معاون نوری‌مالکی: مقصر اصلی ایران است، داعش گناهی ندارد!

این تحلیلی نادرست است که همه گناه این وضعیت را به گردن داعش انداخت. تحرکات شبه نظامیان ایران تحت پوشش دولت عراق است. این وضعیتی خطرناک است که باید هرچه زودتر متوقف شود.

المطلک

 

به نظر شما در چنین شرایطی امریکا چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟

من معتقدم اساساً امریکا می‌تواند عامل راه حل سیاسی در عراق باشد. وقتی نیروهای آمریکایی از عراق خارج می‌شدند ، گفتیم  آقای (باراک) اوباما رییس جمهور آمریکا مسئول عواقب خروج این نیروهاست. ولی او مسوولیت عواقب خروج نیروهای آمریکایی را نپذیرفت.

بدون توجه به عواقب خروج نظامیان امریکا ، آنها را خارج کردند. حتی در واشنگتن این را گفتیم که نباید نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. ولی آنها از عراق خارج شدند و نیروهای ایرانی خلأ بوجود آمده را پر کردند. شبه نظامیان و احزاب فرقه گرا افزایش یافتند.

اسلام سیاسی در عراق نمی‌تواند کشور را اداره کند. آمریکا و سایرین باید این را بدانند. عراق لازم است از طریق سکولار و دموکراتیک اداره شود. اسلام سیاسی چه شیعه و چه سنی کشور را با فاجعه مواجه می‌کند، همان شرایطی که اکنون رخ داده است.

امریکا مسئول وضعیتی است که اکنون ایجاد شده و نباید تنها با حمله هوایی به اینجا و آنجا واکنش نشان دهد، بلکه به موازات آن لازم است راه حل‌های سیاسی را بکارگیرد.

 

 

خاطر نشان می سازیم این اظهارات از سوی المطلق در حالی مطرح می گردد که دولت های مداخله گر سعی در ایجاد اختلافات شدید مذهبی در منطقه و تغییر نظام های سیاسی دینی به نظام های سکولار و سرسپرده هستند.

 

در پایان متذکر می شویم که  مجامع بین المللی و کشورهای منطقه، بر نقش مؤثر ایران در بحران های منطقه ای چون سوریه و عراق تاکید دارند و همچنین جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت: «امریکا برای مذاکره با ایران در باره بحران کنونی عراق آماده است.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =