اگزیم‌بانک ایران به دنبال کسب رتبه برتر منطقه/توسعه بانکداری الکترونیک با تاکید بر گسترش بانکداری بین الملل،سرمایه گذاری و شرکتی

دربیست و سومین سال تاسیس بانک توسعه صادرات تشریح شد:

بانک توسعه صادرات در تعیین اهداف استراتژیک پنج ساله اش در شاخص تامین مالی صادرات، در نظر دارد 4.3 سنت تسهیلات اعطایی خود را به ازای هر دلار از صادرات غیر نفتی، به 5 سنت ارتقا بخشد./در شاخص تعداد مشتریانی که با حمایت بانک صادر کننده شده و در دو سال گذشته صادرات داشته اند، در هدف تعیین شده برای سال 97 ، تعداد 200 مشتری منظور گردیده است./نویسندگان برنامه پنجساله بانک با تشخیص نیازها و در عین حال قابلیتهای موجود در بخش ارائه خدمات، به توسعه بانکداری بین الملل، بانکداری سرمایه گذاری، بانکداری شرکتی و بانکداری الکترونیکی می اندیشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امسال در حالی بیست و سومین سال تاسیس بانک توسعه صادرات را آغاز خواهیم کرد که مدیران و کارشناسان این بانک، تدوین برنامه پنج ساله اگزیم بانک ایران را به سرانجام رسانده اند. در گزارش پیش رو به موارد مهمی از این برنامه اشاره می شود.

چشم انداز 10 ساله بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به لزوم کسب جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ آسیای جنوب غربی با تأکید بر  تولید علم، رشد اقتصادی، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه و اشتغال در افق چشم انداز 1404 ، اخذ جایگاه اگزیم بانک برتر منطقه و تداعی کننده نهاد فعال در زمینه  "توسعه صادرات غیرنفتی" برای آحاد جامعه صادراتی و اقتصادی تعیین شده است.

برنامه پنج ساله اگزیم بانک ایران

 مبانی و اصول تهیه برنامه پنج ساله براساس اسنادی چون چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اساسنامه بانک توسعه صادرات بوده و رفع چالش های پیش روی این بانک در آن لحاظ گردیده است.

چالش هایی چون کاهش مداوم سرمایه، فقدان امکان جذب سپرده های مردمی، قوانین نظارتی کند کننده فعالیت های بانکی در شرایط خاص تحریم و عدم تفکیک مقررات حاکم بر بانک های تجاری از بانک های توسعه ای پیش روی بانک توسعه صادرات قراردارد که در برنامه پنج ساله این بانک برای برطرف کردن این چالش ها برنامه ریزی های لازم انجام شده است. جهت تغییر نگاه کلاسیک و تمرکز بر روش های خلاقانه در حوزه تامین مالی یکی از این برنامه هاست.

همچنانکه رسالت تاریخی بانک توسعه صادرات مبنی بر کمک به صادرات غیرنفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها ایجاب می کند، این بانک تنها با داشتن 40 شعبه در سراسر کشور  همواره سرمایه رو به کاهش خود را در اختیار فعالان صادراتی قرار داده است. این درحالی است که عدم افزایش سرمایه بانک از یک سو و افزایش تورم و نرخ ارز در سال های گذشته از سوی دیگر مشکلات و هزینه های تولید کنندگان و صادرکنندگان را بیشتر کرده است و منابع فعلی موجود در بانک توسعه صادرات نمی تواند پاسخگوی درخواست های آنها باشد.

از این رو دو راهبرد تحقق چشم انداز 10 ساله و اهداف کلان برنامه پنج ساله این بانک، یکی افزایش بهره‌وری توسعه ای منابع مالی و دیگری تمرکز و تعهد به حمایت از رشد و توسعه صادرات غیرنفتی کشور تعیین گردیده است.

چشم انداز شاخص ها

بانک توسعه صادرات در تعیین اهداف استراتژیک پنج ساله اش در شاخص تامین مالی صادرات، در نظر دارد 4.3 سنت تسهیلات اعطایی خود را به ازای هر دلار از صادرات غیر نفتی، به 5 سنت ارتقا بخشد.

در شاخص تعداد مشتریانی که با حمایت بانک صادر کننده شده و در دو سال گذشته صادرات داشته اند، در هدف تعیین شده برای سال 97 ، تعداد 200 مشتری منظور گردیده است.

در سال 93 شاخص بازدهی یا همان درآمد به هزینه که در سال 2.1 است که سیاستگزاران بانک توسعه صادرات در هدف پیش بینی شده برای سال 97 ، عدد 2.6 را تعیین کرده اند.

توسعه بخشی

همچنین نویسندگان برنامه پنجساله بانک با تشخیص نیازها و در عین حال قابلیتهای موجود در بخش ارائه خدمات، به توسعه بانکداری بین الملل، بانکداری سرمایه گذاری، بانکداری شرکتی و بانکداری الکترونیک می اندیشند.

توسعه بانکداری مشارکتی در دوران تحریم، تنوع بخشی به خدمات بانکی، توجه به به افزایش دانش صادراتی مشتریان و تلاش برای افزایش سهم درآمدهای کارمزدی از کل درآمدهای بانکی دیگر موضوعاتی است که در بخش ارائه خدمات در برنامه پنجساله بانک به آن توجه شده است.

بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از اهرم های اقتصاد مقاومتی در برنامه پنج ساله خود ، ورود به مباحثی چون تقویت حمایت از تولیدات دانش بنیان ، تقویت حمایت از ارتقای تکنولوژی و فعالیتهای دارای پتانسیل صادراتی و حمایت صدور خدمات فنی و مهندسی را به منظور به فعلیت رساندن سیاست‌های کلان این گفتمان در دستور کار خود در حوزه تخصیص منابع قرار داده است.

همچنین برنامه پنجساله بانک با تاکید بر ایده پردازی در حوزه تامین مالی از طریق روش سندیکایی و ابزار های مالی نوین ، ارائه مشوق های مناسب در قبال گردش حساب مشتریان و تلاش برای جذب منابع از طریق خطوط اعتباری و دیگر برنامه‌های متنوع در حوزه تجهیز منابع تدوین شده است.

نگاهی به برنامه عملیاتی سال 93 اگزیم بانک ایران

همزمان با تدوین برنامه پنجساله بانک توسعه صادرات برنامه عملیاتی سال 93 بانک نیز نوشته شد که برای هر اقدام اجرایی، واحد اقدام کننده و واحدهای همکار در نظر گرفته شده است تا رسیدن به اهداف تعیین شده با دقت، نظم، انسجام و یکپارچگی بیشتری محقق گردد.

طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت نقدینگی ، اصلاح سیستم رتبه بندی اعتباری مشتریان بانک، طراحی الگوی بازاریابی و شعبه داری نوین و تهیه طرح عملیاتی برای ایجاد تنوع در خدمات بانک با هدف توسعه درآمدهای کارمزدی از جمله اقدامات اجرایی مندرج در برنامه سال 93 است که واحدهای مختلف درگیر اجرایی کردن این طرح ها خواهند شد.

عملیاتی ساختن سیستم بانکداری یکپارچه، جدیت در پیگیری وصول مطالبات معوق، ارایه خدمات بانکی به مشتریان در محل، تجهیز منابع و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع از جمله اولویت های دیگر سال جاری خواهد بود.

وجود اراده ای قوی درمیان همکاران بانک توسعه صادرات برای غلبه بر مشکلاتی چون تحریم و کاهش سرمایه موجبات اندیشیدن به راهکارهای نوین در مسیر توسعه نظام مند و افزایش بهره وری را فراهم آورده است.

تدوین برنامه عملیاتی سال 93 و همچنین برنامه پنجساله با لحاظ کردن اجزای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، نوید بخش اقدامی علمی و هدف گذاری شده در مسیر کاراتر شدن تنها اگزیم بانک ایران است که راه را برای دستیابی به چشم انداز 10 ساله و تبدیل به اگزیم بانک برتر منطقه هموار می سازد.

درباره بانک توسعه صاردات

بانک توسعه صادرات در تاریخ 1370/4/19  تأسیس شد و  از شهریور ماه 1371  فعالیت خود را آغاز کرد .
فرآیند عملکرد این بانک در طول سالهای گذشته نمایانگر این واقعیت است که بانک از طریق توجه به سرعت و دقت در روند کار، موجبات جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود را فراهم ساخته و علاوه بر آن، اعتماد بانک‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نیز به خود جلب نموده است. امکانات بالقوه تولید و صدور کالا در کشور، می‌تواند با اتکاء به خدمات مالی و جانبی بانک تخصصی توسعه صادرات ایران به فعل در آمده و به جایگاه شایسته خود در بازارهای جهانی دست یابد.
اهداف و مقاصد

رسالت این بانک با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها است. لذا در راستای رسالت فوق، بانک توسعه صادرات ایران موضوعات زیر را دنبال می‌نماید:

    اعطای تسهیلات و اعتبارات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صادراتی
    تضمین اعتبارات صادراتی و صدور ضمانتنامه عهده بانکها و مؤسسات مالی داخلی و خارجی برای اعطای تسهیلات مالی به فعالیت‌های صادراتی.
    اعطای تسهیلات سرمایه‌ گذاری برای پروژه‌های صادراتی در داخل و خارج از کشور.
    اعطای تسهیلات صادراتی به خریداران کالاها و خدمات صادراتی کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طریق بانکها و مؤسسات مالی معتبر سایر کشورها.
    اعطای اعتبارات وارداتی به واردکنندگان داخلی برای تأمین مواد اولیه و کالاهای تبدیلی جهت صادرات و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز.
    اعطای تسهیلات و انجام هر گونه عملی که موجب ارتقاء کیفیت و بالا بردن وضعیت رقابتی صادرات کشور می‌شود.
    تأمین مالی مجدد تسهیلات اعطاء شده برای تولید داخلی به منظور امور صادراتی به خریداران و صادرکنندگان داخلی .
    انجام عملیات کارگزاری نظیر کارگزاری اجرای قراردادها و موافقت‌نامه‌های بازرگانی و تجاری با دیگر کشورها و انجام هر گونه معاملات ارزی .
    ارایه خدمات مشورتی و اطلاعاتی به صادرکنندگان و سایر مراجع ذیربط در امور صادراتی کشور.
    اعطای تسهیلات لازم جهت حمایت و پیشبرد صنعت حمل و نقل و توریسم، بازاریابی، شرکت در مناقصات صادراتی، صدور گواهینامه کیفیت و مبدا کالا و همچنین اعطای تسهیلات به منظور توسعه و گسترش صنایع دستی برای صادرات و نیز به مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی به منظور تشویق امر تحقیق در توسعه صادرات .
    افتتاح و نگهداری حسابهای بانکی، خرید و فروش اوراق بهادار و اسناد معتبر تجاری، تنزیل و تنزل مجدد، تضمین اوراق و اسناد بازرگانی، چک برات و بروات ارزی، قبول پرداختهای بانکی و حوالجات تلگرافی، خرید و فروش ارز و مسکوکات طلا و نقره، دریافت و پرداخت تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی و به طور کلی سایر اموری که بانک برای انجام فعالیت‌های صادراتی لازم بداند.

رسالت بانک توسعه صادرات ایران، با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی باسایر کشورها است.

در مسیر بانکداری الکترونیک

 بانک توسعه صادرات ایران نیز به منظور ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات و حداکثر کردن رضایت مشتریان، از سال 1386 نسبت به پیاده سازی سیستم Core Banking تحت عنوان سیستم جامع سفیر (سامانه فراگیر یکپارچه رایانه‌ای) اقدام نموده و در حال حاضر تمامی خدمات بانکدرای الکترونیک اعم از خدمات کارت، پایانه‌های فیزیکی و مجازی و خدمات حضوری مشتریان از طریق سیستم سفیر ارایه می‌ شود.

نظام متمرکز،‌ یکپارچه و جامع بانکی یا Core Banking مجموعه‌ای از سیستم‌هایی است که انجام اصلی‌ترین فعالیت‌های بانکی را امکان‌پذیر می‌سازد. این مجموعه پوشش‌دهنده تمامی محصولات و خدمات بانکی قابل ارایه نظیر سپرده‌ها، تسهیلات، پرداخت‌‌ها، تجارت بین‌الملل و خزانه‌داری است. سیستم Core Banking  مانند ستون فقرات در ارایه خدمات نوین بانکی عمل می‌نماید.

یکی از مهمترین خدمات بین بانکی که در حال حاضر ما بین برخی از بانک‌ها عملیاتی گردیده یا در حال پیاده‌سازی است،  طرح خدمت می‌باشد. با اجرایی شدن این طرح، ارایه فراگیر برخی از خدمات بانکی به مشتریان، از طریق تمامی شعب بانک‌های عضو طرح، میسر گردیده است. از خدمات قابل ارایه در طرح خدمت که تاکنون عملیاتی گردیده است امکان واریز وجه به کلیه حساب‌های متمرکز دایر در تمامی بانک‌های عضو طرح از طریق شعب بانک‌های عضو و همچنین پرداخت وجه چک‌های صادره توسط هر یک از مشتریان بانک‌های عضو در هر یک از شعب بانک‌های عضو می‌باشد. طرح خدمت در کنار سایر طرح‌های مشابه مانند شتاب، سحاب، ساتنا و پایا، موجب کاهش نیاز بانک‌ها به تأسیس شعب بیشتر بوده و از این طریق صرفه‌جویی‌های قابل توجهی را همراه خواهد داشت. تفاهم‌نامه طرح خدمت در حال حاضر مابین بانک‌های: توسعه صادرات ایران، ملی ایران، صادرات ایران، صنعت و معدن، دی و تات به امضاء‌ رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  16