نظر وزیر پیشنهادی علوم درباره رای مجلس

«دانش آشتیانی» گزینه دولت برای وزارت علوم این روزها بیشترین زمانش را در جلسه با نمایندگان مجلس می‌گذراند؛ گلایه دارد از اینکه شخصیت و سوابقش به خوبی روشن نشده و ناخواسته و در کمتر از یک هفته از معرفی‌اش به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم، از او چهره‌یی سیاسی و پرحاشیه ساخته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از روزنامه اعتماد این ششمین گزینه است که در کمتر از ١٤ ماه گذشته «فعلا» به دفتر وزارت در طبقه شانزدهم ساختمان شیشه‌یی وزارت علوم در شهرک غرب رفت و آمد دارد؛ همان ساختمانی که می‌گویند در زمان مسوولیت او در سمت معاون طرح و برنامه برای وزارت علوم خریداری شده.

«دانش آشتیانی» گزینه دولت برای وزارت علوم این روزها بیشترین زمانش را در جلسه با نمایندگان مجلس می‌گذراند؛ گلایه دارد از اینکه شخصیت و سوابقش به خوبی روشن نشده و ناخواسته و در کمتر از یک هفته از معرفی‌اش به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم، از او چهره‌یی سیاسی و پرحاشیه ساخته‌اند.

گفت‌وگو با وزیر پیشنهادی علوم را می‌خوانید:

‌شما در شرایطی وارد عرصه شدید که از سه وزیر قبلی دو وزیر رای نیاورده بودند و یک نفر استیضاح شده بود و حساسیت زیادی روی وزارت علوم از سوی مجلس و جریان‌های سیاسی بود، چطور و با چه نگاهی در این شرایط حاضر شدید، وارد عرصه شوید؟

این پیشنهاد در زمانی مطرح شد که من احساس می‎کردم برای وزارت علوم و دانشگاه‌ها بحران به وجود آمده و مساله یک مساله ملی شده و فراتر از مساله وزارت علوم و دانشگاه‌هاست. من همیشه خودم را در خدمت نظام می‌دانستم و در هر دوره و هر جا که احساس می‌کردم خطری وجود دارد وارد شده‌ام. عملکرد اجرایی من این مساله را نشان می‌دهد که در بحران‌ها و مشکلات سعی کردم اگر کاری از دستم بر می‌آید وارد شوم و در حد توانم موضوع را حل کنم. در این زمان هم وقتی دیدم چنین شرایطی به وجود آمده و از طرفی دولت هم مصرانه از من خواست شما بیایید چون شما با توجه به سوابق اجرایی بالایی که دارید می‌توانید با مجلس تعامل داشته باشید و مشکل را حل کنید، قبول کردم و وارد شدم.

‌برنامه شما برای تعامل بیشتر با مجلس چیست؟

بحث تعامل با مجلس دو مرحله دارد؛ یک مرحله قبل از رای اعتماد است. یک مرحله بعد از رای اعتماد است. تعامل ما با مجلس قبل از رای اعتماد این است که حضور بیشتری در مجلس داشته باشیم و بتوانیم با نماینده‌های بیشتری صحبت کنیم و برنامه‌ها و بینش و تفکری که می‌خواهیم با آن وزارتخانه را اداره کنیم را تشریح کنیم و از سوابق ‌مان بگوییم.

در مرحله دوم نیز باید با تعامل با مجلس و تشریح مشکلات آموزش عالی و در نظر گرفتن دغدغه‌های نمایندگان محترم برنامه‌های مناسبی ارایه داد که نمایندگان محترم از آن پشتیبانی کرده و امکان اجرای آن را برای وزیر فراهم کنند. نمونه بارز این تعامل را در دوره قبل مسوولیتم با نمایندگان مجلس محترم داشتم.

 ارزیابی‌تان از رای مجلس و جلسه روز سه‌شنبه چیست؟

اگر نماینده‌های محترم مجلس سوابق من را بدانند مطمئنم آن کسانی که قصد خدمت به کشور و توسعه و نظام کشور را دارند حتما با من موافق خواهند بود. از طرفی با تعاملی که با نماینده‌های محترم مجلس دارم و سابقه‌یی که در طول بعد از انقلاب در آموزش عالی داشتم اگر نمایندگان مجلس هم شناخت کافی از من، رفتارها و عملکردم داشته باشند، مطمئن هستم به این نتیجه می‌رسند که می‌توانم مساله کشدار جاری در وزارت علوم و دانشگاه را خاتمه دهم.

‌حساسیت زیادی در این دوره روی وزارت علوم و انتخاب وزیر وجود داشت. ریشه این حساسیت‌ها را در چه می‌دانید و چقدر به مجلس و نماینده‌ها بابت این حساسیت حق می‌دهید؟

حساسیت وزارت علوم بر کسی پوشیده نیست. وزارت علوم وزارتخانه کلیدی است که نقش عمده‌یی در توسعه کشور دارد، این حساسیت‌ها به همین دلیل وجود آمده است. به خصوص اینکه فضا بعد از چند جلسه رای اعتماد و استیضاحی که به وجود آمد فضای مناسبی نبود و مسیر درست خود را طی نکرد.

وزارت علوم و دانشگاه‌ها آلوده جریان‌های سیاسی شد و برخی تلاش کردند این وزارتخانه را به سمت جریان‌های سیاسی بکشانند، در حالی که این کار سم مهلکی برای توسعه علمی کشور است. حساسیت همه، چه نماینده‌های محترم و دولت بر این است که دانشگاه و وزارت علوم در مسیر اهداف نظام حرکت کند. مهم‌ترین مساله نظام در حال حاضر این است که دانشگاه‌ها در مسیر توسعه کشور قرار گیرند.

اخیرا یک سری از نامه‌ها و اسناد مبنی بر امضای شما پای نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم از سوی یک سری از رسانه‌ها منتشر شده است، این موضوع را قبول دارید؟

اینها کذب محض است. آن نامه را برخی معاونان وزرا امضا کرده بودند و اصلا من در آن موقع معاون نبودم و به‌شدت تکذیب می‌کنم. من در آن زمان نه نامه‌یی نوشتم و نه در تحصنی شرکت کردم. به‌شدت این موضوع را تکذیب   می‌کنم.

حضور شما در سمت‌های اجرایی در وزارت علوم از چه زمانی بود؟ بخشی از حاشیه‌ها پیرامون شما به این موضوع بر می‌گردد که جریان‌های مخالف می‌گویند شما در دوران اصلاحات با دکتر معین به وزارتخانه آمدید.

ورود من به وزارت علوم در سال ٦٤ با دعوت دکتر فرهادی بود. آن زمان وقتی آمدم بخش عمرانی وزارتخانه را برعهده گرفتم. مساله جنگ مطرح بود، دکتر فرهادی گفت چون شما با فرماندهان جنگ و سپاه در ارتباط بودید و در بخش‌های فنی سپاه کار می‌کردید خوب است که مساله حضور دانشگاه در جبهه‌ها را پر رنگ کنید. چون موضوع نظام و مملکت بود این مسوولیت را بر عهده گرفتم و سعی کردم هم حضور دانشجوها را در جبهه‌ها و هم حضور اساتید و تخصص دانشگاه را در خدمت جنگ داشته باشیم. این یک مرحله‌یی بود که انجام شد.

بعد از جنگ گفتند استان ایلام چون منطقه جنگ زده بود مشکل دارد و مردم و آموزش عالی صدمات زیادی دیده بودند، و می‌خواهیم آموزش عالی در این استان رشد خوبی داشته باشد. جناب دکتر معین بعد از جنگ گفت شما بهترین کسی هستید که می‌توانید زیر ساخت‌های لازم را در این زمینه ایجاد کنید. در آن زمان من با اینکه معاون وزارتخانه بودم قبول کردم و زیر ساخت‌های مناسبی را در دانشگاه ایلام به وجود آوردم که هنوز نیز مورد تایید دانشگاهیان ایلام است.

د‌ر حال حاضر چه پتانسلی در خودتان برای اداره وزارت حساس علوم می‌بینید که مسوولیت را پذیرفتید؟

اصلی‌ترین دلیل من برای قبول این مسوولیت این است که ١٦ سال در وزارت علوم بودم، و تمام مسائل و چالش‌های دانشگاه‌ها و وزارتخانه را به خوبی می‌شناسم

اصلی‌ترین چالش وزارت علوم از نظر شما که در صورت رای اعتماد به آن اولویت می‌دهید، چیست؟

اصلی‌ترین چالش وزارت علوم حفظ و تضمین کیفیت برای دانشگاه‌هاست. توسعه‌های کمی در این مدت صورت گرفته و در حال حاضر موضوع ما توسعه کیفی دانشگاه است. ما باید به این سمت حرکت کنیم که دانشگاه تنها یک نهاد خدماتی نباشد. تجاری‌سازی یکی از برنامه‌های من در وزارت علوم است. قصد دارم دانشگاه را در مسیر تولید ثروت قرار دهم و به جای برداشت خدماتی از دانشگاه نشان دهیم دانشگاه‌ها نیز همانند صنعت از جمله دستگاه‌های زیربنایی هستند.

مساله دیگری که وجود دارد بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست که اگرچه ممکن است خیلی در حیطه وزارت علوم نباشد اما من طرح و برنامه دارم برای اینکه مساله اشتغال فارغ‌التحصیلان را به سمت و سویی ببریم که از حالت معضل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄  5  =