هاشمی: با برنامه دولت را تخریب می‌کنند

هاشمی گفت: اشخاص و رسانه‌هایی که علیه دولت یازدهم تخریب می‌کنند، همسان نیستند. دولت نمی‌تواند یک روش را برای مقابله در برابر تخریب‌های رسانه‌ای یا شخصی در پیش بگیرد. بعضی از این رسانه‌ها وابسته به تشکل‌هایی هستند که اگر تخریب نکنند، فراموش می‌شوند یعنی بقای آنها با تخریب علیه دولت همراه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ازتابناک: حدود یک سال از انتخابات خرداد 92 می‌گذرد و دولتی که بر سر کار آمده، بیشترین شباهت را به مشی سیاسی و فرهنگی آیت‌ا… هاشمی دارد. هیچ خانواده‌ای چون خانواده آیت‌ا… هاشمی زیر ذره‌بین و در کنار آن درمعرض تخریب و شایعه‌سازی نبوده است به‌طوری که طی هشت سال گذشته هجمه‌ها شدت پیدا کرد که هدف بیشتر به حاشیه راندن آیت‌ا… بود. اما به‌نظر می‌رسد دیگر شایعه‌ها و تخریب‌ها کاربردی ندارد. مردم در انتخابات 92 نشان دادند که شایعه‌سازی بی‌اثر بوده و نقش آیت‌ا… را در تاریخ سیاسی ایران تاثیرگذار می‌دانند.

روزنامه آرمان نوشت: مهندس محمد هاشمی، برادر آیت‌ا… این نکته را به‌خوبی اشاره می‌کند: «اگر هدف تخریب‌کنندگان جداکردن آیت‌ا…. هاشمی از مردم بوده باید ادعا کرد که با این روش‌ها نتوانسته‌اند به نتیجه برسند». مهندس محمد هاشمی برادر آیت‌ا… کسی که همیشه یار نزدیک او بوده قبل از انقلاب در دانشگاه برکلی کالیفرنیا تحصیل کرد و دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت است. از فعالیت‌های سیاسی او می‌توان به مشارکت فعال در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در دهه 1340 اشاره کرد که به دستگیری، تبعید و زندان وی انجامید. او در پایه‌گذاری و اداره انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا مشارکت داشت و از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران بود. شخصیت اجرایی محمد هاشمی باعث شده تا بیشتر مورد مشاوره دولتمردان باشد. اکنون که یکسال از انتخابات خرداد 92 می‌گذرد، بررسی عملکرد دولت یازدهم را با محمد هاشمی در میان گذاشتیم تا تجربه این فعال سیاسی بتواند به تحلیل این موضوع کمک کند.

تقریبا یکسال از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم می‌گذرد. به‌عنوان یک فعال سیاسی روند حرکت دولت یازدهم را در این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باید توجه داشت که دولت یازدهم در چه وضعیتی مسئولیت را عهده‌دار شده است و برای حرکت چه برنامه‌هایی داشته و دارد و چه اقداماتی انجام داده و چه مشکلاتی تاکنون داشته و دارد؟ طبعا درحوزه‌های مختلف پاسخ به این سوالات متفاوت است. دلیلش هم تفاوت در شرایط و وضعیت حوزه‌های مختلف روابط خارجی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. مثلا درحوزه روابط خارجی، دولت یازدهم در کوتاه‌مدت توانسته جهت حرکت منفی در روابط خارجی را به مثبت تبدیل نموده و دولت‌های مدعی را به نشستن پشت میز مذاکره آن‌هم با رویکرد، نگاه متعادل و حفظ منافع ملی وادار نماید.

دولت یازدهم توانست گام‌های موثری در عرصه سیاست خارجی بردارد، توافقنامه‌ای امضا و بخشی از تحریم‌ها لغو و قسمتی از وجوه بلوکه‌شده آزاد و به حساب دولت ایران واریز شد. در حوزه فرهنگی و فرهنگ عمومی شرایطی به‌وجود آمده تا صاحبنظران و دلسوزان بتوانند دغدغه‌های خود از تداوم فرهنگ مخرب و وارداتی را بیان کرده و مسئولان و تصمیم‌سازان در حوزه فرهنگ را به ضرورت توجه جدی به فرهنگ و راهکارهای تقویت فرهنگ اسلامی وادارند.

گرچه در فضای ایجادشده پاره‌ای از رسانه‌های جناح رقیب مشکلات فرهنگی جامعه را با سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی درجهت تخریب دولت به نمایش می‌گذارند اما این رسانه‌ها نسبت به اینکه آنچه در شرایط فعلی شاهد آن هستیم، محصول 8 ساله دولت اصولگراست که به ارث برای دولت یازدهم باقی مانده است، کم‌توجه‌اند یا در حوزه اقتصادی دولت در وضعیت نامناسبی سکان را تحویل گرفته، دولتمردان از یک طرف با کاهش تولید، افزایش بیکاری و از سوی دیگر با افزایش فسادهای مالی روبه‌رو شدند.

افزایش تورم، فسادها و وجود پرونده‌های بزرگ فساد مالی در دولت گذشته باعث انتقاد به عملکرد دولتمردان شد. البته نباید فراموش کرد که برخی اقدامات انجام‌شده دردولت یازدهم نظیر پخش سبد کالا یا گران کردن انرژی برای پرداخت یارانه‌ها ازجمله اقدامات و پروژه‌هایی بود که نمی‌تواند اقتصاد مبتنی بر تولید را رقم بزند و جزو عوامل ناکارآمدی برای اقتصاد تولید محور است.

با توجه به سوابق اجرایی و تجربه شما دولت چگونه می‌تواند در یکسال پیش رو از مشکلات اقتصادی عبور کند؟

راه برون‌رفت ازمشکلات اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های بسیارخوب کشور نظیر وجود مواد خام و اولیه، نیروی کار فراوان، مهندسین و متخصصین مبتکر و خلاق و البته با انرژی و بازارمصرف فراوان در کشورهای همسایه فراهم است، دولتمردان باید منابع موجود در کشور را صرف تولید کنند. رونق تولید موجب ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و مولد می‌شود، ایجاد فرصت‌های شغلی باعث کاهش بیکاری می‌شود بنابراین اشتغال تامین درآمد و هزینه‌های خانوار را موجب می‌شود. بی‌تردید وجود درآمد سالم باعث کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

به جرات می‌توان ادعا کرد بخش عمده‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی امروز ریشه در مسائل اقتصادی و تامین معاش خانوار دارد. تولید می‌تواند باعث رونق صادرات و در عین حال می‌تواند منبع مناسبی برای تامین ارزی برای تولیدکنندگان باشد. می‌تواند از وابستگی اقتصاد کشور به نفت بکاهد. بنابراین توصیه‌ام این است که دولت ازحداکثر توان و منابع خود برای تقویت تولیدکنندگان و افزایش تولید استفاده کند. ایران نباید نیازهای روزمره مردم را با واردات تامین کند بلکه باید بتواند علاوه بر نیازهای مصرفی خود، نیازهای مصرفی کشورهای همسایه را نیز تامین کند. بنابراین راه برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصادی کشور تقویت تولید و حمایت از تولید داخلی و تقویت تولیدکنندگان به هر نحو ممکن است.

اما درمورد بازگرداندن اعتماد ذکر چند نکته را لازم می‌دانم؛ عوامل بی‌اعتمادی در دو یا سه مطلب خلاصه می‌شود که می‌توان این‌گونه ذکر کرد: 1-قول‌ها و وعده‌هایی که بدان عمل نشده است.2-آمارهای خلاف واقع 3- فسادهای کلان اقتصادی. بنابراین برای بازگرداندن اعتمادعمومی جامعه به دولتمردان پرهیز از 3 موردی که ذکر کردم، لازم به‌نظر می‌رسد. یکی از راهکارهای پرهیز از عوامل فوق‌الذکر، تقویت نهادهای نظارتی و نظارت عمومی و مردمی توسط تشکل‌های مردم‌محور است. البته نباید فراموش کرد که رسانه‌های مستقل ملی نیز باید تقویت شوند تا اعتماد بازگردد.

تحلیل شما از ثبت‌نام آیت‌ا… هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته چیست؟ آیا به هدفی که مدنظر داشتند، نزدیک شدند؟ نقش آیت‌ا… و گرایش مردم به او در پیروزی سال گذشته جبهه اعتدال و دکتر روحانی چه تاثیری داشت؟

عملکرد نامناسب دولت‌های نهم و دهم موجب شد که مردم بیش از پیش خواستار تغییر دولت و رویکردها شوند. با توجه به سابقه مدیریتی آیت‌ا… هاشمی مردم ایشان را مرد تغییر می‌دانستند البته باید به شما بگویم که ازیک سال قبل ازخرداد 92 مردم خواهان حضور ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌صورت فعال بودند. معتقدم حضور ایشان در صحنه باعث تحرک جامعه برای حضور در انتخابات شد که عدم احراز صلاحیت ایشان هم نتوانست مردم را از صحنه دورکند. بلکه اراده مردم را برای حضور در انتخابات قوی‌تر نمود و پس از آن بود که حمایت آیت‌ا… هاشمی از دکتر روحانی موجی در جامعه ایجاد کرد و مردم به منتخب ایشان رای دادند و او را به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند.

رسانه‌های تندرو در یک سال گذشته این‌گونه تعبیر می‌کردند که آیت‌ا… و اطرافیان‌شان از دولت یازدهم سهم‌خواهی می‌کنند.

اگر به ترکیب کابینه، مدیران و دستگاه‌های مختلف اجرایی توجه کنید، خواهید دید که این یک اتهام بزرگ است که به ما می‌زنند. اگر سهم‌خواهی وجود داشت باید حداقل حضوری هم در کابینه وجود داشته باشد. اینجانب هیچ‌گاه سهمی از این دولت یا دولت‌های دیگر نخواسته‌ام و عموما تا توانسته‌ام در مقابل این‌گونه پیشنهادات مقاومت کردم.

در هشت سال گذشته از تمام ابزارها و روش‌ها برای تخریب خانواده شما استفاده شد، آیا موثر بود؟

اگر هدف تخریب‌کنندگان جداکردن آیت‌ا…. هاشمی از مردم بوده باید ادعا کرد که با این روش‌ها نتوانسته‌اند به نتیجه برسند.

چه نقشی را برای خانواده خود و آیت‌ا… در آینده سیاسی ایران درنظر می‌گیرید؟

همواره افتخار ما خدمتگزاری به مردم بوده و همین نقش را در آینده برای خودم و خانواده‌ام ترسیم می‌کنم.

در یک سال گذشته شاهد تخریب‌های زیادی علیه دولت بودیم، دولت چگونه با تخریب‌های رسانه ای مقابله کند؟

اشخاص و رسانه‌هایی که علیه دولت یازدهم تخریب می‌کنند، همسان نیستند. دولت نمی‌تواند یک روش را برای مقابله در برابر تخریب‌های رسانه‌ای یا شخصی در پیش بگیرد. بعضی از این رسانه‌ها وابسته به تشکل‌هایی هستند که اگر تخریب نکنند، فراموش می‌شوند یعنی بقای آنها با تخریب علیه دولت همراه است. دولت در برابر این‌گونه رسانه‌ها باید سکوت کند. قسمت دیگر رسانه‌ها متعلق به تشکل‌هایی است که با برنامه و هدف دولت را تخریب می‌کنند، برای این قبیل رسانه‌ها باید ابتدا اهداف آنها را شناسایی نمود و اقدام مناسب برای خنثی‌سازی آنها درپیش گرفت البته باید پاسخ مناسب به آنها داده شود. نهایتا لازم است آنها و اهدافشان به مردم معرفی شود.

آینده سیاسی حزب کارگزاران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درخصوص حزب کارگزاران اگر منظورتان از قوی‌ترین حزب سیاسی ضریب نفوذ مردمی و تفکر و اندیشه حزب است با این نکته موافقم. عقیده‌ام هم همین است که کارگزاران به لحاظ تفکر، اندیشه و برنامه مناسب‌ترین تفکر و اندیشه را برای برون‌رفت از مشکلات دارد.

قدرت اجرایی این تشکل سیاسی چطور؟

به لحاظ قدرت اجرایی حزب قدرتی مناسب با تفکر، اندیشه و برنامه‌های خود ندارد. بنابراین فقط می‌تواند توصیه‌های خوبی به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ارائه دهد.

آینده این تشکل را چطور می‌بینید؟

درخصوص آینده حزب همچنان‌که اطلاع دارید حزب کارگزاران به لحاظ ترکیب اعضای تشکیل‌دهنده دارای انسجام فکری و آرمان مشترک بودند، بدین لحاظ توانسته در 18 سال گذشته به‌رغم فراز و نشیب‌های مختلف، منسجم و مقتدر باقی بماند. بنابراین آینده سیاسی این حزب، بستگی به ترکیب و خاستگاه افراد موثر و تشکیل‌دهنده دارد. اگر ترکیب مانند گذشته باشد، حزب همچنان منسجم و قدرتمند باقی خواهد ماند. در غیر این صورت می‌تواند به آفات سایر احزاب مبتلا شود.

می‌گویند کارگزاران مشی لیبرالیسم را برای خود برگزیده است؟

من چون دبیر کمیته سیاسی حزب کارگزاران هستم، اتهام لیبرالیسم سیاسی را رد می‌کنم.

پس اندیشه سیاسی حزب کارگزاران چیست؟

تفکر حزب کارگزاران به لحاظ سیاسی تفکری معتدل و متمایل به محافظه‌کاری دارد. متدین است و در چارچوب‌های ارزش‌های اسلامی حرکت می‌کند. در کشور ما هیچ‌گاه احزاب موفق نبوده‌اند، احزاب می‌توانند پل ارتباطی خوبی بین مردم و مسئولان و بازوهای توانای نظارتی برای مسئولان باشند ولی توجه به احزاب هیچ‌گاه در هیچ دولتی مناسب و با جایگاه بالقوه احزاب نبوده و نمی‌باشد. از این‌رو احزاب به‌طور مستمر موفق نبوده‌اند.

منظور رئیس‌جمهور از بحث شناسنامه‌داربودن افراد و گروه‌ها همین وجود احزاب بوده است؟

تعبیر من از شناسنامه‌داربودن فعالان سیاسی این است که افراد دارای هویت سیاسی: یعنی فکر، اندیشه و ثبات تفکری باشند به یک معنا خلق‌الساعه و مذبذب نباشند.

نقش آیت‌ا… در انتخابات مجلس آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت‌ا… هاشمی همواره در مسائل مهم تاثیرگذار بوده‌اند و در آینده هم تاثیرگذار هستند مگر آنکه شرایط خاصی ایجاد شده باشد و این مسیر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

چند هفته پیش سفیر عربستان از آیت‌ا… هاشمی دعوت کرد تا به این کشور سفر کند، نقش آیت‌ا… را در بهبود روابط دو کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تجربه گذشته بیانگر این واقعیت است که آیت‌ا…هاشمی در گذشته توانسته‌اند تاثیر سازنده‌ای از این بابت داشته باشند.

آیا مقامات عربستان‌سعودی در سیاست‌های خود تغییراتی را داده‌اند که امیدوارید این سفر مثمرثمر واقع شود؟

بله، شرایط منطقه به‌گونه‌ای است که نقش عربستان در مسائل منطقه به‌ویژه منازعات مذهبی برجسته نشان می‌دهد.

دلیل اعتماد مسئولان عربستان‌سعودی به آیت‌ا… چیست؟

به‌دلیل شیوه خردگرایی و دشمن‌شناسی آیت‌ا… هاشمی و تجارب گذشته است که مقامات سعودی به ایشان اعتماد دارند. آیت‌ا….هاشمی همیشه خواهان عزت، رفاه، وحدت و انسجام در میان ملل اسلامی بوده‌اند.

آینده روابط دو کشور را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

اگر این روابط و دیدارها مبتنی بر مشترکات، وحدت و انسجام مسلمین در مقابل جهان کفر باشد، می‌توان امیدوار بود که روابط دو کشور بر مبنای عزت و رفاه دو ملت شکل بگیرد. معتقدم مشترکات ایران و عربستان به‌مراتب بیشتر از اختلافات آنهاست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  −  45  =