کشور رکورددار در ورود و خروج مهاجران!

کشور آلمان همچنان پیشتاز در جذب مهاجران خارجی است و افزایش 13 درصدی آمار مهاجران در سال 2013 یک رکورد بی سابقه برای این کشور را رقم زده است. این آمارهای جدید را اداره مهاجرت آلمان داده و نکات جالبی را در خود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روزنامه هفت صبح: کشور آلمان همچنان پیشتاز در جذب مهاجران خارجی است و افزایش 13 درصدی آمار مهاجران در سال 2013 یک رکورد بی سابقه برای این کشور را رقم زده است. این آمارهای جدید را اداره مهاجرت آلمان داده و نکات جالبی را در خود دارد. آمارهایی که نشان می دهد هم ورودی های مهاجر به این کشور رشد داشته و هم مهاجرت کنندگان از این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده اند.

کارشناسان مهاجرت و ایرانی های مقیم آلمان در گفتگو با هفت صبح از دلایل این اتفاق می گویند و روی این نکته تاکید می کنند که بسیاری از مهاجران از آلمان به عنوان پلی برای مهاجرت استفاده می کنند و این کشور یک مقصد موقت برای مهاجران است. ابتدا جزییات امار منتشر شده را بخوانید.

هشت هزار ایرانی مهاجر آلمان

طبق گزارشی که دویچه وله منتشر کرده اقتصاد پیشرو و جذابیت های فرهنگی این کشور باعث شده که ایرانیان بسیاری در هنگام تصمیم به مهاجرت، آلمان را مد نظر داشته باشند. براساس این آمار شمار ایرانیان مهاجر به آلمان در این سال بیش از 8 هزار نفر بوده است. دویچه وله می نویسد، بر مبنای داده های اداره آمار فدرال آلمان، شمار مهاجران به آلمان در سال 2013 میلادی 146 هزار نفر نسبت به سال 2012 افزایش یافته است.

گفته می شود این افزایش 13 درصدی شمار مهاجران از سال 1993 تاکنون بی سابقه بوده است. شمار بالای مهاجران به آلمان در حالی است که در سال 2013 از این کشور 789 هزار نفر به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کرده اند. این رقم نسبت به سال 2012 میلادی 77 هزار نفر (حدود 11 درصد) افزایش نشان می دهد.

بازگشت آلمانی ها به کشورشان

اداره آمار فدرال آلمان همچنین گزارش داده است که یک میلیون و 108 هزار نفر از مجموع یک میلیون و 226 هزار مهاجر به آلمان خارجی بوده اند. مهاجرت این تعداد خارجی به آلمان نسبت به سال 2013 افزایش 15 درصدی را نشان می دهد.

دیگر مهاجران به آلمان، آلمانی هایی بوده اند که به اقامت خود در دیگر کشورها پایان داده و بازگشته اند. بیشتر خارجی هایی که به آلمان مهاجرت کرده اند از کشورهای اتحادیه اروپا خودر ا به این کشور رسانده اند. بیشترین مهاجرت به آلمان چون گذشته به کشور لهستان تعلق دارد. در سال گذشته 189 هزار لهستانی به آلمان مهاجرت کردند که به نسبت سال قبل از آن افزایشی 72 هزار نفری را نشان می دهد.
از ت
حلیل اطلاعات اداره فدرال آلمان مشخص می شود که شمار مهاجران به آلمان از کشورهای بحران زده اروپا بیش از دیگر کشورهای اروپایی است. شمار مهاجران از ایتالیا در سال 2013 به نسبت سال قبل از آن افزایشی 52 درصدی را نشان می دهد. همین آمار درباره اسپانیا، دیگر کشور بحران زده اروپایی، افزایشی 22 درصدی را نشان می دهد.

ایالت های مورد علاقه مهاجران در آلمان

شش ایالت آلمان بیشترین مهاجران را در خود جای داده اند و در سال 2013 میلادی حدود چهار پنجم مهاجران علاقه بیشتری داشتند که در این شش ایالت زندگی کنند. ایالت بایرن در این سال 91 هزار مهاجر را در خود جای داد. پس از بایرن، ایالت نوردراین وستفالن در غرب این کشور بود که پذیرای 84 مهاجر شد.

ایالت های بادن وورتمبرگ با 76 هزار مهاجر، هسن با 42 هزار مهاجر و دو ایالت برلین و نیدرزاکسن هر یک 34 مهاجر را در سال 2013 در خود جای دادند.

دلایل رشد مهاجران به آلمان

در مورد افزایش آمار مهاجران به آلمان چند دلیل مهم عنوان می شود که برخی از آنها را مرور می کنیم.

1. تابعیت آسان

اعطای تابعیت نسبتا آسان یکی از دلایل افزایش مهاجران به آلمان است. با تصویب قانون جدید تابعیت در سال 2000 کسب تابعیت آلمانی برای خارجی تباران این کشور آسان شد. در سال 2012 بیش از 112 هزار و 300 تن تابعیت آلمانی را کسب کردند. این رقم در سال 2000 بالغ بر 186 هزار و 700 تن بود و در سال 2008 به 94 هزار و 500 تن کاهش یافت.

در سال 2012 ترک تباران با 33 هزار و 200 نفر در صدر جدول افرادی بوده اند که تابعیت آلمان را پذیرفته اند. گذشته از این، خارجی هایی که تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را دارا بودند (حدود 19 درصد) و نیز شهروندان کشورهایی که نامزد عضویت در این اتحادیه بودند (15 درصد)، گروه های رتبه دوم و سومی را تشکیل می دهند که به تابعیت آلمان درآمده اند.

2. وضعیت اقتصادی

مسئله اقتصادی از دیگر دلایل رونق گرفتن آمار مهاجرت به این کشور است. در حالی که در چند سال اخیر کشورهای اتحادیه اروپا با بحران های مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده اند اما این کشور آسیب های کمتری را به خود دید. همین نکته سبب شده تعداد زیادی مهاجر از کشورهای اروپایی ضعیف تر به این کشور مهاجرت کنند.

3. وضعیت تحصیلی

کشور آلمان به دلیل جمعیت کم خود امکانات زیادی برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم می کند و هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای مشابه بسیار پایین تر است. این عامل باعث شده تا برخی شهروندان آسیایی و حتی اروپایی این کشور را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

دلایل رشد مهاجران از آلمان

همانطور که در ابتدای گزارش نیز گفته شد در سال 2013 از این کشور 789 هزار نفر به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کرده اند. این رقم نسبت به سال 2012 میلادی 77 هزار نفر (حدود 11 درصد) افزایش نشان می دهد. در مورد دلایل این ماجرا چند مورد اصلی ذکر می شود.

1. مهاجرت به آمریکا

بسیاری از مهاجران کشور آلمان از این کشور به عنوان پلی برای مهاجرت به کشورهای دیگر استفاده می کنند. در همین رابطه «شاهین سرمدی» که در یکی از دانشگاه های آلمان مشغول تحصیل است به هفت صبح می گوید: «در این کشور به دلیل امکانات مناسبی که برای دانشجویان خارجی فراهم می کند، دانشجویان فراوانی حضور دارند. آسیا، خاورمیانه و حتی برخی کشورهای اروپایی نیز متقاضی تحصیل در این کشور هستند. نکته مهم آنجاست که افراد از این فرصت برای مهاجرت به آمریکا استفاده می کنند. تحصیل در یک رشته و دانشگاه معمولی با یک زندگی معمولی در هر ترم نهایتا 500 تا 1000 یورو هزینه برمی دارد که بسیار پایین تر از کشورهای دیگر مانند انگلیس و فرانسه است. از طرف دیگر برای بسیاری از مهاجران تحصیل در رشته های دوره لیسانس در کشور آمریکا بسیار مشکل است و این کشور برای بسیاری از متقاضیان آسیایی ویزای تحصیلی صادر نمی کند. به همین دلیل بیشتر دانشجویان برای تحصیل در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد، آلمان را انتخاب می کنند و ترجیح می دهند برای دوره دکترا به آمریکا مهاجرت کنند.

از آنجایی که کیفیت آموزشی این مقاطع تحصیلی در آلمان بسیار بالاست، دانشجویان با کمی پشتکار می توانند در مقطع آمریکا اپلای کنند. این وضعیت حتی برای استادان دانشگاه های آلمان نیز صدق می کند و بسیاری از آنها به دنبال این موضوع هستند که پس از کسب تجربه و به دست آوردن امتیازات لازم به کشور آمریکا مهاجرت کنند.»

2. سودای سرمایه گذاری

با وجود آن که دلایل اقتصادی یکی از پارامترهای مهم مهاجرت به آلمان است اما اقتصاد دولتی این کشور سبب شده تا بسیاری از مهاجران از این کشور خارج شوند. در همین رابطه صادق تاجبخش که در یکی از دفاتر مهاجرتی فعالیت می کند به هفت صبح می گوید: «فرمول های اقتصادی در آلمان با بسیاری از کشورها از جمله آمریکا کاملا متفاوت است. کشور آلمان از اقتصاد و نظارت دولتی برخوردار است و تلاش می کند رفاه نسبتا یکسانی برای همه شهروندان فراهم کند. این شرایط اقتصادی برای افرادی با درآمد سطح متوسط بسیار مناسب است اما افراد سرمایه دار از این موضوع رضایت چندانی ندارند. دقیقا به همین دلیل است که در این کشور مالیات های بسیار سنگینی برای حقوق ها بسته می شود اما اجناس و محصولات از قیمت نسبتا پایین تری برخوردار هستند. این روش اقتصادی دقیقا برخلاف بسیاری از کشورها مانند آمریکا و کانادا است. در این کشورها افراد سرمایه دار و متمول جای پیشرفت بسیار دارند و می توانند سرمایه های خود را چند برابر کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد سرمایه دار پس از چند سال زندگی در کشورهای اروپایی مانند آلمان تلاش می کنند تا کشور مقصد خود را تغییر دهند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  7