نقش بانک و پرداخت الکترونیک در سهم ردپای اکولوژیک/۲.۷ برابر سهم مان از طبیعت استفاده می کنیم

میزگرد «بانکداری الکترونیک و کاهش ردپای اکولوژیک»در ایران کیش برگزار شد:

نخستین میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش رد پای اکولوژیک» روز سه شنبه 18 آذرماه، با حضور مدیران ارشد محیط زیست و نمایندگان شرکت‌های PSP در محل شرکت کارت اعتباری ایران کیش برگزار شد./سرانه ظرفیت زیستی کشور ما 0.84 در هکتار جهانی است این در حالی است که میزان رد پای اکولوژیک ما یعنی اندازه مصرف ما از ظرفیت زیستی 2.66 است/میزان بارش سالانه در ایران 220 میلیمتر است در حالی که میانگین جهانی 800 میلیمتر اعلام شده است یعنی ایران یک سوم بارندگی جهان را دارد این در حالی است که مصرف روزانه آب برای هر نفر در ایران 250 لیتر است که استاندارد جهانی آن 130 لیتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،نخستین میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش رد پای اکولوژیک» به میزبانی شرکت کارت اعتباری ایران کیش، با هدف جلب توجه رسانه‌ها و شبکه بانکی به موضوع محیط زیست و اهمیت کاهش رد پای اکولوژیک برگزار شد.

این نشست با حضور صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت ایران کیش، مهندس قنبریان مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، دکتر نبی الله منصوری استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات، دکتر کاظمی دینان مشاور رییس بانک مرکزی، دکتر جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان محیط زیست، دکتر بیات مدیرعامل فابا، مهندس برنجی مدیرعامل شرکت آترین پارسیان و اصحاب رسانه برگزار شد.

مسیر راه

«صادق فرامرزی» مدیرعامل شرکت ایران کیش در این نشست گفت: بانکداری الکترونیک با کاهش مصرف کاغذ، کاهش ترددهای شهری و همچنین کاهش قابل توجه مصرف اسکناس، کمک بسزایی به حفظ محیط زیست می کند.

وی افزود: سالانه هشت میلیون قطعه اسکناس بازسازی می شود که 800 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد در حالی که بانکداری الکترونیک می تواند به طور جدی از این میزان مصرف بکاهد.

data-src=https://ebinews.com/img/files/212720729243959202.jpg

وی با اشاره به اینکه جای پای اکولوژیک، بازگوکننده آثاری است که هر کدام از جوامع در اثر سبک و شیوه زندگی خود، بر طبیعت به جای می‌گذارند.گفت: به طور دقیق، این شاخص، میزان پهنه‌های زمین و آب، مورد نیاز برای تولید تمام منابعی که یک فرد، جمعیت، یا فعالیت، مصرف می‌کنند و پسماند تولید شده را جذب می‌کنند، محاسبه می‌نماید.

فرامرزی افزود: بر لزوم تقویت و افزایش حمایت شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک از فعالیت‌های موثر در کاهش رد پای اکولوژیک تاکید شده و سرفصل جدیدی تحت عنوان «مسوولیت اجتماعی» با هدف شناسایی و پیاده سازی فرایندهای سبز در شرکت کارت اعتباری ایران کیش و ترویج آن در صنعت پرداخت الکترونیک، گشوده خواهد شد.

 

ویزا و مستر

فرامرزی با اشاره به بحث مسئولیت های اجتماعی گفت: ویزا در این راستا شعار خود را «ما به منظور بهبود زندگی و اقتصاد در دنیا فعالیت می‌کنیم» گذاشته است.همچنین مستر کارت بر ارزش انجام کسب و کار به گونه‌ای که مسؤولیت اجتماعی و اقتصادی را رعایت نماید واقف می‌باشد و معتقد است که ایجاد محیطی که منجر به توسعه پایدار و ایفای حقوق شهروندی شرکت گردد از اهمیت بالایی برخوردار است.

data-src=https://ebinews.com/img/files/538300863434971983.jpg

مدیرعامل ایران کیش بیا ن اینکه ایزو 26000 برای کمک به سازمان‌ها در جهت پیاده‌سازی توسعه پایدار، طراحی شده است ، خاطر نشان کرد: این استاندارد راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسؤولیت اجتماعی، مسایل و موضوعات اصلی مرتبط با مسؤولیت اجتماعی و روش‌های ادغام، تلفیق و تبدیل رفتار مسؤولیت اجتماعی به راهکارها، سیستم‌ها، اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی ارایه می‌نماید.

« باشگاه فعالان و علاقمندان ایران زمین» برای پذیرنگان ایران کیش

وی با بیان اینکه  شرکت کارت اعتباری ایران کیش  خود را متعهد می داند عملیات چهارگانه شناسایی، اجرا، ارزیابی و ترویج فرایندهای سبز را از درون مجموعه خود آغاز کرده  از تشکیل  « باشگاه فعالان و علاقمندان ایران زمین» خبرداد

وی خاطر نشان کرد: ایران کیش ضمن توسعه و تکمیل اتوماسیون اداری جهت کاهش استفاده از کاغذ، تلاش خواهد کرد تا جامعه پذیرندگان این شرکت  در سراسر کشور نیز وارد باشگاه فعالان و علاقمندان ایران زمین سازد.

data-src=https://ebinews.com/img/files/476303210160762745.jpg

 

بیش از سه برابر  سهم مان استفاده می کنیم

همچنین مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از سه برابر ظرفیت اکولوژیک موجود در کشور از طبیعت و ذخایر استفاده می کنیم این در حالی است که اگر تمام ظرفیت را به کار گیریم فقط برای 25 میلیون جمعیت گنجایش دارد.

«زهرا جواهریان» در میزگرد بررسی بانکداری الکترونیک و رد پای اکولوژیک در شرکت ایران کیش گفت: سرانه ظرفیت زیستی کشور ما 0.84 در هکتار جهانی است این در حالی است که میزان رد پای اکولوژیک ما یعنی اندازه مصرف ما از ظرفیت زیستی 2.66 است.

وی ادامه داد: ایران با توجه به وسعتی که دارد از ظرفیت زیستی بالایی برخوردار نیست زیرا کشوری نیمه خشک است و وسعت بیابان در آن بسیار بالا است از این رو از میزان ظرفیت زیستی که استفاده می شود بیشتر از حد توان طبیعی آن است.

 

وی اضافه کرد: هرچقدر میزان رد پای اکولوژیک ما به ظرفیت زیستی نزدیک تر باشد یعنی دارای پایداری هستیم و زیاد بودن این فاصله به معنای ناپایداری است، آمارها نشان می دهد که ما در شرایط ناپایداری قرار داریم که باید کنترل شود.

جواهریان افزود: میزان بارش سالانه در ایران 220 میلیمتر است در حالی که میانگین جهانی 800 میلیمتر اعلام شده است یعنی ایران یک سوم بارندگی جهان را دارد این در حالی است که مصرف روزانه آب برای هر نفر در ایران 250 لیتر است که استاندارد جهانی آن 130 لیتر است.

به گفته وی روزانه 4 میلیون کیسه پلاستیکی به مدارس می فرستیم که ماندگاری این کیسه ها در طبیعت 300 تا 500 سال است، در صورت سوزاندن آلودگی هوا و در صورت دفن کردن آلودگی آب های زیرزمینی را به همراه خواهند داشت. همچنین مانع نفوذ پذیری خاک و در ادامه کاهش حاصلخیزی خاک می شوند.

جواهریان با اشاره به اینکه الگوی مصرف در کشور ما تغییر کرده است، گفت: در شهری مانند یزد به روش کاملا طبیعی و با استفاده از بادگیر سیستم سرمایشی ایجاد می شد اما امروزه این روش منسوخ شده این در حالی است که در امارات شهری با این سیستم راه اندازی شده و مدعی هستند که شهر سبز و پاک است.

data-src=https://ebinews.com/img/files/775370147894569467.jpg

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست به رابطه بین حفظ محیط زیست و توسعه بانکداری الکترونیک اشاره کرد و گفت: برای یک تن کاغذ 324 هزار لیتر آب و 2400 کیلووات برق مصرف و 17 درخت قطع می شود که توسعه بانکداری الکترونیک قطعا مانع این میزان هدر رفت خواهد شد.

جواهریان گفت:همچنین روزانه هر ایرانی 3 هزار لیتر آب مجازی مصرف می کند، تولید یک همبرگر 2400 لیتر، یک فنجان چای 35 لیتر و یک کیلو گوشت گوساله 15 هزار و 412 لیتر آب مصرف می کند که این میزان برای کشوری مانند ایران که از نظر منابع آبی به تنش آبی رسیده و به بحران نزدیک است بسیار زیاد و خطرناک است.

جواهریان گفت: اگر برای هر ایرانی دو هزار متر مکعب آب در نظر بگیریم وضعیت طبیعی است اگر بین هزار تا دو هزار متر مکعب باشد تنش آبی و اگر زیر هزار متر مکعب باشد یعنی کشور در شرایط بحران آبی قرار دارد که اکنون شرایط ایران در وضعیت بحرانی است و اگر جنگ جهانی صورت گیرد جنگ آب خواهد بود.

وی تاکید کرد: ارزشگذاری اقتصادی بر روی محیط زیست و منابع زیستی تا حد زیادی مانع هدر رفت این منابع محدود می شود که قطعا بانکداری الکترونیک و بانکداری سبز راهی مطمئن برای حفظ محیط زیست خواهد بود.

بیانیه پایانی

در پایان این نشست، «صادق فرامرزی» به نمایندگی از کارشناسان مدعو و رسانه‌های جمعی حاضر، بیانیه پایانی را قرائت کرد.متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

نخستین میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش رد پای اکولوژیک» به میزبانی شرکت کارت اعتباری ایران کیش، با هدف «جلب توجه رسانه‌ها و شبکه بانکی به موضوع محیط زیست و اهمیت کاهش رد پای اکولوژیک» در تاریخ 18 آذر 1393 برگزار شد. هدف از برگزاری این میزگرد برانگیختن و استفاده از پتانسیل بسیار بالای رسانه‌های جمعی و شبکه بانکی برای تجمیع دانش و توان ایشان در راستای بهینه سازی فرایندهای سبز در سازمان‌های مربوطه است.

سرعت و شدت گرفتن تخریب محیط زیست با دخالت عوامل انسانی مثل آتش سوزی و تخریب جنگل‌ها، هنگامی که با رویه‌های نادرست و بهینه‌سازی نشده‌ای نظیر چاپ و صدور قبض‌های متعدد، چاپ و امحای میلیون‌ها قطعه اسکناس در سال، افزایش جمعیت بزرگسال و افزایش ترددهای درون شهری، اصرار بر استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه از نوع غیر استاندارد، فقدان فرهنگ مراقبت از محیط زیست به خاطر نسل‌های آینده و بسیاری عوامل دیگر همراه شود، مساله‌ای نگران کننده به وجود خواهد آورد

بر همین اساس، با تقدیر از اهتمام به برگزاری این نشست با حضور ارزشمند مدیران عالی رتبه سازمان حفاظت محیط زیست و اساتید گرامی، مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیک و نمایندگان رسانه‌های جمعی، موارد زیر را به عنوان بیانیه پایانی میزگرد «بررسی رابطه بانکداری الکترونیک و کاهش رد پای اکولوژیک» اعلام می داریم:

 1. حفاظت از محیط زیست بنابر اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک وظیفه عمومی است بر همین اساس و با توجه به هدف از برگزاری این نشست، کلیه رسانه‌های جمعی فعال در قلمرو این قانون و مجموعه شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانکی کشور را به بذل توجه لازم و کافی نسبت به این اصل مهم، دعوت می کنیم.

2. بر اساس این مفهوم از حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، رسانه‌های جمعی و مجموعه شرکت‌های پرداخت الکترونیک و بانکی کشور را به اهتمام هر چه بیشتر در جهت حمایت از اقدامات در دست انجام یا برنامه‌ریزی شده به این منظور، دعوت می کنیم.

3. باور داریم که رسانه‌های جمعی به عنوان بازوی قدرتمند جوامع در زمینه آگاهی‌بخشی و کنترل و نظارت بر عملکرد حکومت‌ها به نمایندگی از مردم، توانایی لازم در شناسایی و طرح نیازمندی‌ها و چالش‌های فراروی محیط زیست را دارا بوده و با اتکا به این توانمندی، ایشان را به برجسته‌سازی موضوع رد پای اکولوژیک و جلب توجه نهادهای قانونگذار از جمله مجلس شورای اسلامی در راستای فراهم سازی بسترهای قانونی لازم دعوت می کنیم.

4. باور داریم که شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک با شاخه‌های گسترده خود در سراسر کشور و دسترسی مستقیم به عموم مردم به عنوان ولی نعمتان خود، از پتانسیل عظیمی جهت فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط زیست برخوردارند، بنابراین دعوت می‌کنیم با عمل به این مسوولیت اجتماعی مهم و رعایت انگاره‌های محیط زیستی در تبلیغات و فرایندهای درون سازمانی خود، الگو و آگاهی بخش مردم و مشتریان باشند. علاوه بر نقش نهادهای دولتی، اصناف و پذیرندگان فروشگاهی نیز می توانند سهم بسزایی در ترویج فرهنگ استفاده هرچه بیشتر از خدمات بانکداری نوین داشته باشند.

5. نهادهای دولتی و سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست را به همکاری و ارایه مشاوره‌های لازم به شبکه بانکی و پرداخت الکترونیک دعوت می کنیم تا علاوه بر اطلاع‌رسانی و تشویق اقدامات انجام شده و برنامه‌های کنونی ایشان در زمینه حفاظت از محیط زیست و کاهش رد پای اکولوژیک، به تدوین استراتژی‌های نوین و تعریف خدمات جدید نظیر ارایه تسهیلات اجرای پروژه‌های سبز به مشتریان و پذیرندگان، اعطا یا تخفیف سود تسهیلات راه اندازی مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های سبز کمک رسانند. ارایه تسهیلات مذکور و انجام سرمایه گذاری‌های بیشتر در این حوزه میسر نخواهد شد مگر با مساعدت کلیه ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت پرداخت به ویژه متولیان این صنعت.

 

6. شرکت کارت اعتباری ایران کیش با درک مسوولیت اجتماعی خود در زمینه حفاظت از محیط زیست، برای ایفای نقش در بهبود فضای حیات اجتماعی و حفظ محیط مناسب زندگی برای نسل‌های آتی، اعلام آمادگی کرده و تشکیل انجمن مشترک نمایندگان رسانه‌های جمعی، فعالان محیط زیست و شبکه بانکی و پرداخت را پیشنهاد می نماید.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  −  27  =