وضعیت نگران کننده داوری در آستانه لیگ برتر

با قرعه‌کشی رسمی رقابت‌های لیگ بر‌تر و نزدیکی به زمان پایان اردوهای تدارکاتی تیم‌های حاضر در این لیگ، کم‌کم مقدمات برای آغاز چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ بر‌تر فوتبال ایران آغاز می‌شود. کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در پایان هفته گذشته، لیست داوران حاضر در لیگ را برای حضور در کلاس توجیهی اعلام کرد؛ لیستی که نکات قابل تأملی در میان آن به چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از «تابناک»، نخستین نکته‌ای که در میان لیست داوران ایرانی به چشم می‌خورد، این است که در میان داوران برگزیده فوتبال ایران ـ که توانایی قضاوت در سطح اول فوتبال کشورمان را دارند ـ تنها این علیرضا فغانی است که در لیست الیت است و از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازی‌های درون قاره دعوت می‌شود و این زنگ خطر را برای داوری فوتبال ایران به صدا درمی‌آورد.

بنا بر این گزارش، کیفیت داوری‌ها، یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز فوتبال ایران در سال‌های گذشته بود و حتی بزرگ‌ترین جنجال فوتبال ایران در سال گذشته در رقابت‌های فصل گذشته و به دلیل ماجرای داوری ایجاد شد. حالا با این بضاعت داوری که در لیست کمیته داوران به چشم می‌خورد، این کمیته از هم اکنون باید خود را برای حملات مربیانی که هر چیزی را در شکست خود مقصر می‌دانند، جز کیفیت کار خود آماده کند؛ اما گویا کمیته داوران هم از آنچه در فصل جدید انتظارش را می‌کشید، آگاه بود. چه اینکه از این فصل مصاحبه علیه داوران محرومیت‌های سنگینی را برای مربیان به همراه دارد.

اما چه فدراسیون بخواهد به لطایف‌الحیلی داوران را از گزند حمله‌ها در اما بدارد یا نه، اینکه چراغ قرمز برای داوری ایران مدتی است روشن شده، موضوعی انکار ناشدنی است.

فریدون اصفهانیان هم که این روز‌ها گویا متوجه اوضاع بحرانی داوری شده می‌گوید: «پس از خداحافظی سعید مظفری‌زاده، کناره‌گیری محسن ترکی و قبول نشدنش در دو تست آمادگی جسمانی و ماجرای محسن قهرمانی، اکنون تنها علیرضا فغانی را به عنوان داور الیت داریم. البته موعود بنیادی فر توانسته نظر دو ناظر AFC را جلب کند و برای اضافه شدن به فهرست الیت نمره قبولی بگیرد. متأسفانه دیگر نامزد ما یعنی اشکان خورشیدی، نتوانست نمره‌های لازم را از دو ناظر AFC بگیرد. اگر او هم خوب قضاوت می‌کرد، می‌توانست جای خالی داوران الیت ما را پر کند».

رئیس کمیته داوران به حال و روز بد لیست بین‌المللی اشاره می‌کند و در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: «ما دوست نداشتیم چنین وضعیتی پیش بیاید، نمی‌توانستیم کاری بکنیم. برخی از داوران ما نتوانستند خودشان را خوب نشان دهند. ما دو تن را از فهرست بین‌المللی خارج و دو جوان را به جایشان وارد کردیم تا جوانگرایی کرده باشیم؛ اما اکرمی و خورشیدی، نتوانستند خودشان را خوب نشان دهند. مظفری‌زاده هم آن طور خداحافظی کرد و ترکی هم نتوانست در دو تست قبول شود. مجبور بودیم به جوان‌ها بها دهیم».
 
هرچند اصفهانیان مدعی است در پدید آمدن این وضعیت در داوری فوتبال ایران نقشی نداشته، نگاهی به تحولات یکی دو سال اخیر داوری ایران، نشان می‌دهد که تصمیمات اصفهانیان و عسکری در ایجاد بحران کنونی داوری بی‌تأثیر نبوده است.

شهریور دو سال پیش بود که اعلام اسامی جدید لیست بین‌المللی داوری همه را شوکه کرد. در حالی که پیش‌بینی می‌شد به خاطر تست ندادن ممبینی، تنها یک تغییر در لیست به وجود بیاید، در اقدامی عجیب و به دور از تفکر و آینده‌نگری، مسئولان کمیته داوران چهار داور الیت را تنها به بهانه جوانگرایی بیرون آوردند و در پایان چهار داور جوان را که تا آن روز کمتر نامشان شنیده شده بود در لیست جا دادند تا نتیجه آن تصمیم عجیب امروز به این مسأله تبدیل شود که تنها یک داور ایرانی در لیست الیت باشد.

هرچند جام‌جهانی نگاه‌ها را از فوتبال بیمار ایرانی دور کرد، با آغاز ماراتن لیگ بر‌تر، بار دیگر دغدغه‌های همیشگی به سراغ فوتبال ایران آمده است. با اینکه سازمان لیک بر‌تر با قانون جوانگرایی، دست کم پای بازیکنان جوان را به لیگ بر‌تر فوتبال ایران باز کرده تا شاید از دل آن‌ها در پایان فصل چند پدیده کشف شود باید فکری هم به حال داوری در حال انقراض ایرانی کرد که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و باید به دنبال استعدادهای جوانی برای آن گشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  5