نظارت بدون بستر های فناوری غیرممکن است/ضرورت تدوین تعریف واحد ازcore insurance/حاکمیت شرکتی مسیری برای تحقق سلامت صنعت بیمه

پیش تیازهای سلامت در صنعت بیمه:

بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و به استناد نقشی که قانون بیمه گری برای آن تعیین کرده است باید به سمت ارایه یک تعریف واحد و مشخص از سیستم یکپارچه بیمه حرکت کند و شرکت های بیمه را ملزم کند که در پیاده سازی سیستم core insurance خود در راستای این تعریف جامع و مانع گام بردارند./شفاف ، تمیز ، پالایش یافته و ساختار مند این امکان را به نهاد ناظر می دهد که در عین بررسی وضعیت موجود چشم انداز صنعت بیمه را مشخص کند

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ریسک نیوزاز آنجا که امروزه ارتقا سلامت و نظارت بر حسن اجرای آن یکی از کاردکردهای یک نظام پایدار، و در عین حال از اصلی ترین پایه های استحکام آن محسوب می شود نهادهای اقتصادی کلیدی مانند بانک و بیمه با بکارگیری روش های نوین مدیریت و بهره گیری از فرایند های بروزی چون نظارت هوشمند در جهت پیاده سازی ارتقا سلامت سازمان های خود گام برداشته اند در این راستا توجه به راهکارهای پیاده سازی و ارتقا سلامت در  صنعت بیمه ، به عنوان یکی از ارکان اساسی بازار مالی کشور ، ضروری به نظر می رسد.

پیش نیازهای ارتقا سلامت در صنعت بیمه

به گفته کارشناسان یکی از مقدمات ارتقا سلامت در صنعت بیمه ارایه یک تعریف مشخص و جامع از مفهوم سلامت است که بدون شک رسیدن به یک تعریف مشخص نیازمند بررسی کارشناسی و حقوقی بوده و بازیگران اصلی بازار و کارشناسان حقوقی باید به یک تعریف جامع و مانع دست یابند.

در خصوص رسیدن به تعریف واحد از سلامت در صنعت بیمه ، بر طبق تعاریفی که در فرایندهای نوین مدیریتی مانند حاکمیت شرکتی از مفهوم سلامت در ساختار یک سازمان وجود دارد ،در واقع در صنعت بیمه هر بازیگری باید به وظایف بیمه گری خود بپردازدکه این امر از دو طریق حاصل می شود ابتدا اینکه ساختار مقرراتی صنعت بیمه متحول شود و پس از اینکه بستر های حقوقی مهیا شد  از طریق بستر های فناوری پیاده سازی صورت گیرد، به عبارتی قوانین باید اصلاح و بازنگری شود و سپس ضمانت اجرایی پیدا کند به طوریکه نهاد ناظر به درستی قوانین را ابلاع و سپس بر حسن اجرای آن نظارت داشته باشد.

نظارت بدون بستر های فناوری غیرممکن است

بر اساس این گزارش ، با توجه به توسعه روز افزون فناوری اطلاعات و رشد ابزار های جدید نظارتی بر بستر آی تی در جهان پیاده سازی قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن بدون توسعه زیرساخت های آی تی غیر ممکن است در این راستا و در جهت ارتقا سلامت در صنعت بیمه باید شرایطی فراهم شود که همه شرکت های بیمه در پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری از یک استاندارد مشخص و مدون پیروی کنند.

بر این اساس ، بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر و به استناد نقشی که قانون بیمه گری برای آن تعیین کرده است باید به سمت ارایه یک تعریف واحد و مشخص از سیستم یکپارچه بیمه حرکت کند و شرکت های بیمه را  ملزم کند که در پیاده سازی سیستم core insurance خود در راستای این تعریف جامع و مانع گام بردارند.

تمیز بودن اطلاعات گامی در جهت ارتقا سلامت

به گفته کارشناسان ، اطلاعات شفاف ، تمیز ، پالایش یافته و ساختار مند این امکان را به نهاد ناظر می دهد که در عین بررسی وضعیت موجود چشم انداز صنعت بیمه را مشخص کند.

بنابراین تمیز بودن اطلاعات دریافتی از سوی شرکت های بیمه در ارتقا سلامت اداری از اهمیت بسزایی برخوردار است به طوریکه اطلاعات باید از زواید به دور بوده و کاملا پالایش یافته و بر اساس اشتاندارهای تعیین  شده از سوی ناظر باشد، در این راستا بیمه مرکزی باید از شرکت های بیمه اطلاعات کافی در عیم حال متناسب با استاندارهای مورد نظر خود دریافت کند که تحقق این امر نیازمند پیاده سازی یک ساختار مشخص است به طوریکه اطلاعات شرکت های بیمه باید دارای یک استاندارد مشخص باشد که در بخش های مختلف بتوان از آن استفاده کرد و از سوی دیگر از اطلاعات زاید به دور باشد.

بدون شک پیاده سازی یک سیستم یکپارچه بیمه گری استاندارد می تواند به شفافیت و پالوده بودن اطلاعات کمک کند و زمانیکه این سیستم به یکدیگر متصل باشد ، یک نظام یکپارچه وجود دارد که در هر لحظه می توان اطلاعات را رصد کرد.

این اطلاعات پالایش یافته و مرز داده ای موجود نهاد ناظر را در بررسی شرایط فعلی از یک سو و ترسیم چشم انداز آینده از سوی دیگر یاری می دهد.

حاکمیت شرکتی مسیری برای تحقق سلامت در صنعت بیمه

بدون شک یکی از مسیر هایی که صنعت بیمه را به مقصد سلامت می رساند ، اجرای حاکمیت شرکتی است .

هدف غایی در فرایند نوین حاکمیت شرکتی تحقق چهار اصل شفافیت ، پاسخگویی ، استقلال و عدالت است به طوریکه در شاکله یک سازمان سهامداران ، هیات مدیره و هیات عامل باید به وظایف خود عمل کنند بدون اینکه در حیطه مدیریتی دیگری دخالت داشته باشند که در صورت پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی تعریف سلامت در صنعت بیمه که هر بازیگری باید به وظایف بیمه گری خود بپردازد، محقق خواهد شد.

گفتنی است ، طی سال های اخیر تمرکز بیمه مرکزی بر نقش نظارتی بیشتر شده است به طوریکه با پیاده سازی سیستم های نرم افزاری همچون سنهاب امکان رصد شرکت های بیمه و نمایندگی های انها افزایش یافته است.

در همین راستا چندی پیش رئیس کل بیمه مرکزی از طرح ساماندهی نمایندگی ها با پالایش اطلاعات نمایندگان بیمه در سامانه سنهاب خبر داد و گفت : در حال حاضر درباره نمایندگانی که هر شرکت بیمه می گیرد ،مقررات خاصی وجود ندارد.

وی افزود :از ابتدای سال جاری با توجه به اینکه بسیاری از آسیب ها و مشکلاتی که بازار بیمه دارد ناشی از جذب بی رویه نماینده در شرکت های بیمه و نبود سیستم های کنترل بر عملکرد نمایندگان بوده ، پژوهشی انجام شده است.

وی گفت : بیمه مرکزی پژوهشی در باره تعداد بهینه نمایندگان هر شرکت بیمه انجام داد و نتایج آن در پرتال بیمه مرکزی برای اظهار نظر قرار گرفت و تاکنون به هیچ شرکت بیمه ای مجوز جذب نمایندگی نداده ایم.

امین اظهار داشت : ارائه این مجوز را به پالایش اطلاعات نمایندگان بیمه در سامانه سنهاب مشروط کرده ایم.

بنابراین گزارش ، چندی پیش بیمه مرکزی با هدف ایجاد ساختاری مناسب برای افزایش کارایی هیئت مدیره و مدیران ارشد شرکت های بیمه و احصای اهداف آنها، آیین نامه حاکمیت شرکتی را تهیه و تدوین کرد.

حسن رضا عباسیان فر معاون اداره کل برنامه ریزی و توسعه بیمه مرکزی افزود: نظام راهبری شرکتی بیمه‌گران به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. بخش اول مربوط به ضوابط عام حاکمیت شرکتی فعالیت‌های تجاری ( در قالب قانون تجارت و مقررات عام حاکمیت شرکتی) است که شاکله اصلی نظام راهبری شرکتی در هر فعالیتی از جمله عملیات بیمه را تشکیل می‌دهد و بخش دوم به الزامات خاص عملیات بیمه می پردازد که موضوعاتی از قبیل سیستم‌های حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه را در بر می‌گیرد و مبانی حقوقی این بخش، مقررات بیمه حاکم بر حوزه‌های مختلف عملیات بیمه‌گری است.

عباسیان فر در مورد الزامات مورد نیاز این آیین نامه گفت: با بهره گیری از تجارب جهانی،  به این نتیجه رسیدیم که چارچوب نظام راهبری شرکتی در صنعت بیمه معمولا باید شامل مولفه‌هایی چون الزامات مربوط به ساختار هیئت مدیره و شرح وظایف، اختیارات و صلاحیت‌ها و نحوه گزینش و انتصاب آنها؛ الزامات مربوط به پاسخگویی مدیران ارشد ،اصول استقلال سازمانی، الزامات مربوط به سیستم‌های کنترل داخلی، حسابرسی داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک بنگاهی، اصول اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی اجتماعی و گزارشگری و افشای اطلاعات مالی باشد.

وی با اشاره به مقایسه چارچوب نظام راهبری شرکتی در ایران با سایر کشور های جهان افزود: مقررات بازار بیمه کشور در موضوعات مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه، مقررات احراز صلاحیت و انتصاب هیات مدیره و مدیران ارشد موسسات بیمه، مقررات گزارشگری و افشای اطلاعات موسسات بیمه، مقررات مربوط به نظام حسابرسی داخلی، کنترل داخلی، آکچوئری داخلی و مدیریت ریسک موسسات بیمه و اصول اخلاق حرفه‌ای در صنعت بیمه نیازمند اصلاح یا تدوین ضوابط جدید است. همچنین در کنار این بررسی توجه به تجربه سایر بازارهای مالی از جمله بازار بورس و نظام بانکی کشور در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:آیین نامه مذکور پس از تأیید نهایی شورای عالی بیمه به شرکت های بیمه ابلاغ می شود.

 

تهیه و گزارش :آزاده محسنی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  +    =  58