاهش دهند.

در همین حال بانک مرکزی روز چهار شنبه با ابلاغ یک بخش نامه و انتشار یک اطلاعیه ضمن هشدار به بانکها در خصوص رعایت مفاد تفاهم نامه از مردم خواست تخلف از نرخ های سود سپرده را اعلام کنند.

 

روایت آنچه اتفاق افتاد

در پی تصمیم بانک‌داران دولتی و خصوصی برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بناست بانک‌داران از  شنبه 13 اردیبهشت ماه نرخ‌های جدید را در شعب خود اعمال کنند.

بر اساس تصمیم جدید بانک‌های دولتی و خصوصی، نرخ سود سپرده‌های روزشمار و کمتر از سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد، بیش از 9 ماه تا کمتر از یک سال 18 درصد و سپرده‌های یک سال 22 درصد تعیین شده است.

این تفاهم بانک‌داران دولتی و خصوصی پس از آنکه به تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار رسید و توسط عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به‌منظور اجرا از روز شنبه 13 اردیبهشت ماه به مدیران بانک‌های دولتی ابلاغ شد.

بخش نامه بانکداران

شورای هماهنگی بانک‌ها نیز (10 اردیبهشت ماه)، بخشنامه‌ اجرای نرخ سود سپرده‌ها را به بانک‌داران ابلاغ و تأکید کرده از روز شنبه تمامی شعب آنها نرخهای جدید را برای سپرده‌ها اعمال کنند.

در این بخشنامه که به امضای محمدرضا طالبی دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها رسیده است آمده: "براساس توافق انجام یافته فی‌مابین شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی در حضور ریاست کل بانک مرکزی در تاریخ 3 اردیبهشت ماه و با عنایت به هماهنگی‌های صورت گرفته بین اعضای شورا و کانون، بدین‌وسیله جدول نهایی دامنه نرخ سود سپرده‌ها را برای اجرا از تاریخ شنبه 13 اردیبهشت ماه ابلاغ می‌نماید".

سپرده‌های کوتاه‌مدت زیر سه ماه 10 درصد

سپرده‌های کوتاه‌مدت بین 3 تا 6 ماه 14 درصد

سپرده‌های کوتاه‌مدت بین 6 تا 9 ماه 16 درصد

سپرده‌های کوتاه‌مدت بین 9 تا 12 ماه 18 درصد

سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله 22 درصد

در این بند از بخشنامه ابلاغی شورای هماهنگی بانک‌ها تأکید شده است که براساس اطلاع بانک مرکزی، بازرسان این بانک از روز شنبه 13 اردیبهشت ماه بر نحوه اجرای این توافقنامه نظارت خواهند کرد.در خاتمه نیز تأکید شده "دستور فرمایید موضوع را به کلیه شعب زیرمجموعه آن بانک ابلاغ نمایند".

این گزارش حاکی است بانک های خصوصی نیز بخشنامه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را طی روزهای گذشته دریافت کرده و بناست از فردا شنبه نرخ های جدید را در شعب خود اعمال کنند.

 دو ابلاغیه و اطلاعیه از بانک مرکزی

در همین حال بانک مرکزی روز چهار شنبه با ابلاغ یک بخش نامه و انتشار یک اطلاعیه ضمن هشدار به بانکها در خصوص رعایت مفاد تفاهم نامه از مردم خواست تخلف از نرخ های سود سپرده را اعلام کنند.

بانک مرکزی  با صدور بخشنامه ای به مدیران عامل بانکهای دولتی ، غیردولتی و موسسات اعتباری بر اجرای دقیق تفاهم نامه اخیر تاکید کرد.

بانک مرکزی در این بخش نامه اعلام کرد: پیرو بخشنامه شماره29739/93 مورخ 8/2/1393و در راستای نظارت بر حسن اجرای تفاهم‌ های به عمل آمده مابین کلیه بانکها و موسسات اعتباری مجاز کشور (درخصوص تعیین نرخ های سود علی الحساب سپرده های کوتاه مدت و مدت دار)، از روز شنبه مورخ 13/2/1393 بازرسان مدیریت کل نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در سرتاسر کشور با مراجعه به شعب و واحدهای ذی ربط آن بانک/ موسسه بر حسن اجرای تفاهم نامه مذکور نظارت خواهند داشت.

این بانک  در این ابلاغیه از بانکها خواسته است: کلیه شعب و واحدهای ذی ربط آن بانک/ موسسه اعتباری ضمن همکاری کامل با بازرسین بانک مرکزی ، هر گونه موارد تخلف یا تخطی از توافقات به عمل آمده توسط سایر موسسات را نیز با قید فوریت و به صورت مستند و مکتوب به شماره 22257044 نمابر نمایند.

نظام هماهنگ در نرخ سود سپرده

همچنین بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای به اطلاع مردم رساند که نرخ های جدید سود سپرده ها در کلیه شعب بانکها و موسسات اعتباری به طور هماهنگ به مورد اجرا گذاشته می شود.

در این اطلاعیه خطاب به عموم مردم آمده است: یرو تفاهم و تصمیم متخذه در مورد ساماندهی نرخ سود سپرده های بانکی از روز شنبه 13 اردیبهشت نرخ های جدید سود سپرده ها در کلیه شعب بانکها و موسسات اعتباری به طور هماهنگ به مورد اجرا گذاشته می شود.

 کلیه بانکها و موسسات اعتباری مکلفند قبل از ارائه هر گونه محصول یا ابزار جدید که به منظور جذب سپرده معرفی می شود، مراتب را با توضیح مشخصات کامل آن قبلا" به تایید این بانک برسانند.

همان طور که پیشتر اعلام شده است، موسساتی که خارج از نظارت بانک مرکزی به صورت آشکار یا پنهان نسبت به اعلام نرخ هایی بالاتر از نرخ های سود اعلام شده اقدام کنند، مخاطرات پیش بینی نشده ای را متوجه سپرده گذاران خواهند کرد. لذا از هموطنان ارجمند درخواست می شود ضمن حفظ هوشمندی،‌ فریب این قبیل تبلیغات را نخورده و منابع مالی خود را با مخاطره مواجه نکنند.

بدیهی است بانک مرکزی  در صورت مشاهده هر گونه اقدام خلاف تصمیمات متخذه و یا هر گونه فعالیت غیرمجاز با متخلفین طبق مقررات برخورد قانونی لازم را معمول خواهد داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄    =  8