زنگ پنجشنبه مدارس به صدا درمی‌آید؟

نواخته شدن زنگ پنجشنبه‌های تعطیل در برخی مدارس از سال تحصیلی جدید این روزها موضوع داغ محافل تعلیم و تربیت است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از باشگاه خبرنگاران شاید هیچ روز هفته به اندازه پنجشنبه‌ها خبرساز نبوده به خصوص برای مخافل آموزشی و به ویژه مدارس مهم نبوده است. از زمانی که زنگ تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از 20فروردین سال 90 به صدا درآمد برخی دبستان‌ها در اجرای این طرح هم نوا با زنگ نواخته شده تعطیل شدند. این طرح که به صورت آزمایشی اجرا شد مورد استقبال محافل آموزشی قرار گرفت تا سرانجام در مهر ماه 91 تمام دبستان‌های کشور روزهای پنجشنبه خود را به تعطیلات آخر هفته دانش‌آموزان خود اضافه کردند ، به دنبال تعطیل شدن دبستانی‌ها مدارس راهنمایی و متوسطه نیز در این تعطیلات شرکت کردند. 

بازگشت پنجشنبه‌های تقویم تحصیلی دانش‌آموزان مخالفان و موافقاتی داشت. موافقان این طرح بر این عقیده بودند که تعطیلی پنجشنبه‌ها می‌تواند فرصتی برای کنار هم بودن خانواده‌ها و استفاده از محیط اجتماعی برای دانش‌آموزان و معلمان باشد. اما این مخالفان این طرح معتقدند که تعطیلی پنجشنبه‌ها اگر چه به مثابه از دست رفتن ساعت‌های آموزش دانش‌آموزان است اما در کنار آن آسیب‌های دیگری به همراه دارد که برای جلوگیری از آن می‌بایست اوقات فراغت دیگری برای کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی شود تا در حداقل ممکن هزینه از دست رفتن ساعات آموزشی سنگین نباشد. 

همنیک پنجشنبه‌های آخر هفته دانش‌آموزان در انتظار تصمیمات جدی‌تری است. به گفته مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران انجمن اولیا و مربیان، هیئت امنا در مدارس هیئت امنایی تشکیل خواهد شد و در این جلسات می‌توانند مصوب کنند که کلاس‌های فوق برنامه را در روزهای پنجشنبه دایر بکنند یا نکنند. اگر هیئت امنا و انجمن اولیا به این نتیجه برسند که این فعالیت‌ها را در روزهای پنجشنبه داشته باشند ما نیز در این خصوص کمک‌هایی را خواهیم داشت. 

وی در ادامه در خصوص اختیاری بودن کلاس‌های فوق برنامه برای دانش‌آموزان افزود: همکاران فرهنگی حضورشان در روزهای پنجشنبه الزامی نیست و اگر قرار باشد در این فعالیت‌های فوق برنامه حضور و اثری داشته باشند مطابق مواردی که هیئت امنا و انجمن اولیا تصویب می‌کند حق و حقوقشان می‌بایست پرداخت شود. 

ثقفی درباره فعالیت‌های فوق برنامه در قالب‌های مختلف گفت: فعالیت‌های فوق برنامه در قالب‌های ورزشی، پرورشی،‌ هنری و آموزشی در حوزه مطالب درسی است و این فعالیت‌ها در آموزش وپرورش تعریف شده است. 

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص محل تامین هزینه‌های فعالیت‌های فوق برنامه پنجشنبه‌ها عنوان کرد: هزینه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه بر عهده اولیا است منتها هیئت امنا درباره شکل و میزان هزینه دریافتی از خانواده‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

اما این که در چند درصد از مدارس در سال تحصیلی آینده پنجشنبه‌ها به روی دانش‌آموزان باز می‌شود سوالی است که جوابش در هفته اول مهر ماه روشن می‌شود. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

96  ⁄    =  24