فرار پاکستان از پرداخت جریمه گازی به ایران

درخواست تمدید مهلت احداث خط لوله صادرات گاز آی پی از سوی پاکستان به مدت 30 ماه، تنها برای فرار از پرداخت جریمه روزانه 8 میلیون دلار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،روز گذشته در جریان ارائه توضیحات وزیر نفت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی زنگنه خبر از درخواست فرصت 30 ماهه پاکستانی‌ها برای احداث خطوط لوله صادرات گاز ایران به این کشور داد و گفت: 1000 میلیارد ریال از سوی ایران هزینه شده در حالی که پاکستانی‌ها یک ریال هم هزینه نکرده‌اند و گفته‌اند چون تحریم علیه ایران وجود دارد نمی توانیم کار احداث خطوط لوله را در پاکستان آغاز کنیم به طوری که یک متر لوله هم نکشیده‌اند. در سفر اخیر نواز شریف به ایران او از ما تقاضای 30 ماه فرصت کرد که ما نیز اعلام کردیم بایداین موضوع را بررسی کنیم.

پیش از آنکه وزیر نفت این صحبت را در صحن علنی مجلس مطرح کند در هفته های گذشته مقامات پاکستانی اعلام کردند، ایران و پاکستان، زمان تکمیل طرح ساخت خط لوله گازی آی.پی را تمدید کرده‌اند که این موضوع با واکنش علی ماجدی معاون امور بین الملل وزارت نفت روبه رو شد.

براین اساس علی ماجدی در گفت وگو با برخی از رسانه ها اعلام کرد: «ما هیچ توافقی با پاکستانی ها برای تغییر زمان تکمیل خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان انجام نداده‌ایم».

اگرچه وزارت نفت پاکستان پس از سفر اخیر نوازشریف به ایران به طور جد به دنبال احداث خط لوله صادرات گاز ایران به این کشور است و دیگر به تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران توجه نمی کند اما به نظر می رسد درخواست تمدید زمان احداث خط لوله صلح به مدت 30 ماه برای دلیل فرار از پرداخت جریمه به ایران باشد.

همانطور که بارها اعلام شده است براساس قرارداد صادرات گازی که بین ایران و پاکستان منعقد شده است باید از دسامبر سال 2014 میلادی گاز ایران به این کشور برسد و اگر به هر دلیل این کار صورت نگیرد و طرفین در تعهدات خود قصور کرده باشند در ازای هر روز تاخیر، جریمه ای به میزان 8 میلیون دلار پرداخت خواهد شد.

 ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح و قرار بود، با احداث این خط لوله گاز ایران به پاکستان و هندوستان منتقل شود.

براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله 2700 کیلومتری گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند به طوری که پیش بینی شده بود در صورت توافق نهایی 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 1000 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.

همچنین براساس طرح اولیه قرار شده بود که روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که 90 میلیون متر مکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده بود.

در عین حال به دلیل سیاسی هند از این خط لوله کناره گیری کرد و تمام معادلات از پیش تعیین شده را برهم زد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  3  =