جزئیات دیگری از فساد بانکی ۱۲ هزار میلیاردی

معاون قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی با فساد اقتصادی و اداری برخوردی قاطع و بدون تبعیض دارد و مبارزه با این امر نیازمند همکاری مردم و سه قوه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به گزارش ایرنا، غلامحسین محسنی اژه ای با حضور در بخش گفت وگوی ویژه خبری که یکشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که دوشنبه 17 آذرماه با حضور سران سه قوه و مسئولان ارشد قوه قضاییه، قوه مقننه٬ قوه مجریه و همچنین نخبگان علمی و اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران برگزار می شود، افزود: مردم اگر از قوای سه گانه در برخورد با فساد اداری عمل ببینند کمک می کنند و این امر باعث امیدواری می شود.

معاون قوه قضاییه درباره صحبت هایی که درباره اختلاس 12 هزار میلیارد تومانی شده توضیح داد: 12 هزار میلیارد مبلغی نیست که از بانک بگیرند و به بانک برنگردانند بلکه این مبلغ در گردش و بین دو بانک بوده است.

اژه ای ادامه داد: این بانک به بانک دیگر چک می دهد اما وجه چک وجود نداشته و بانک نیز حق پرداخت نداشته است؛ بانک، چکی که اعتبار نداشته وجه چک را پرداخت کرده و ظرف 4 روز این مبلغ پر شده است.

این سوء استفاده جرم است و باید مجازات شود؛ بحثی نیست اما این مبلغ برگردانده شده است. ماجرای این 12 هزار میلیارد این گونه نبوده که فرد یا افرادی 12 هزار میلیارد پول بگیرند و برنگردانند.

وی اظهار کرد: تا امروز یک ریال مبلغ پرداخت نشده در این باره وجود ندارد البته جرم آنان محفوظ است. همچنین ضمانت نامه هایی که صادر شده تشریفات را طی نکرده و برخی از این ضمانت نامه ها وصول نشده است.

معاون رییس قوه قضاییه یادآور شد: چنین تخلف بزرگی در استان انجام می شود و در این باره مدیرعامل و حراست و بازرسی بانک خبردار نمی شود؟

به گفته اژه ای، چکی که وارد بانک می شود و وجهی ندارد باید از سوی کارمندان خبر داده شود. این مجوزی نمی شود که اشخاص در این زمینه تخلف کنند.

بخش دیگری از گفته های اژه ای

اژه ای ادامه داد: فرض کنید قطاری از ریل خارج شده و دو بار این اتفاق تکرار شود مردم توقع پاسخگویی از وزیر مربوطه را دارند. در سیستم بانکی ما این اتفاق چند بار افتاده؟ دستگاه قضایی چه باید می کرد؟ دستگاه قضا تا حد اعدام رفته است.

وی گفت: در دوره ای در بانک صادرات، 120 میلیارد تومان اختلاس شد اما کسی بازخواست کرد؟ مدیر عامل بانک ملی چطور نمی فهمد در شعبه ای در کیش مقداری تنزیل صورت می گیرد؟ رییس بانک صادرات آن زمان امروز رییس بانک مرکزی است و آیا نباید نسبت به سهم خود به اصلاح امور اقدام کند؟

معاون قوه قضاییه اظهار کرد: اگر امروز زیر مجموعه قوه قضاییه تخلف کند من نقشی ندارم؟ دستگاه قضایی در خصوص بهره وری برنامه مدونی دارد؛ یکی از مسائل مورد نظر برای مدیر این است اگر زیر مجموعه مدیریتی فسادی اتفاق بی افتد او را نیز سهیم می دانیم و همه کسانی که در راستای تخلفات تکراری ذی ربط هستند باید سهم خود را پرداخت کنند.

اژه ای گفت: اختلاس 120 میلیاردی، 3 هزار میلیاردی و امروز می گویند چند هزار میلیاردی در بانک ها صورت گرفته است. حراست های ما چه می کنند؟ در این 10 تا 15 سال، حراست های خود را مورد نقد قرار دادیم؟ یکبار مدیرعامل بانک ها را از این جهت مورد نقد قرار دهیم.همه بانک ها بازرسی دارند و آیا ما آنها را مورد بازخواست قرار دادیم؟ حداقل چنین افرادی را برای مدتی در پست مدیریتی قرار ندهیم.

وی اظهار کرد: اگر سیاه نمایی کنیم و یا لاپوشانی کنیم غلط است از این رو باید ماهیت مسائل را همان گونه هست به مردم بگوییم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  2