هدف کسانی که از سونامی قیمت مسکن حرف می زنند، چیست؟

فردی که ابتدای امسال ادعای «وقوع سونامی 300درصدی قیمت مسکن در سال 93» را مطرح کرده بود، هم‌اکنون با مشاهده افت 3درصدی قیمت مسکن در سال جاری، بدون آنکه گفته‌های قبلی را اصلاح یا از آن عقب‌نشینی کند، سونامی مدنظرش را به سال 94 حواله داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تداوم اظهارنظرهای تامل‌برانگیز برخی انبوه‌سازان درباره آینده قیمت مسکن، از موج‌سازی در بازار ملک برای «تحریک مصنوعی» طرف تقاضا به خرید واحدهای رسوب‌شده، حکایت می‌کند. در یک ماه گذشته، برخی خبرگزاری‌ها با انعکاس «تمایل شخصی برخی افراد» درباره وضعیت سال آینده بازار مسکن، اقدام به انتشار انتظارات ذهنی این افراد در قالب پیش‌بینی‌های کارشناسی کرده‌اند و در مطالب خود از وقوع سونامی قیمت مسکن در آینده نزدیک خبر می‌دهند!

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نیمه مهر ماه امسال، یک خبرگزاری به نقل از یک مسوول در تشکل‌های انبوه‌سازی، رشد 70درصدی قیمت مسکن در سال آینده را پیش‌بینی کرد که البته چند روز بعد، همان انبوه‌ساز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و رسانه‌های دیگر، خبری که به نقل از او درباره جهش 70درصدی قیمت مسکن منتشر شده بود را تکذیب کرد. با این حال، دو روز پیش نیز یکی دیگر از انبوه‌سازان به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «بازار مسکن در سال94 شاهد سونامی 200درصدی خواهد بود!»

این فرد برای اثبات ادعای خود، از انباشت 5 میلیون خانوار متقاضی مسکن در بازار تقاضا گفته است.  بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره آمار این انبوه‌ساز نشان می‌دهد: در حال‌حاضر مطابق بررسی‌های رسمی صورت گرفته در وزارت راه‌وشهرسازی و تحقیقاتی که نویسندگان طرح جامع مسکن اخیرا انجام داده‌اند، در کل کشور شامل همه شهرها و روستاهای ایران، حداکثر یک میلیون و 162 هزار خانوار فاقد مسکن ملکی و اجاره‌ای وجود دارد و کمبود واحد مسکونی یا همان تقاضای انباشت، معادل 1/1 میلیون واحد است. به این ترتیب گفته‌های انبوه‌ساز مدعی سونامی درباره تقاضای انباشت حداقل 3 برابر آمار واقعی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  +    =  62