مطالبات معوق بانکی تا پنج درصد طبیعی است

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد سه تا پنج درصد معوقات بانکی یا مطالبات معوق بانک ها را طبیعی دانست و گفت برخی بانک های کشور به دلایل مختلف با درصد بیشتر و بالاتری در مطالبات معوق مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،ˈغلامحسن تقی نتاجˈ روز سه شنبه در حاشیه همایش شبکه بانکداری اسلامی در آسیا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در کوالالامپور، اعتبارسنجی و طرح توجیهی ضعیف، تسهیلات تکلیفی و شکست های غیرمتعارف اقتصادی گیرندگان تسهیلات را از دلایل افزایش درصد معوقات بانکی در برخی بانک های کشور ذکر کرد.

بانک مرکزی اخیرا میزان مطالبات معوق بانک های دولتی را 323 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که این میزان معادل 13 درصد کل تسهیلات است.

براساس این آمار میزان مطالبات بانک های خصوصی 250 هزار میلیارد ریال و معادل 17 درصد کل تسهیلات و میزان مطالبات بانک های نیمه خصوصی 234 هزار میلیارد ریال و برابر با 12 درصد تسهیلات است.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد، گفت که موسسات بانکی و پولی در قبال تسهیلات ارایه شده تضمین هایی دریافت می کنند و باید به طور قاطع با اجرای آن، مطالبات را وصول کنند.

وی گفت که موسسات مالی و بانکی باید با جدیت با توجه به تضمین های دریافت شده برای دریافت مطالبات اقدام کنند.

نتاج گفت که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استانداری ها و مسوولان باید فضای بازتری برای پیگیری وصول مطالبات بانک ها فراهم کنند.

وی گفت که بانک مهر اقتصاد نیز سالانه یک میلیون فقره وام و تسهیلات ارایه می کند که چهار درصد آن با مشکل وصول و معوقات مواجه می شود.

آمار بانک مرکزی نشان می دهد رقم معوقات بانکی در سال 1388 حدود 411 میلیارد ریال بوده اما این میزان سالانه با 20 درصد رشد مواجه شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  1  =  8