ورزشکاران بیشتری ممنوع‌الخروج می‌شوند

هر ساله تعدادی از اهالی ورزش یا بهتر بگوییم بازیکنان فوتبال به دلیل مشکلات مالیاتی ممنوع الخروج شده و پس از ارائه ضمانت، وثیقه یا مذاکره مسئولین فدراسیون و باشگاه ها با مدیران امور مالیاتی این مساله ختم به خیر شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،هر ساله تعدادی از اهالی ورزش یا بهتر بگوییم بازیکنان فوتبال به دلیل مشکلات مالیاتی ممنوع الخروج شده و پس از ارائه ضمانت، وثیقه یا مذاکره مسئولین فدراسیون و باشگاه ها با مدیران امور مالیاتی این مساله ختم به خیر شده و بازیکن می تواند از کشور خارج شود اما به نظر می رسد در روزها و ماه های آینده تعداد زیادی از ورزشکاران ممنوع الخروج شوند.

120 میلیارد بدهی مالیاتی!

بدهی مالیاتی ورزشکاران و مربیان مبلغی قابل توجه است. حدود سه هفته قبل رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ، استقلال و پرسپولیس را بزرگ‌ترین بدهکاران مالیاتی ورزشی اعلام کرد و گفت: مجموع بدهی مالیاتی باشگاه‌ها و ورزشکاران 120 میلیارد تومان است که 65 درصد از این رقم مربوط به باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و ورزشکاران آنهاست. علی عسکری در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، درباره وضع بدهی مالیاتی ورزشکاران و همچنین کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، افزود: برخی از ورزشکاران از سال 72 تاکنون هیچ مالیاتی پرداخت نکرده‌اند. وی با بیان این‌که بدهی مالیاتی شامل بدهی ورزشکاران ایرانی و خارجی می‌شود، گفت: بسیاری از ورزشکاران خارجی از ایران رفته‌اند، اما بدهی مالیاتی خود را پرداخت نکرده‌اند، اما قرار است سازمان مالیاتی در مکاتباتی به کشورهای مقصد این افراد، رقم مالیاتی آنها را اعلام کند.  وی ادامه داد: بدهی مالیاتی مربوط به باشگاه‌ها، ورزشکاران، مربیان و کادر فنی است، هر چند در بررسی‌های انجام شده 90 درصد بدهی‌های ورزشکاران مربوط به فوتبالیست‌هاست و از آنها خواسته‌ایم بدهی خود را پرداخت کنند البته برخی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و برخی دیگر تاکنون مراجعه نکرده‌اند. وی درباره وضع پرداخت مالیات از سوی کی‌روش با توجه به درآمد 40 میلیارد تومانی وی طی چهار سال اخیر تصریح کرد: کی‌روش طی قراردادی، شغلی را در ایران برعهده داشته و باید مالیات خود را پرداخت کند، اما با توجه به این‌که زمان قرارداد وی رو به پایان است، امیدواریم قبل از این‌که کی‌روش از ایران برود وضع مالیات خود را روشن کند. عسکری اظهار کرد: 40 درصد تولید ناخالص داخلی ایران معاف از مالیات است و معافیت و مشوق‌ها در این بخش باید هدفمند شود.

سقف جدید!

روز چهارشنبه بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح پارلمان که به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 1394 کل کشور اختصاص داشت، سطح بدهی بدهکاران مالیاتی برای ممنوع‌الخروجی را تعیین کردند. وکلای ملت در بند «ک» تبصره 9 ماده واحده، ماده 202 قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کردند. بر این اساس، مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذیربط از بیست درصد(20%) سرمایه ثبت‌ شده و یا مبلغ 5 میلیارد ریال، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی از 10‌درصد(10%) سرمایه ثبت شده و یا دو‌ میلیارد‌ ریال و سایر اشخاص حقیقی از یکصد میلیون ریال بیشتر است از کشور جلوگیری کند. بدین ترتیب اشخاص حقیقی که بیش از 10 میلیون تومان بدهی مالیاتی داشته باشند ممنوع‌الخروج هستند!

افزایش ممنوع الخروجی ها

اگر چه در اوایل سال جاری مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ در نامه‌ای به کلیه باشگاه‌ها اعلام کرد که از این پس باشگاه‌ها اجازه پرداخت مالیات قرارداد بازیکنان و مربیان را ندارند و مودیان مالیاتی (بازیکنان، مربیان و سایر عوامل باشگاه) باید شخصا نسبت به پرداخت مالیاتشان اقدام کنند اما در ادامه دیدیم که مشکلات مالیاتی قبلی گریبان چندین بازیکن و تیم را گرفت. نکته دیگر اینکه معمولا قراردادهای بازیکنان مطرح از شفافیت لازم برخوردار نیست و این عده دو قرارداد رسمی و واقعی دارند کما اینکه شنیده می شود بازیکن لیگ برتری در پایتخت حدود سه میلیارد تومان از باشگاه خود دریافتی داشته است. آیا مالیات این مبلغ تمام و کمال از سوی بازیکن پرداخت می شود؟ نکته بعدی اینکه قرارداد بازیکنان هم از سوی باشگاه کامل پرداخت نمی شود و بعضا چند سال طول خواهد کشید تا بازیکن بتواند تمام طلب خود را از باشگاه قبلی اش دریافت کند این در حالی است که اداره دارایی مالیات کل قرارداد را از بازیکن مطالبه کرده و به حساب بدهی او منظور می کند.

عدم نظارت روی هزینه های باشگاه ها خصوصا سرخابی ها و نبود سیستم مالی مناسب در این باشگاه ها  باعث ایجاد بدهی 120‌میلیارد تومانی اهالی ورزش خصوصا فوتبالی ها به اداره دارایی شده است. با توجه به نقش کلیدی مالیات به‌عنوان یکی از درآمد های دولت در سال آینده، به نظر می رسد سازمان امور مالیاتی کشور نیز سختگیری بیشتری در این خصوص داشته و ورزشکاران و فوتبالیست های بیشتری در سال آینده ممنوع الخروج شوند. در این بین داستان مالیات مربیانی چون قطبی، وینگادا ، برانکو و … که در زمان حضور در ایران آن را پرداخت نکرده اند نیز مفصل است و امیدواریم مالیات قرارداد کی روش که خود رقم قابل توجهی است در کنار مربیان قبلی قرار نگرفته و بطور کامل دریافت شود.

منبع: ارمان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  9  =