چه خبر از خصوصی‌سازی پرسپولیس

مقوله واگذاری دو تیم محبوب پایتخت سالیان زیادی است که مطرح شده.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مقوله واگذاری دو تیم محبوب پایتخت سالیان زیادی است که مطرح شده. در یکی دو سال اخیر موضوع واگذاری کمی‌جدی‌تر به نظر رسیده اما باز هم مردم آن را باور ندارند و گفته می‌شود هیچ وقت دو تیم بزرگ پایتخت واگذار نخواهند شد. اخیرا زمزمه‌ جدی واگذاری از صحن علنی مجلس با موافقت واگذاری به صورت فرابورسی و یا مزایده مجددا به گوش می‌رسد.

 از طرفی مصاحبه اخیر حسن زمانی، رحیم زارع و سبحانی به عنوان نماینده مجلس و رئیس و عضو کارگروه نظارت بر واگذاری استقلال و پرسپولیس نشان می‌‌دهد که واگذاری تا پایان سال جاری محقق خواهد شد. اما در رابطه با مصاحبه‌این عزیزان نکاتی وجود دارد که شایسته است مورد توجه جدی قرار گیرد. اولین نکته‌ای است که در هر یک از دو باشگاه فوق باید نقش و سهم پیشکسوتان و هواداران آنها لحاظ شود که این خود تضمینی از جلوگیری به بیراهه رفتن، سودجویی و مورد سو استفاده قرار گرفتن برند آنها خواهد شد. فراموش نکنیم صاحبان اصلی این باشگاه‌ها هواداران آنها هستند که بیش از 7 دهه در سرما و گرما از تیم خود حمایت کرده‌اند تا این دو باشگاه به یک برند بین‌المللی تبدیل شوند. حتی زمان رفتن باشگاه به دسته سه.

بنابراین نادیده گرفتن سهم این دو گروه جفا به صاحبان اصلی باشگاه هاست.نکته دوم درآمد و تامین بودجه سالانه مورد نیاز باشگاه است. که هیات مدیره و مدیرعامل مسئول تامین آن هستند اما اکثر مدیران چند دهه گذشته هیچگاه نتوانستند ارتباط خوبی با هواداران ایجاد کنند تا با اتکا به این خیل عظیم هواداران دو باشگاه و با تعامل و مشارکت آنها بخش عمده مشکلات مالی را حل کنند. فرض بر این که هر باشگاه 15 میلیون هوادار داشته باشد هر کدام 5 هزار تومان در طول سال بدهند بودجه سال باشگاه تامین می‌شود اما به علت فقدان ارتباط صمیمی، مستمر و گسترده با هواداران وضعیت موجود رقم خورده است.

 

در همه دنیا هواداران در انتخاب مدیرعامل و هیات مدیره به صورت مستحکم نقش دارند پس اگر این روش انتخاب شود هواداران هم در میدان عمل و کمک و حمایت مالی از باشگاه خواهند پرداخت والا می‌شود همین وضع موجود. نکته سوم اینکه سهام باشگاه باید در دست چند گروه باشد تا خدشه و خیانت به باشگاه رخ ندهد. البته سهم پیشکسوتان و هواداران هر چند درصد کمی باید سهم بگیرند اما باید تاثیرگذار و مورد توجه باشند. اشاره شده است که خریدار پرسپولیس و استقلال علاوه بر تمکین مالی باید عاشق این دو باشگاه باشد که این موضوع بیشتر جنبه اخلاقی دارد و جزو فاکتورهای اصلی نیست. توجه به روش‌های واگذاری نیز مهم است. شاید این ایده با در نظر گرفتن هواداران 15 میلیونی دو تیم قابل تامل باشد.

1- مبلغ هر سهم 000/20 تومان باشد.
2-هر نفر می‌تواند حداکثر 100 سهم 000/20 تومانی بخرد
3-کسانی که سقف 100 سهم خریداری کنند عضو مجمع باشگاه شوند.
این طرح از چند بعد قابل تامل است:
1- واگذاری و اداره مستقیم باشگاه توسط خود مردم
2-ایجاد فرصت واقعی مشارکت مردمی در یک پروژه ملی
3-جلوگیری از سو استفاده از برند باشگاهها
4-واگذاری تیم به صاحبان و مالکان اصلی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

83  −  73  =