تازه‌ترین آمار از متغیرهای پولی در انتهای بهار منتشر شد

رشد نقدینگی در منطقه خطر

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، حجم نقدینگی تا انتهای خردادماه سال‌جاری را به میزان 617 هزار و 950 میلیارد تومان اعلام کرده است که در مقایسه با مقدار این شاخص در خردادماه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی به‌میزان 7/30 درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از دنیای اقتصاد تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، حجم نقدینگی تا انتهای خردادماه سال‌جاری را به میزان 617 هزار و 950 میلیارد تومان اعلام کرده است که در مقایسه با مقدار این شاخص در خردادماه سال گذشته، رشد قابل‌توجهی به‌میزان 7/30 درصد را نشان می‌دهد. عبور نرخ رشد سالانه نقدینگی از سطح 30 درصد و ثبات این نرخ در این سطوح، در حالی است که نرخ رشد سالانه نقدینگی در خردادماه 1392 به میزان 5/25 درصد و در پایان سال گذشته به میزان 1/29 درصد بوده است. تغییرات نقدینگی از آن جهت دارای اهمیت تلقی می‌شود که به عقیده بسیاری از کارشناسان، درصورتی‌که به صورت تقریبی، تناسبی بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی موجود نباشد، مازاد نقدینگی خود را در «افزایش قیمت‌ها» نشان خواهد داد. با وجود اینکه بخشی از رشد بالای کنونی نقدینگی، در نتیجه اضافه شدن آمارهای بانک‌ها و موسسات اعتباری در اواخر پاییز سال گذشته بوده است؛ ولی بدون در نظر گرفتن این آمارها نیز رشد سالانه نقدینگی بالای 27 درصد می‌شد که همچنان نگران‌کننده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که تداوم این روند، می‌تواند روند کاهشی تورم در ماه‌های اخیر را معکوس کرده و به تکرار تجارب گذشته منجر شود.
تازه‌ترین آمار از متغیرهای پولی در انتهای بهار منتشر شد
رشد نقدینگی در منطقه خطر

گروه بازار پول: جدیدترین آمارها بیانگر این است که حجم نقدینگی تا پایان بهار سال‌جاری به حدود 618 هزار میلیارد تومان رسیده که حاکی از رشد 9/3 درصدی نقدینگی در بهار سال‌جاری است. نکته نگران‌کننده این آمارها، عبور رشد سالانه نقدینگی به بالای 30 درصد و رسیدن نرخ رشد سالانه نقدینگی به 7/30 درصد در خردادماه (نسبت به خرداد سال گذشته) است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =