نقدی بر همایش فاوا

جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات چهارمین دوره خود را در شرایطی پشت سر نهاد که بسیاری از شرکت های حاضر نسبت به نحوه برگزاری و روند انتخاب برترین ها گله مند بودند.

همایشی که با توجه به حضور مستمر ریاست جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین موضوعاتی که به عنوان محور همایش در دستور کار خود دارد و از انجاییکه متولی آن که یکی از وزارتخانه های کلیدی است؛ می تواند از معتبرترین جشنواره های ملی در حوزه ICT باشد و نتایج آن نیز به عنوان معیاری برای ارزیابی مد نظر صاحب نظران و حتی مدیران شرکت های حاضر قرار گیرد.

قطعا برگزار کنندگان چنین همایشی با این گستردگی موضوعی، خود بر ابعاد کار اشراف دارند و می دانند که محورها، تبیین معیارها و تمامی مراحل همایش باید به گونه این برنامه ریزی و اجرا شود که با کمترین اشکال از سوی صاحب نظران مواجه شود. اما نقدهایی که طی چند روزه اخیر نیز در این خصوص منعکس شده و اعتراضاتی که شرکت های برگزیده چهارمین همایش ملی فاوا نیز نسبت به معیارها و روند بررسی و امتیاز دهی این دوره وارد نموده اند؛موضوعی را به ذهن مخاطبین آن متبادر می سازد که ظاهرا همایش امسال نتوانسته آنگونه که باید در تعامل با اصناف و متخصصان تحت پوشش خود موفق عمل نماید.

به گفته یکی از کارشناسان حاضر در این مراسم با اینکه عملکرد برخی شرکت ها در سال گذشته به طور محسوسی رشد داشته تا جاییکه نتایج دستاوردهای آنها در رشد اقتصادی و اجتماعی کشور نیز تاثیر گذار بوده است؛ اما در قالب معیارهای ارزیابی داوران این همایش نه تنها در خور عنوان اول نبوده اند بلکه شاید با ارفاق جایگاه های دوم و سوم را از آن خود نموده اند.

نکته مهم دیگری که یکی دیگر از برگزیدگان همایش به آن اشاره داشته و آنرا از نقاط ضعف چهارمین همایش ملی فاوا عنوان نموده است؛ محرمانگی و عدم شفافیت در شیوه های ارزیابی است؛ همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد برگزاری چنین همایش هایی همانطور که در اهداف این همایش آمده است باید به ایجاد فضای رقابتی سالم و شور و نشاط علمی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعامل بین متخصصان کشور ، شناسایی و اقدام به جذب و پرورش نخبگان و استعدادها در زمینه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد فضای تعامل و همکاری بین فعالان حوزه مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از صنایع داخلی، شناسایی و حمایت از بخش خصوصی و صنایع داخلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه فعالیت های افراد حقیقی و حقوقی، فراگیر کردن خدمات دولت الکترونیکی و عمق بخشیدن به آن، تحرک بخشیدن به فعالیت های رسانه ای الکترونیکی و ارتقاء سطح آگاهی بخشی به جامعه و …منجر شود .

اکنون به جاست اگر این سوال را مطرح نمود که آنچه رخ داده تا چه حد در مسیر اهداف یاد شده بوده است؟ شرکت هایی که انتخاب نشده اند و یا در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند باید از چه مشخصه هایی برخوردار باشند تا سال آینده جایگاهی که شایسته آن هستند را از آن خود نمایند و در نهایت این که ارزیابی نتایج حاصل از این همایش برعهده کیست؟آیا هدف فقط یک اقدام سمبولیک به مناسبت روزجهانی ارتباطات است.

در واقع وقتی همایشی با مدیریت یک وزارتخانه برگزار می شود این انتظار می رود که روند برگزاری به گونه ای باشد که جنبه های انگیزشی در تمامی وجوه آن محسوس باشد. آنچه مسلم است؛ می شد ضعف های پیش از برگزاری را با یک پاسخگویی شفاف و مورد انتظار از دبیرخانه یک همایش یا روابط عمومی وزارت پس از برگزاری پوشش داد. به همین جهت پیشنهاد می شود با توجه به حضور شرکت های بزرگ و اثرگذار در سطح ملی در خصوص نحوه ثبت نام و روند ارزیابی ها اطلاع رسانی شفافی صورت پذیرد تا اینبار همایشی، دستاوردی بیش از یک گردهمایی را در بر داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3