روایت معاون اول دستگاه قضا از جزئیات اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی چه بود؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،معاون اول قوه قضاییه درباره اختلاس اخیر 12 هزار میلیاردی نیز توضیح داد: گاهی چیزی را کم و زیاد می گوییم که اشتباه است. اگر سیاه نمایی یا لاپوشانی کنیم، غلط است. یکی از چیزهایی که باید تبیین شود، و ماهیت به مردم اعلام شود، این مسئله 12 هزار میلیارد نیست که از بانک گرفته اند. این نیست که برده باشند و خورده باشند. این مبلغ در گردش بین دو بانک بوده. این بانک چک به آن یکی می داده، عمدتا بین 2 بانک بوده. این وجه نداشته، آن یکی هم حق پرداخت نداشته، ولی می آمده چک بی اعتبار که وجه ندارد را با تخلف مدیر یا احیانا کارمندها، وجه چک را پرداخته و ظرف 3-4 روز، بلافاصله پر کرده. این سوء استفاده جرم است و باید مجازات شود. اما بدانیم این مبلغ را برگردانده، و باز هم این کار را تکرار کرده. نه این است که یک بانک یا افرادی از بانک دیگری، گرفته اند و برده اند، به صورت مرتب گرفته اند و برگردانده اند. تا الان یک ریال، از این وجه نبرده اند و حتی دیرکرد و جریمه ها را هم پرداخته اند. جرم محفوظ است، ولی ماهیت قضیه سر جای خود است.

اژه ای توضیح داد: در صدور ضمانتنامه ها هم تشریفات را طی نکرده اند و برخی هنوز وصول نشده است. مردم فکر نکنند کسی 12 هزار میلیارد خورد و برد. اینطور نیست. تخلفی در یک شعبه در یک استان انجام می شود. پس مدیرعامل و حراست و بازرسی خبر دار نمی شود؟ چرا متوجه نشده اند؟ بالاخره بانک مرکزی از هر بانکی آمار می گیرد، چرا متوجه نشد؟ آیا واقعا به وظایف خود عمل کردند و متوجه نشدند؟

او درباره حضور کارمندان بانکها در این تخلفات گفت: واقعا این طور مسایل روشن است. اگر چکی بیاید و وجهی ندارد، هر کدام که در جریان قرار می گیرند، باید بگویند من نمی کنم یا خبر بدهد. به نظر می رسد اینها مجوز برای تخلف نیست.

معاون اول دستگاه قضا گفت: در تبیین مسایل، رسانه ملی باید نقش داشته باشد و ایراد و اشکالی اگر به دستگاه قضایی هست- که هست- حاضریم نقد کنیم و باید مسایل شفاف شود و پیچیدگی مسایل کم شود و خدمات به مردم آسان بدهیم تا خیلی از فسادها کم شود. با هماهنگی بین سه قوه شاهد مراتب بهتری از مبارزه با فساد باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  7