از دانشگاه احمدی نژاد چه خبر؟

«یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود، توسعه علمی کشور است که من می‌خواهم وارد این بخش شوم. برنامه من تاسیس دانشگاه بین‌المللی است که حتی از خارج از کشور هم دانشجو می‌پذیرد.

 

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در اولین روز پس از پایان کار دولت دهم، اعلام کرد که با تاسیس این دانشگاه موافق نیست و علت آن نیز حضور اسامی اسفندیار رحیم‌مشایی و حمیدرضا بقایی در فهرست اعضای هیئت موسس دانشگاه است؛ بر اساس مقررات وزارت علوم، هر دانشگاه غیر انتفاعی باید 7 تا 8 عضو هیات علمی داشته باشد. این موسسات موظفند در چارت سازمانی خود، از 3 عضو هیئت علمی با مرتبه استادیاری به بالا و یک روحانی واجدشرایط بهره ببرند. بنابراین اسفندیار رحیم‌مشایی که آن موقع دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل دانشگاه پیام‌نور بود، فاقد صلاحیت عضویت در هیئت موسس دانشگاه بود.

اما در نهایت با وجود تاکید چند باره دولت و وزارت علوم دولت یازدهم بر غیر قانونی بودن این دانشگاه،  دانشگاه ایرانیان در اسفندماه سال گذشته اقدام به پذیرش دانشجو کرد. وزارت علوم در اطلاعیه ای اعلام کرد که که دانشگاه ایرانیان را به رسمیت نمی شناسد و این موسسه نمی تواند اقدام به جذب دانشجو کند .دانشگاه ایرانیان هم با صدور بیانیه ای با غیر قانونی خواندن نظر وزارت علوم گفت که این دانشگاه همچنان به جذب دانشجو ادامه می دهد. «سیدحسین حسینی»، مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به اظهارات مدیران این دانشگاه در جوابیه ای گفت: «دانشگاه ایرانیان برای جذب دانشجو باید از دفتر موسسات غیر دولتی این وزارتخانه مجوز رسمی دریافت کند که تا کنون چنین مجوزی برای دانشگاه ایرانیان صادر نشده است.» مسئولان  این دانشگاه مدعی هستند که دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان در مرجع اولیه و نهایی تاسیس یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری – سازمان اسناد و املاک کشور کلیه مراحل قانونی را طی کرده است. و تصاویر این مدارک بر روی سایت این دانشگاه قرار داده اند.   

به گفته وزارت علوم، دانشگاه ایرانیان علاوه بر داشتن ایرادهای قانونی برای جذب دانشجو از نظر هیات علمی نیز دارای مشکل بوده و هیات علمی قابل قبولی را معرفی نکرده است. افرادی که از سوی این دانشگاه به عنوان اعضای هیات علمی این مرکز معرفی شده اند، اعضای هیات علمی تمام وقت سایر دانشگاه ها هستند. یکی دیگر از دلایل غیرقانونی بودن دانشگاه احمدی نژاد آن است که هیچ دانشگاه و موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی نمی تواند از راهی به جز آزمون سراسری اقدام به پذیرش دانشجو کند.

 

گزارش از : مهدخت قویدل

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  72