درصورت تداوم تحریم ها تدابیر خوبی اندیشیده ایم

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه تلاش جدی داریم که تحریم ها برداشته شود و دشمن حق قانونی ملت بزرگ ایران را بپذیرد، گفت: ممکن است دشمن از خصومت خود دست برندارد و از این رو، برای شرایط تداوم تحریم ها نیز در دولت، تدابیر اتخاذ و برنامه خوبی تدوین کرده ایم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در مراسم رونمایی و بازدید از دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی و در جمع مدیران و پژوهشگران این نهاد بیان اینکه به مذاکرات با 1+5 خوشبین هستیم، افزود: امیدواریم مذاکرات با 1+5 به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: در شرایط ویژه ای قرار گرفته ایم که دشمنان با تحریم های ظالمانه نقاط حساس کشور و بخش های اصلی اقتصاد همچون نفت، سیستم بانکی کشور ، نقل و انتقال کالا را هدف گرفته اند تا بتوانند آسیب جدی به کشور ما وارد کنند.

وی اظهار داشت: در کنار این تحریم ها برخی تصمیم های ناصحیح و برخی مدیریت های نادرست در بخش های مختلف اقتصادی منجر به این شد که اقتصاد کشور به نقطه بد رسید و فشارهای جدی به مردم وارد کرد.

جهانگیری ادامه داد: ما تلاش جدی داریم که تحریم ها برداشته شود و دشمن حق قانونی ملت بزرگ ایران را همچون سایر ملل و در چارچوب حقوق بین الملل بپذیرد.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اما به هر حال دشمن ممکن است از خصومت خود دست برندارد و به همین دلیل برای شرایطی که تحریم ها ادامه یابد نیز در دولت تدابیری اتخاذ و برنامه خوبی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز سعی کرده ایم قطار اقتصاد را به مسیر صحیح بازگردانیم، گفت: درخصوص کنترل شاخص های اقتصادی همچون تورم، خروج از رکود و فعال کردن تولید داخلی و رفع موانع نیز جهت گیری های دراز مدتی انجام شده است.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با بیان اینکه سازمان مدیریت با دستور رییس جمهور احیا شد، گفت: انشاءالله این سازمان کارشناس، چابک و جدی، برنامه های توسعه تدوین کند و بر حسن اجرای برنامه ها نظارت داشته باشد.

جهانگیری در ادامه سیاست های اقتصاد مقاومتی را مساعدتی بزرگ به دولت دانست و گفت: این مجموعه سیاست هایی است که می تواند اقتصادی ایران را شکوفا کند به همین دلیل برخوردهای شعارگونه و احساسی امکان پذیر نیست و باید در این زمینه عالمانه رفتار کرد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی حدود 20 جلسه برگزار کرده است، ادامه داد: در این راستا جلسات متعددی در دستگاه های دیگر برگزار شده است.

وی با تاکید بر دو جهت گیری دولت در راستای اقتصاد توسعه محور و تکیه بر ظرفیت های داخلی گفت: یکی دیگر از جهت گیری ها برون گرایی است، اقتصادی که می خواهد با دنیا تعامل کند، صادرات و واردات داشته باشد این اقتصاد از نظر ما توسعه ای است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید اقتصاد آنچنان مقاومت ساخته شود که به سهولت آسیب پذیر نباشد. البته اقتصاد مقاومتی هم در بودجه 93 نمود پیدا کرد و هم در بودجه 94 و برنامه ششم خود را نشان خواهد داد.

جهانگیری برنامه ششم توسعه را برنامه ای مساله محور و جامع توصیف کرد و گفت: باید مسایلی را که امروز کشور با آن درگیر است مشخص کنیم که اشتغال یکی از مهمترین آنهاست.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مشکل کم آبی در کشور افزود: باید از حرف های تکراری در حوزه آب دست برداریم و در برنامه ششم به طور جدی به آن بپردازیم.

وی یادآور شد که در همین دو سال اخیر به دلیل حساسیت حوزه آب اقدامات خوبی انجام شده است.

جهانگیری افزود: متاسفانه برخی دوستان که در جریان مسایل نیستند، فرهنگ بدی ایجاد شده که اطلاعات اشتباه خود را تبلیغ می کنند و برخی از رسانه ها نیز با انگیزه های مختلف آن دروغ را در جامعه به عنوان واقعیت مطرح می کنند.

** رسالت برخی نگران کردن مردم است

وی در این زمینه به موردی اشاره کرد و گفت: رییس جمهوری در سفر به خوزستان اعلام کرده بود که در 550 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان شبکه های آبیاری ایجاد می شود و زیر کشت می رود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه در این راستا 1.5 میلیارد دلار مجوز خاص از محل صندوق توسعه ملی برای اختصاص به این موضوع گرفته شده است، اظهار داشت: طرح 550 هزار هکتار از اراضی دشت خوزستان مربوط به سفر سال 87 رهبر معظم انقلاب است.

جهانگیری توضیح داد: در طول 5 سال تا سال 92 تنها حدود 75 هزار هکتار اصلاح و به مردم واگذار شده است اما طی 9 ماه اخیر حدود 600 میلیون دلار این مبلغ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و 240 هزار هکتار اراضی آن قرارداد بسته شده است.

وی خاطر نشان کرد که تمام ماشین آلات کشاورزی در دشت های خوزستان بسیج شده و در حال کار کردن است. اکنون هر ماه حدود 9 هزار هکتار اراضی شبکه آبیاری ایجاد، زهکشی و تحویل مردم می شود.

جهانگیری ادامه داد: اما متاسفانه در همین روزها به عنوان نامه سرگشاده به رییس جمهور نوشته اند که شما قولی دادید که حتی یک گام نیز برداشته نشده است که این موضوع تبدیل به سوژه خبری برخی از رسانه ها شده است. یک دروغ اینگونه جعل و به مردم گفته می شود که کاری نشده است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: من مانده ام یک عده چه رسالتی برای خودشان قایلند که سعی می کنند با جعل یکسری اخبار مردم را نسبت به کارهایی که انجام می شود نگران کنند.

وی ادامه داد: اگر کاری انجام نشود و به مسوولان هشدار دهند که فعال شوند پذیرفتنی است اما اینگونه رفتارها پذیرفتنی نیست.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  24  =  25