گروه های تروریستی در عراق مرتکب جنایت جنگی شده است

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد بیش از 5000 عراقی در جریان خشونت‌های سال جاری میلادی کشته شده‌اند و سهم عمده‌ی آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که به دست تندروهای افراطی داعش کشته شده و اغلب اعدام، شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تابناک سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد بیش از 5000 عراقی در جریان خشونت‌های سال جاری میلادی کشته شده‌اند و سهم عمده‌ی آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند که به دست تندروهای افراطی داعش کشته شده و اغلب اعدام، شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش خبری راشا تودی، "ناوی‌ پیلای" کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: روزانه ما گزارش‌های بیشماری از اعدام‌های دسته‌جمعی، شکنجه، جذب کودک‌سربازان، تجاوز را در عراق دریافت می‌کنیم که نقض آشکار حقوق بشر است که علیه کودکان، زنان و مردان این کشور اعمال می‌شود و دلیل آن نبود امنیت، آموزش، بهداشت و نیروهای امنیتی کارآمد است. گروه داعش دست به عملیات تروریستی دیگر می‌زند که در حد ارتکاب جنایت‌های جنگی در عراق است.

 

وی افزود: هدف‌ قراردادن عمدی غیرنظامیان، کشتار غیرنظامیان، استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی، مانع شدن از دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه به جرایم جنگی و یا جرایم علیه بشریت از سوی افراط‌گرایان داعش دامن می‌زند. دو طرف درگیر در عراق باید به قوانین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند تا از خشونت و سوء‌استفاده پیشگیری کنند.

 

طبق گزارش سازمان ملل در ماه ژوئن بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای داعش و غیرنظامیان رخ داده است که بیش از 1500 تن کشته شده و بیش از 600 هزار تن آواره شده‌اند.

 

گزارش تازه‌ی سازمان ملل متحد می‌گوید در سال جاری میلادی بیش از 5 هزار و 500 شهروند عراقی جان خود را از دست داده و بیش از 11 هزار نفر مجروح شده‌اند. سازمان ملل گروه تروریستی را عامل اصلی کشتار شهروندان معرفی کرد.

 

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که در سال‌ جاری 5 هزار و 576 شهروند عراقی در درگیری‌ها و ناامنی‌های این کشور جان خود را از دست دادند.

 

این گزارش می‌گوید 11 هزار و 665 شهروند عراقی نیز از ژانویه‌ 2014 تاکنون در جریان بمب‌گذاری‌ها و درگیری‌ها مجروح شده‌اند. به‌ نظر سازمان ملل متحد آغاز نبردها و پیش‌روی گروه داعش در عراق باعث شد که مرگ شهروندان غیرنظامی در این کشور افزایش یابد.

 

داعش و کشتار غیرنظامیان

 

بیانیه‌ سازمان ملل متحد، داعش را به "نقض سیستماتیک و مداوم" قوانین بین‌المللی در مناطقی که تحت کنترل دارد متهم کرد. سازمان ملل می‌گوید از مجموع 2400 نفری که در ماه ژوئن گذشته کشته شدند، بیش از 1500 نفر غیرنظامی بودند. بیشتر این افراد در طی پیشروی‌های داعش در استان الانبار کشته شدند.

 

بیانیه‌ی سازمان ملل متحد تاکید می‌کند: «گروه داعش شهروندان غیرنظامی را می‌کشد، به زنان تجاوز می‌کند، مخالفان سیاسی و رهبران مذهبی را اعدام می‌کند، کودکان را به رگبار می‌بندد، دست به آدم‌ربایی می‌زند و به‌طور مداوم قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند

 

این گزارش تنها داعش را مسئول کشتار گسترده‌ی شهروندان عراقی نمی‌داند. سازمان ملل متحد از دولت عراق و گروه‌های متحد و نزدیک با دولت نیز انتقاد می‌کند که به شیوه‌ای سیستماتیک و بی‌رویه زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در این کشور را اعدام می‌کنند.

 

سازمان ملل متحد تاکید می‌کند که شرایط امنیتی عراق به شدت بحرانی است و این نهاد عملا دیگر امکان چندانی برای نظارت بر نقض حقوق شهروندان به شکل مستقیم ندارد.

 

عراق و بیش‌ از یک میلیون آواره

 

بیش از 1 میلیون و 200 هزار نفر عراقی در یک ماه و نیم گذشته و با شروع پیش‌روی‌های گسترده تروریست‌های داعش آواره و بی‌خانمان شدند.

 

سازمان ملل متحد در سال گذشته‌ی میلادی نیز اعلام کرد که ماه آوریل این سال "خون‌بارترین" ماه سال بود. در سال گذشته‌ی میلادی 700 شهروند غیرنظامی کشته و بیش از دوبرابر این تعداد زخمی شدند.

 

گزارش سالانه‌ی وزارت امور خارجه‌آمریکا نیز در ماه مه گذشته اعلام کرد که در سال 2013 بیش از 18 هزار نفر در جهان قربانی تروریسم شدند. در این گزارش نیز از عراق به عنوان "مرگ‌بارترین" کشور جهان در کنار سوریه، افغانستان و پاکستان نام برده شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  9  =  1