IFW،چهارچوبی برای ایجاد یک کسب و کار مناسب بانکی /معرفی شش مفهوم کلیدی IFW

بانکداری آینده به کدام سو می رود:

هنگامیکه بانکدار در آغاز مسیر تغییر مدل «تقاضای تجاری» است و اجزای آن را در کسب و کار خود یافته، مدل‌های تجاری (IFW) مخصوص بانکی را فراهم می‌کنند که به پروژه های ITسرعت می‌بخشد./طراحی آنها به گونه‌ایست که کاربران تجاری به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و روی مشکلات صنعت تمرکز کنند مانند چشم انداز مشتری، نقل و انتقالات چند کانالی بودن ، سیستم های مرکزی و بخش خطرات و همخوانی./مدل‌های تجاری IFWبه طور معمول 80 درصد ملزومات کسب وکار را پشتیبانی می‌کنند و به آسانی برای هر مشتری شخصی‌سازی می‌شوند./چه چیزی ، چگونگی، کجا ،چه کسی ، چه زمانی و چرا شش مفهوم کلیدی IFWاست

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،چهارچوب اطلاعاتی (IFWیکی از مدل‌های تجاری مخصوص بانکداری ومالی است که البته در صنایع دیگر نیز به کار می‌رود و نشاندهنده عملکردهای مناسب در بانکداری و از سوی دیگر ادامه مدل اجزای تجاری است. هنگامیکه بانکدار در آغاز مسیر تغییر مدل «تقاضای تجاری» است و اجزای آن را در کسب و کار خود یافته، مدل‌های تجاری (IFW) مخصوص بانکی را فراهم می‌کنند که به پروژه های ITسرعت می‌بخشد.

بررسی

مدل‌های تجاری (IFW) کسب وکاربانک‌ها را توضیح می‌دهند ویک پل ارتباطی مناسب میان جوامع تجاری و فناوری هستند. طراحی آنها به گونه‌ایست که کاربران تجاری به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و روی مشکلات صنعت تمرکز کنند مانند چشم انداز مشتری، نقل و انتقالات چند کانالی بودن ، سیستم های مرکزی و بخش خطرات و همخوانی.

(IFW) شامل این موارد است:

مدل اطلاعاتی: محتویات داده‌های بانکی را در حوزه های آدرس تعریف شده تهیه می‌کند، مانند دیدگاه وسیع شرکتی درباره اطلاعات

مدل فرآیند: تهیه محتویات فرایندهای بانکی در حوزه های آدرس تعریف شده مانند فرایند کسب و کار مهندسی مجدد

مدل یکپارچه سازی: تهیه محتویات خدمات تجاری برای حوزه‌های آدرس تعریف شده مانند خدمات مبتنی برساختار

مدل‌های تجاری IFWبه طور معمول 80 درصد ملزومات کسب وکار را پشتیبانی می‌کنند و به آسانی برای هر مشتری شخصی‌سازی می‌شوند. همچنین برای پرداختن به ملزومات خاص هر بانک گسترده‌تر می‌شوند مدل‌های کسب وکار IFW در اجرای ساختاری انعطاف پذیر، قابل استفاده مجدد و قابل تمدید  که به آسانی نیز  شخصی‌سازی می‌‌شود ، به بانک یاری می‌رسانند. این امر به نوبه خود بانک را در حوزه های زیر توانمند می‌کند:

انطباق‌پذیری بیشتر برای پاسخگویی سریع‌تر به نیازهای درحال تغییر مشتری

تمرکز روی ایجاد تمایز رقابتی

شناسایی و اتکا به بهترین روش‌های عملکرد در سراسر سازمان

IFWدر مفهوم براساس چهارچوب زاکمن (Zachman Framework) بنا شده است. در 1987 میلادی جان زاکمن این چهارچوب را برای توضیح ساختار اطلاعاتی در 6 مفهوم بیان کرد:

چه چیزی که به داده مربوط است، چگونگی که به فرایند مربوط است، کجا به شبکه و مکان مربوط است، چه کسی که به عاملان و مشتریان مربوط است، چه زمانی که به بازه زمانی مربوط است و در نهایت چرا که به انگیزش مرتبط است.

مدل‌های صنعتی

این چهارچوب بخشی از چیزی است که به طور معمول به عنوان مدل‌های صنعتی شناخته می‌‌شوند. مدل‌های صنعتی IBM در درجه اول برای توسعه استانداردهای داخلی شرکت به کار می‌رود و لایه‌ای یکپارچه در سراسر بخش‌های فعلی سازمان و سرمایه‌گذاریهای آتیIT فراهم می‌کند. مدل‌های صنعتی IBM به وسیله کسب وکاری قدرتمند و بخشIT برای شخصی‌سازی تهیه شده‌اند تا منعکس کننده نیازهای دقیق شرکت استفاده‌کننده باشند. به همین دلیل هر شرکت نسخه مخصوص و شخصی‌سازی شده خود از مدل داده‌ها، فرایند و خدمات IBMرا در اختیار خواهد داشت و به این وسیله می‌توانند در حوزه‌هایی فعالیت کنند که در کسب و کارشان یگانه است و از سوی دیگر نوعی مزیت رقابتی ایجاد کنند. علاوه براین موارد می‌توان مدلها را به راحتی تقویت کرد تا امتداد صنعت و فعالیت‌های مخصوص شرکت را شامل شود.

مدل‌های صنعتیIFW برای صنایع زیر محصولاتی دارند:

بانکدای و بازارهای مالی( داده، فرایند ، خدمات)

بیمه( داده، فرایند، خدمات)

خدمات درمانی(داده)

مخابرات( داده)

خرده فروشی( داده)

با وجود اینکه در برخی بازارها مدل‌های صنعتیIBM به نوعی استاندارد تبدیل شده‌اند، اهداف آنها در سطح هر صنعت استاندارد نشده است اما بنیانی برای تعریف استانداردهای شرکتی فراهم می‌کنند. روش IBM تجهیز یا ایجاد مهمترین استانداردهای صنعتی است که اغلب اوقات مدل‌های داده یا فرمت‌های پیامدهی هستند. عناصر ساختاری در مدل‌های صنعتیIBM مدل‌های داده، مدل فرایند و مدل خدماتی هستند.

بانکداری و بازارهای مالی

چهارچوب اطلاعاتی در حوزه بانکداری و بازارهای مالی محصولاتی در حوزه های داده، فرایند و مدل‌های خدماتی دارد که تمرکز اصلی آنها روی مخازن داده و خدمات مبتنی برساختار است.

مخازن داده بانکداری و بازارهای مالیIBM(BFMDW)

صنعت بانکداری و بازارهای مالی با 3 چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند. نخستین چالش مربوط به آینده متوسط تا بلندمدت و روی چگونگی درک سازمان از عایدی و خطرات متمرکز است. نکته مهم در تصمیم‌گیری درباره قبول خطرات، نیاز به تعیین دقیق خطرات درباره تجارت، صندوق‌های تامینی، طرف‌های مقابل و شیوه قیمت‌گذاری است. مدیریت خطر برای اهداف شرکتی سازمان و بقای آن حیاتی است. دومین حوزه تمرکز چگونگی عکس العمل به نیازهای درحال افزایش قوانین همخوانی است .ازجمله قوانین بازل 2و3، حوزه پرداخت یگانه اروپا(SEPA)، سازمان کنترل استانداردها(MISMO)، استانداردهای بین المللی گزارشدهی مالی(IFRS) برای استانداردهای حسابداری(IAS)، راهنمای کفایت سرمایه (CAD) و قوانین ضدپولشویی(AML) است.

برای همخوانی با قوانین باید سرمایه‌گذاری کلانی انجام شود بنابراین چالش اصلی چگونگی انجام این روند بدون خسارت به میزان سودرسانی است. سازمان‌هایی که می توانند چنین سرمایه‌گذاری بزرگی را به مزیت بازاری تبدیل کنند ، سود سرشاری خواهند برد. سومین چالش پرداختن به ملزومات کفایت، رشد و انعطاف‌پذیری است تا اطلاعات به شیوه ای مرتبط، قدرتمند، به موقع و صرفه‌جویانه برای تصمیم گیرندگان تجاری فراهم شوند. حفظ و نگهداری مشتری در بازاری پرنوسان بسیار مهم است زیرا باید به ارتقای تجربه مشتری توجه خاصی شود.

مخزن داده بازار مالی وبانکداریIBM به طور معمول 80 درصد ملزومات تجاری را پشتیبانی می‌کند و علاوه برآنکه به آسانی شخصی‌سازی می‌‌شود می توان آن را گسترده‌تر کرد تا ملزومات خاص موسسات مالی را پوشش دهد.آنها به موسسات مالی کمک می‌کنند ساختاری انعطاف پذیر، قابل استفاده مجدد، قابل تمدید و شخصی‌سازی آسان را تهیه کنند که در دستیابی به اهداف زیر سازمان را یاری می‌کند:

افزایش انطباق‌پذیری و عکس‌العمل سریع به نیازهای درحال تغییر مشتری

کاهش زمان ارزشگذاری در مراحل مدلسازی، طراحی و اجرای یک پروژه

ارائه طرحی تایید شده که از زمان و هزینه انجام پروژه می‌کاهد

ارتقای کارآمدی و تاثیرگذاری پروژه

قدرتمندترکردن ارتباط کسب وکار و فناوری

تمرکز روی دستیابی به تمایز رقابتی

شناسایی و اتکا به بهترین رفتارها در سراسر سازمان

مخزن داده بانکداری IBM (BDW)

BDW زیرمجموعه‌ای از BFMDW است و حاوی محتویاتی مرتبط با صنعت بانکداری است.

مخزن داده بازارهای مالی IBM(FMDW)

FMDWزیرمجموعه‌ای از BFMDW است که حاوی اطلاعات مرتبط با صنعت بازارهای مالی است.

مدل‌های خدمات وفرایند بانکداریIBM(BPS)

سرعت تغییر در صنعت خدمات مالی در سالهای اخیر بیشتر شده‌است. فرایندهای خرید و ادغام، معرفی کانال‌های ساختاری، توسعه فناوریهایی مانند بانکداری اینترنتی و تلفن بانکینگ، معرفی بسته‌های محصولات و تغییر تمرکز از سیستم های تبادلی به سیستم های مشتری محور مانند چشم‌انداز یگانه عملیاتی مشتری ، همه تغییراتی وسیع را در نحوه عملکرد سازمان‌های خدمات مالی ایجاد کرده‌اند. روشی ساختاری در هرگونه بنیانIT یا کسب وکار برای موفقیت پروژه امری ضروری است. مدلهایBPS را می توان به عنوان طرح اولیه معمول فرایند و خدمات به کاربرد تا کسب وکار و فناوری را درکنار هم نگهدارد.

استفاده از مدل‌هایBPS مزایای فراوانی دارد:

افزایش رضایت مشتری، گسترش پایگاه مشتری و کاهش هزینه های فروش وخدمات مشتریان

شناسایی فرصت‌ها برای انجام فرایندها و ارائه خدمات ارزانتر و سریعتر

فرایندهای شناسایی که به طور معمول همان کارها را انجام می دهند و به همین دلیل باید عقلانی باشند. این امر از هزینه آموزش و نگهدار منابع انسانی می‌کاهد، نسبت درآمد/هزینه را می‌کاهد و در نهایت خدماتی بهتر و کم‌هزینه تر برای مشتریان فراهم می‌کند.

چنین روندی بهتر می‌تواند تکامل همخوانی با قوانین و مدیریت خطر را تضمین کند، در نتیجه سرمایه ای آزاد میکند تا ظرفیت اضافی، وامدهی و سرمایه گذاری را فراهم کند.

طراحی به شیوه‌ای که در فناوری و کسب وکار قابل درک باشد و به عنوان پل ارتباطی میان جوامع عمل می‌کند.

ایجاد محیطی که درآن استفاده دوباره از احتمالات قابل شناسایی و تایید شده باشد.

ایجاد بنیانی مستحکم که بتوان درآن یکپارچه‌سازی یا راه حلSOA را ساخت.

به بانکدار اجازه می‌دهد در مدلی معمول خدمات را تهیه کند.

قابلیت ردیابی تعاریف خدمات در ملزومات کسب وکار را فراهم کند.

مدل‌هایBPS حوزه های زیر را پوشش می دهند:

مدیریت فروش و ارتباطات،KYC/افتتاح حساب، وامدهی، محصولات کارت، وامدهی تجاری/ وامدهی سندیکایی، وام رهن، امور مالی تجاری، پس انداز، سرمایه گذاری و سپرده گذاری مدت دارد، خدمات انتقال، برداشت/ واریز/ انتقال پرداختهای نقدی و اعتباری،  مدیریت وجه نقد، مدیریت ثروت، مدیریت محصول و بازاریابی، همخوانی و قوانین، اجرای برتر/ MiFID، فرایندهای تجاری، فعالیت‌های شرکتی، مدیریت دارایی و بدهی، منابع انسانی.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  2