محاط در مثلث موبایل،شبکه اجتماعی و ابر

گفتگو با محمدرضا سلطانخواه نایب رئیس هیات مدیره شرکت انفورماتیک ایرانیان:

،مثلث تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و رایانش ابری شناور در اتمسفر اینترنت به عنوان سه روند چشم اندازی از آینده را ترسیم می کنند که نشانگر تغییرات بنیادینی در ساختار روابط بین بنگاه و مشتری خواهد بود.در این میان بانک به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارد بیشتر در این مثلث محاط می شود. /علت تاخیر هم این نبوده که مثلا ما شناختی به موضوع پیدا نکرده ایم . بلکه دلیل آن فقدان زیرساخت‌های لازم بوده است. مثلا سرعت پایین اینترنت خود یک مانع است یا با یک سری زیرساخت‌هادر نظام بانکی ممکن است با موانعی روبه‌رو باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مثلث تلفن همراه، شبکه های اجتماعی و رایانش ابری شناور در اتمسفر اینترنت به عنوان سه روند چشم اندازی از آینده را ترسیم می کنند که نشانگر تغییرات بنیادینی در ساختار روابط بین بنگاه و مشتری خواهد بود.در این میان بانک به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با مردم دارد بیشتر در این مثلث محاط می شود. در گفتگو با محمد رضا سلطانخواه مدیرعامل سابق شرکت ملی انفورماتیک و مدیرعامل شرکت انفورماتیک ایرانیان به بررسی این سه روند پرداخته شده و نقاط هم پوشان مورد تحلیل قرار گرفته است.

 

*موبایل به یکی از ابزارهای مهم در بانکداری و پرداخت تبدیل شده است. چشمانداز را چگونه ارزیابی میکنید؟

یکی از حوزه های رو به رشد بانکداری الکترونیک استفاده از فناوری دستگاه های تلفن همراه یا همان موبایل است. با استفاده از این دستگاه هوشمند، انسان در هر جا و هر لحظه به تمام امکانات بانکی خود دسترسی دارد. این حوزه در ایران و دنیا از جمله حوزه های فناوری اطلاعات است که رشد بالایی خواهد داشت .

شاخه دیگر فناوری اطلاعات که رشد بالایی در حوزه  کسب و کار آن پیش بینی می شود حوزه شبکه های اجتماعی است. به تعبیری دیگر بسیاری از کسب و کارها به حوزه شبکه های اجتماعی وارد شده و از مزایای آن بهره می برند.

تصور کنید اگر به شبکه های اجتماعی امکان پرداخت و تبادل بر خط (on line) برای مبادلات پولی اضافه شود تحول شگرفی در حوزه کسب و کار مبتنی بر فناوری اطلاعات پدید خواهد آمد.

شـاخه سـوم در حـوزه فناوری اطلاعـات که رشـد بالایـی بـرای آن پیش بینی می شود ، حـوزه رایانـش ابـری(ابر computing)  است. در واقع یک نوع نگرش جدید به حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده که هزینه ها بر مبنای حجم استفاده از خدمات پرداخت می شود و تمامی خدمات در حوزه فناوری اطلاعات در دسترس همه قرار می گیرد .

به این ترتیب متقاضیان خدمات مجبور نیستند بابت استفاده اندک از یک خدمت هزینه های خرید نرم افزار را تحمل کنند. به عنوان مثال در حال حاضر مصرف کنندگان برق برایشان مهم نیست که برق در کجا و باچه نوع مولدی، تولید شده است و نحوه انتقال آن چگونه بوده، در واقع مصرف کننده بدون توجه به این موضوعات هر اندازه که برق مصرف کند پول می پردازد.

به نظر شما موبایل هماکنون چقدر فراتر از یک وسیله ارتباطی معمولی رفته است؟

همانطور که گفتید تلفن همراه دیگر جنبه تلفن و تماس ندارد بلکه به دوربین همراه، رایانه همراه، اینترنت همراه، GPS همراه وغیره تبدیل شده و به تعبیر دیگر هر کاری که لازم دارید روی موبایل شما نصب شده است یا دستگاه آن کار را انجام می دهد.

حال اگر کمی فراتر برویم ، در درون تلفن همراه دو روند رایانش ابری و شبکه های اجتماعی همراه وجود دارد به طوری که کلیه امور بانکی و پرداختی شما از طریق موبایل در فضای ابری و شبکه اجتماعی قابل اجرا است.

رابطه موبایل شبکه اجتماعی و رایانش ابری چگونه خواهد بود؟

در واقع به دلیل ماهیت موبایل که هم کامپیوتر است وهم تلفن همراه ، مثلثی در حال شکل‌گیری است که تلفیقی از موبایل، شبکه اجتماعی و ابر است که مشخص می کند آینده بانکداری و پرداخت چگونه خواهند بود.

البته شاخه‌های مهم دیگری هم وجود دارد. اما سه ضلع ذکر شده در توسعه آینده بسیار پررنگ هستند. ضمن اینکه آنها چندان از هم مستقل نیستند، بلکه کاملا با هم در ارتباطند و رابطه منسجمی بین آنها برقرار است یعنی شما روی موبایل شبکه اجتماعی و ابر هم دارید. به طوری که اگر روی موبایلتان اطلاعاتی ذخیره کنید روی ابر هم ذخیره شده و به عبارتی یک آپ شما آنجاست یا نرم‌افزار ابر یک جور کامپیوتر بزرگ با هزاران و میلیونها کاربر مشترک است و داده ها در ان متمرکز شده است. شرکت اپل از فناوری رایانش ابری استفاده کرده و یک سری اطلاعات و داده را گردهم آورده به طوری که برای مثال اگر شما درباره نزدیک‌ترین فروشگاه شهروند سوال کنید اپل از روی نقشه، فروشگاه را پیدا می‌کند یا مثلا عینک گوگل یک ابر پر از اطلاعات است. اگر شما با عینک به آپارتمانی نگاه ‌کنید ابتدا عینک به شما خواهد گفت در طبقه دوم ساختمان چه کسی هست و در چه شبکه اجتماعی فعال است. در عین حال همین تکنولوژی می‌تواند از طریق موبایل به شما خدمت کند.

در حوزه شبکه اجتماعی هم چنین روندی حاکم است؟

شبکه‌های اجتماعی هم در حوزه ارتباط با مشتریان جایگاه خود را پیدا کرده اند. روی آنها می توان ارتباطات پرداخت و نقل انتقال وجه ایجاد کرد، کما اینکه ایجاد شده و یک تحول عظیم محسوب می شود. به عنوان مثال در شبکه اجتماعی خبری منتشر می‌شود که در حادثه زلزله افرادی آسیب دیده‌اند و نیاز به کمک دارند. هر کسی خبرها را می‌خواند می تواند کمک کند و از همان شبکه اجتماعی پرداخت خود را انجام دهد.

*موارد سه‌گانه ذکر شده چطور می‌توانند در حوزه بانکداری خدمت کنند؟

 در خصوص تلفیق شبکه‌های اجتماعی و نظام بانکی باید گفت این امر وقتی اتفاق می‌افتد که مسئولین بانکی و مسئولین شبکه‌های اجتماعی با همدیگر تفاهم‌نامه‌ای امضا کنند وبر اساس این تفاهم‌نامه ضوابط استانداردی تعریف شود تا هر کس خواست بر اساس نیاز خود بتواند از خدمات بانکی روی  شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. در این خصوص احراز هویت اهمیت زیادی دارد و باید سازکارهای این امر ایجاد شود.

*تدوین این تفاهم نامه در دنیا چه تجربههایی در پی داشته است ؟

شرکت ویزا در قالب شبکه اجتماعی اکنون با چند بانک و اپراتور به تفاهم رسیده است. به عبارتی سازکارهایی وجود دارد. مثلا ویزا با فیس بوک به تفاهم رسیده و در سطح دنیا روی این امر هزاران هزار محصول معرفی شده است. نمونه دیگر اینکه «ویزا» ترجمه همزمان نیز در شبکه قرار داده است. مثلا فرد فارسی زبان فارسی تایپ می‌کند و با یک فرد روس که به زبان  روسی تایپ می‌کند،گفتگوی آنلاین انجام می  دهد و به زبان فارسی پاسخ می‌دهد که این یک تحول منحصر به فرد محسوب می شود.در واقع این شبکه زبان را حذف کرده است و پرداخت‌ها خیلی راحت صورت می‌گیرد. این امر یعنی تلفیق نظام بانکی، موبایل و شبکه‌های اجتماعی.

*آیا می‌شود تلفیق شبکه‌های اجتماعی و نظام بانکی به گونه‌ای باشد که افراد از طریق این تفاهم‌نامه و سازوکار موجود به اشخاص تسهیلات ادامه دهند.

این امر شدنی است. اما باید به زیرساخت اهمیت دهیم و می‌شود براساس ساختار و تلفیق سه‌گانه طرح‌های زیادی را شکل داد و این می‌تواند به یک انقلاب بانکداری منجر شود.

*شما فکر میکنید تحولات ذکر شده در ایران چه زمانی اتفاق بیفتد و چه چیزهایی را نداریم.

همیشه اتفاقاتی که در ایران می‌افتد بعضی زودتر واغلب با تاخیر انجام می شود. علت تاخیر هم این نبوده که مثلا ما شناختی به موضوع پیدا نکرده ایم . بلکه دلیل آن فقدان زیرساخت‌های لازم بوده است. مثلا سرعت پایین اینترنت خود یک مانع است یا با یک سری زیرساخت‌هادر نظام بانکی ممکن است با موانعی روبه‌رو باشیم.

پس باید اول سرعت اینترنت و ارتباطات بانکی و یا ارتباطات بین‌المللی اصلاح شوند. هر وقت این مسائل حل شد شما شاهد راه‌اندازی چنین تیم‌هایی در ایران خواهید بود.

*جوزدگی و هیجان هم است ؟

جو زدگی و هیجان در همه دنیا وجود دارد اما چیزی که درایران خیلی پررنگ است مقاومت هاست. مثلا هر ابزاری وارد این کشور شد به شکل خاصی مقاومت شده است. رادیو، ویدئو ، اینترنت و غیره  وقتی به ایران وارد شدند در برابر آنها مقاومت شد. حتی بانکداری الکترونیک هم که آمد، برخی افراد مقاومت کردند بنابراین در ایران هیجان‌زدگی را اتفاق خاصی نمی‌بینیم.

*به عنوان راهکار چه پیشنهاد می کنید؟

معتقدم باید از نیروهای متخصص داخلی برای هر نوع تحولی استفاده کرد و نباید برای تحولات ذکر شده به نیروهای خارجی رجوع کرد.البته این به معنای عدم استفاده از دانش و مشاوره خارجی نیست بلکه اعتماد داشتن به نیروهای داخلی دارای اهمیت حیاتی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  +    =  90