پیشنهاد اصلاح نرخ سود سپرده‌های بانکی به بانک مرکزی

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد از پیشنهاد اصلاح نرخ سود سپرده‌ها به بانک مرکزی خبر داد و گفت:‌ اینکه در مورد بانک مهر اقتصاد اصطلاح غیر قانونی و یا فاقد مجوز را به کار ببریم درست نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، غلامحسن نتاج در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی ریشه در دین اسلام دارد و همین آموزه‌های دینی این اقتصاد را با دیگر اقتصاد ها متمایز کرده است.

وی با بیان اینکه بانکداری اسلامی در میدان عمل اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی محقق می شود، گفت: برای رسیدن به بانکداری اسلامی حتماً باید درجهت اجرای اقتصاد مقاومتی گام برداریم و این مختص بانک‌ها نیست بلکه باید دولت و مردم نیز در کنار نظام بانکی به اجرایی شدن بانکداری اسلامی کمک کنند.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد همچنین به وضعیت نرخ سود در سیستم بانکی اشاره و تصریح کرد: با توجه به نرخ های جدید و نبودن تفاوت بین نرخ سود سپرده ها در بانک های غیر دولتی و دولتی به نظر می رسد با توجه به بالاتر بودن ریسک در موسسات و بانک های غیر دولتی سپرده گذاران ترجیح می دهند که در بانک های دولتی که ریسک پایین تری دارند سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: این درحالی است که معمولاً باید تفاوتی بین نرخ سود سپرده‌های بانک‌های خصوصی با بانک‌های دولتی و همچنین نرخ سود موسسات مالی با بانک‌ها باشد، به همین دلیل پیشنهاد داده ایم که این اصلاحات در نرخ سود اعمال شود تا موسسات اعتباری بتوانند سودهای بالاتری را با عنوان پاداش ریسک پرداخت کنند. البته بانک مرکزی از این پیشنهاد استقبال کرد.

نتاج ضمن اشاره به اینکه این بانک دقیقا طبق ابلاغیه جدید بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌ها عمل می کند، تاکید کرد: از زمان تغییر نرخ سود سپرده ها منابع از بانک خارج نشده است، اما افزایش منابع نیز صورت نگرفته است.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد در ادامه با اشاره به اینکه این بانک با مجوز سرمایه 12 هزار میلیارد ریال درخواست دریافت مجوز فعالیت را به بانک مرکزی ارائه کرده است، گفت: برای واگذاری 51 درصد سهام بانک طی یک ماه آینده در بورس آماده می شویم، ضمن آن که طبق برنامه تا پایان شهریور ماه نیز به شبکه شتاب متصل و حساب های جاری و عملیات ارزی در این بانک عملیاتی خواهد شد. همچنین سپرده قانونی این بانک نزد بانک مرکزی هم اکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری به شرایط دریافت مجوز بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک ها برای فعالیت باید دو مجوز اداره ثبت شرکت ها و بانک مرکزی را داشته باشند و بانک مهر اقتصاد مجوز اول را در تاریخ 26 مهر ماه 91 با شماره ثبت 429709 دریافت کرده است و اکنون هشت هزار نیروی انسانی دارد.

این مقام مسئول در بانک خصوصی با اشاره به این که تعداد مشتریان این بانک از هشت میلیون نفر در سال 88 به 12 میلیون نفر رسیده است، افزود: این که در مورد بانک مهر اقتصاد اصطلاح غیر قانونی و یا فاقد مجوز را به کار ببریم درست نیست.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سهم این بانک از معوقات 100 هزار میلیارد تومانی چه میزان است و چه تعداد از بدهکاران کلان از این بانک تسهیلات دریافت کرده و پرداخت نکرده‌اند؟ گفت: نسبت سه الی پنج درصد از تسهیلات پرداخت شده درباره مطالبات معوق در اقتصاد کشور نرخی طبیعی به حساب می آید و اگر از این نرخ بالاتر برود وضعیت نگران کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان معوقات بانک ها ارتباط بسیاری با نحوه وصول آن ها دارد، تصریح کرد: موسسات پولی و اعتباری وکیل سپرده های مردم هستند نه مالک آنها از همین رو باید به حداقل رساندن معوقات از اولویت های آن ها باشد.

نتاج در ادامه درباره قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی کشور گفت: قیمت تمام شده پول متغیر بسیار مهمی است که میزان آن در بانک های دولتی، غیر دولتی و موسسات اعتباری از 21 تا 26 درصد متفاوت است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد نرخ سود تسهیلات را تابعی از قیمت تمام شده پول اعلام و اظهار کرد: اگر چه نرخ سود سپرده ها کاهش یافته است، اما نمی توان به سرعت نرخ سود تسهیلات را نیز کاهش داد، در واقع یک دوره زمانی شش ماهه برای کاهش نرخ سود تسهیلات لازم است.

به گزارش تسنیم، در ادامه این نشست، حمیدرضا نجف پور معاون اعتبارات و تجهیز منابع بانک مهر اقتصاد، میزان مطالبات معوق بانک را 4.2 درصد اعلام و اضافه کرد: کلیه تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مهر اقتصاد با در نظر گرفتن شرایط بانکداری اسلامی بوده است و مانند سایر بانک ها در بانک مهر اقتصاد مرسوم نیست که مطالبات معوق و تسهیلات سر رسیده گذشته با تسهیلات جدید تسویه شود.

وی 56.8 درصد تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک را مربوط به متقاضیان خرد و حدود 43.2 درصد را مربوط به متقاضیان تسهیلات کلان عنوان کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  3