فیلترینگ ، پایشی غیر معقول

تنگ تر شدن حلقه فیلترینگ شبکه های اجتماعی یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که این روزها کاربران ایرانی را تهدید و آنها را مجبور به استفاده از فیلتر شکن های مختلف و دور زدن این فیلترها کرده این در حالی است که همچنان مسوولان مرتبط با این موضوع تقصیر را به گردن همدیگر انداخته و مسوولیت سیاستگذاری و اجرای این طرح را به یکدیگر پاس می دهند و به درستی و شفافیت اعلام نمی کنند که چه کسی مسوولیت تدوین ضوابط و چارچوب انجام فیلترینگ و نحوه پایش سایت ها را عهده دار است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از موبنا- تنگ تر شدن حلقه فیلترینگ شبکه های اجتماعی یکی از اساسی ترین مشکلاتی است که این روزها کاربران ایرانی را تهدید و آنها را مجبور به استفاده از فیلتر شکن های مختلف و دور زدن این فیلترها کرده این در حالی است که همچنان مسوولان مرتبط با این موضوع تقصیر را به گردن همدیگر انداخته و مسوولیت سیاستگذاری و اجرای این طرح را به یکدیگر پاس می دهند و به درستی و شفافیت اعلام نمی کنند که چه کسی مسوولیت تدوین ضوابط و چارچوب انجام فیلترینگ و نحوه پایش سایت ها را عهده دار است در همین حال هریک از این مسوولان نظرات متفاوتی در خصوص استفاده یا عدم استفاده از این شبکه های اجتماعی دارند و این اظهارنظرهای متفاوت از سوی مسئولان در مورد شبکه های اجتماعی موجب شده تا تصمیم های مختلفی در این خصوص اخذ شود .
 

چند روز پیش معاون وزیرارتباطات اعلام کرد که کمیته ای نیزجهت هوشمند سازی سامانه فیلترینگ تشکیل شده تااز این پس این امر بصورت سازمان یافته انجام شود .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در خصوص موضوع رفع فیلترینگ سایت ها و شبکه های اجتماعی اعلام کرد که   تصمیم‌گیری در این زمینه در کمیته‌ای که در قوه قضاییه تشکیل شده صورت می‌گیرد زیرا اعتقاد مابر این بوده که فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است که در آن صفحات بسیار خوبی وجود دارد و برخی صفحات نامناسب هم وجود دارد. ما در ارتباط باصفحات مناسب و آموزنده قطعا موافقیم اما در مورد صفحه های نامناسب در صورتی که امکان فنی آن فراهم باشد به دنبال راهکاری هستیم که صفحات نامناسب فیس بوک را نیزمانند صفحات نامناسب وب، تفکیک کنیم.
اما در این میان وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که دسترسی به فیس بوک باید برای کاربران آزاد باشد، زیرا فعالیت در این شبکه اجتماعی امری مجرمانه نیست .
تا چندی پیش ، فیلترینگ تنها در خصوص شبکه های اجتماعی چون فیس بوک انجام می شد، اما پس از گذشت زمان و افزایش میزان استقبال کاربران ایرانی از برنامه های اجتماعی چون وی چت ، وایبر واینستاگرام ، مسوولان در صدد فیلتر کردن آنها نیز برآمده و تقریبا کار به جایی رسید که بدون فیلتر شکن کاربران به هیچ یک از این شبکه ها یا برنامه های اجتماعی دسترسی نداشته باشند.
حال باید به این نکته توجه داشت که وقتی با اجرای طرح فیلترینگ برای سایت ها و شبکه های اجتماعی ، کاربران راه های دیگری رابرای دسترسی به کار می گیرند و به مقصد خود می رسند، آیا اجرای این طرح واقعا تاثیرگذار است یا در اصل این فیلترینگ نوعی پایش غیرمنطقی است. شاید بهتر باشد که اجرای طرحی بی منطق و غیر معقول تحت عنوان "فیلترینگ"متوقف شود .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  2  =