توپ جام‌جهانی در زمین نیروی‌انتظامی

رویای تماشای خانوادگی فوتبال روی پرده سینما. اتفاقی که امسال هم انگار قرار نیست رنگ واقعیت به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مجله مهر «من می خواهم یک چیزی را به شماها بگویم.این توهین به مردان ایرانی است که اجازه نمی دهند بانوان در ورزشگاه ها حضور داشته باشند.چه کسی گفته ما ناموس نمی فهمیم؟ ما معنی ناموس را متوجه می شویم و برای بانوان این  مرز و بوم ارزش قائل هستیم.» مراسم چندوقت پیش فدراسیون فوتبال برای رونمایی از پیراهن های تیم ملی، با این جمله های «جمشید مشایخی» خبرساز شد. جمله هایی که اگرچه با رونمایی از پیراهن های جنجالی تیم ملی ارتباطی نداشت، اما اشاره به نکته‌ای داشت که حالا پای رئیس نیروی انتظامی را هم به ماجرا باز کرده است. یعنی تماشای فوتبال به صورت مختلط. البته نه در استادیوم ها، بلکه در سینماها و همزمان با برگزاری جام جهانی 2014.

جام جهانی 2010پای فوتبال را به سینماهای ایران باز کرد. اما همان موقع هم یک مشکل عجیب وجود داشت. سینما یک محیط عمومی بود و خانواده ها می توانستند برای دیدن فیلم به آنجا بروند. فوتبال هم از تلویزیون پخش می شد و با وجود اینکه زنان ایرانی اجازه حضور در استادیوم ها را ندارند، اما دیدن این ورزش از صفحه تلویزیون را تا آن روز کسی برای آنها ممنوع نکرده بود. با این حال، همین‌که پای فوتبال به سینما رسید، اتفاق هایی افتاد که سبب شد محدودیت هایی برای نمایش مسابقات در سینماها اعمال شود. با نزدیک شدن بازی های جام ملت های آسیا در سال 2011 به میزبانی قطر، بار دیگر پخش بازی های فوتبال در سینما ها قوت گرفت، اما این بار هم به سرعت اعلام شد که پخش بازی های فوتبال در سینما ممنوع است.

اتفاقاتی که دو پردیس را پلمپ کرد

خرداد سال 91 و در جریان بازی های جام ملت های اروپا(یورو 2012) ، دومین تجربه پخش فوتبال در سینماها بود. در این تاریخ، دو پردیس سینمایی زندگی و ملت در تهران براساس هماهنگی‌ با اداره اماکن، بلیت‌های دو بازی انگلستان -فرانسه و اوکراین – سوئد را برای خانم ها و آقایان به فروش می رسانند. با وجود آنکه در خبرها آمده بود مجوزهای لازم برای فروش بلیت به خانم ها گرفته شده، اما تکرار تجربه قبلی و البته اظهارات پلیس مبنی بر این که «فقط اجازه فروش بلیت به آقایان صادر شده»ماموران اداره اماکن را در اواسط نیمه دوم بازی راهی سالن سینما کرد تا با توقف برنامه پخش زنده، سالن هارا پلمپ کنند.

جدا که شدند، کسی نیامد

جام جهانی 2014 و حضور تیم ملی فوتبال ایران در این بازی ها باز هم تب نمایش زنده فوتبال در سینماها و حضور خانواده ها را بالا برد. اما این خبر بلافاصله با واکنش فرمانده نیروی انتظامی مواجه شد. اﺳﻤﺎﻋﯿﻞ اﺣﻤﺪی ﻣﻘﺪم ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﺗﻔﺎﻗﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﺘﺮ در ﺳﯿﻨﻤﺎھﺎ ھﻨﮕﺎم ﭘﺨﺶ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﻓﻮﺗﺒﺎل رخ داده،خبر از رفتار قابل تامل برخی از طرفداران پخش زنده فوتبال در سینماها داد: «در آن ﺟﺎ ﭘﺎﯾﮑﻮﺑﯽ و رﻓﺘﺎرھﺎی ﻧﺎھﻨﺠﺎر ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺖ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ، ھﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ اﻋﻼم ﮐﺮدﯾﻢ اﯾﻦ ﺳﯿﻨﻤﺎھﺎ ﻓﻘﻂ ﺑﺮای آﻗﺎﯾﺎن ﺑﺎﺷﺪ دﯾﮕﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﺎﻣﺪ و اﯾﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دھﺪ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺳﯿﻨﻤﺎھﺎ ﺑﺴﺘﺮی ﺑﺮای ﺑﺮوز ﻧﺎھﻨﺠﺎری ھﺎی رﻓﺘﺎری ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﻪ آن داﻣﻦ ﺑﺰﻧﯿﻢ.»

 نمایش زنده بازیهای جام جهانی 2010 بر پرده نقره ای، احتمالا اولین و آخرین تجربه نمایش زنده رقابت های جام جهانی در سینماهای ایران بود

 

سردار احمدرضا رادان هم پیش از این در مورد پخش فوتبال جام جهانی در سینماها گفته بود: «پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در سینماها به صورت مختلط ممنوع است. اما سینماها می‌توانند به صورت جداگانه یک سالن را به زنان و دیگری را به مردان اختصاص دهند.»

اتفاقی که البته انگار زیاد به مذاق سینما داران خوش نیامده است. 

مجردها بیایند سینما هم استادیوم می شود

مدیر سینما «آزادی» با ابراز امیدواری از پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در این سینما تاکید کرده است: «اگر خانواده‌ها و خانم‌ها امکان حضور در سینما را برای تماشای مسابقات نداشته باشند از پخش فوتبال صرف‌نظر خواهیم کرد.» سعیدی‌پور با بیان اینکه چهار سال قبل مجوز لازم برای حضور خانم‌ها در سینماها به هنگام پخش مسابقات فوتبال داده نشد، خاطرنشان کرد: «ما در همان زمان هم با همکاران دیگر به این اجماع رسیدیم که فوتبال در سینما فقط برای آقایان پخش نشود، چون سینما یک محیط خانوادگی است و اگر قرار باشد فقط مجردها و آقایان به سینما بیایند همان اتفاقاتی که در استادیوم‌ها رخ می‌دهد در سینماها نیز تکرار می‌شود؛ در صورتی که حضور حتی یک خانم در میان آقایان باعث می‌شود اخلاق بیشتر رعایت شود.»

رئیس انجمن سینماداران کشور در پاسخ به این اظهارات سردار، با اعلام اینکه ما از نیروی انتظامی درخواست یک نشست مشترک کرده ایم گفت: «ما بدون مجوز نمی‌توانیم اقدام به پخش فوتبال کنیم و برای این کار هم نیاز به مجوز نیروی انتظامی و هم نیاز به مجوز ارشاد داریم .اگر در جلسه مشترک نتوانیم به توافق نهایی برسیم و خانواده‌ها نتوانند همراه یکدیگر در سینماها مسابقات را تماشا کنند، ما هم از پخش مسابقات فوتبال صرف نظرمی‌کنیم.»
نیروی انتظامی امکان پخش زنده فوتبال در سینما را با رعایت تفکیک جنسیتی مجاز دانسته است.موضوعی که سینما داران  آن را نپذیرفته اند و می گویند امکان انجام این کار را ندارند . آنها می گویند محیط سینما با مکان‌های دیگر تفاوت دارد و یک محیط خانوادگی است و ما مانع ورود هیچ کسی نمی‌شویم سینما محیط بسته‌ای است و وقتی خانواده درکنار هم هستند به امنیت هم کمک می‌کنند و ممکن است با توجه به هیجانی که در فوتبال است، این جداسازی باعث مشکلاتی شود.»

خداحافظی برج میلاد با جام جهانی

این در شرایطی است که برج میلاد و سالن های سینمایی اش که پای ثابت نمایش بازی های فوتبال در سینما بوده اند، امسال هیچ برنامه ای برای پخش زنده جام جهانی 2014حتی با تفکیک جنسیتی هم ندارد. «مجتبی خشایار» معاون بهره‌برداری برج میلاد، روز شنبه دراین باره گفت: از طرف نیروی انتظامی به صورت مکتوب به ما اعلام شد که اجازه پخش مسابقات جام‌جهانی را نداریم. به این ترتیب حتی مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا را هم پخش نخواهیم کرد.

خشایار این را هم گفت که : ما در تلاش بودیم تا مسابقات لیگ جهانی پیش‌رو را در برج میلاد نمایش دهیم، اما با توجه به عدم صدور مجوز این امکان دیگر فراهم نیست.

حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره نتیجه ماجرای نمایش جام جهانی در سینماها به کجا می انجامد. ماجرایی که به نظر می رسد می توان با با تعامل و تدبیر طرفین و البته رعایت برخی شئون اخلاقی، هم جلوی تکرار اتفاق های قبلی را بگیرد و هم بستری مناسب برای شور و نشاط خانوادگی در محیطی سالم را فراهم کند.

آیا سینماداران، راضی به نمایش بازی های جام جهانی در سالن های جداگانه می شوند یا در دقیقه 90، سرنوشت این بازی به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  9  =  1