سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ۹۴

طبق لایحه پیشنهادی بودجه 94 کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تسنیم، طبق لایحه پیشنهادی بودجه 94 کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد شده است. این در حالی است که طبق قانون برنامه پنجم توسعه سالانه باید 3 درصد به سهم این صندوق افزوده شود و بر اساس بودجه سال 93 کل کشور سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 31 درصد بوده است.

گفتنی است، طبق لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده شرکت ملی نفت ایران مکلف است کلیه دریافتی های حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی اعم از صادرات سال جاری و سال های قبل را به هر صورت پس از کسر بازپرداخت های بیع متقابل بعنوان علی الحساب پردخت های موضوع این تبصره و تسویه بندهای متناظر در قوانین بودجه سال های قبل بلافاصله از طریق حساب های مورد تایید بانک مرکزی به حساب های مربوط در خزانه داری کل کشور واریز نماید. بانک مرکزی مکلف است از وجوه حاصله هر ماه 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت را با احتساب بازپرداخت های بیع متقابل، 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی و سهم درآمد عمومی دولت با فروش مبالغ ارزی به نرخ مورد تایید بانک مرکزی موضوع بند ج ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه ایران را به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

البته رئیس قوه مجریه هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس، استفاده از ابزار صندوق توسعه ملی را یکی دیگر از راهکارهای دولت برای جبران کاهش قیمت نفت و کسری بودجه سال آینده دانست و گفت: با تدبیر اندیشیده شده و کاهش سهم صندوق به 20 درصد برای سال 94 درآمد نفتی در نظر گرفته شده در بودجه، کاهش فاحشی پیدا نکرده است، بنابراین از اینکه بودجه در معرض تلاطم ناشی از افت قیمت نفت قرار گیرد، جلوگیری شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =